В белорусской Интернет-библиотеке "Камунікат" выставили обновлённую версию моей книги 98-го года.
http://kamunikat.org/knihi.html?pubid=3838&lang=BEРаньше там было больше опечаток. Файлы теперь в формате pdf.
Цела і тэкст
Барысевіч Юрась
Кніга знаёміць чытача з альтэрнатыўнай культурай Беларусі 1990-х гадоў (ТВЛ, Бум-Бам-Літ, мастацкі андэграўнд, экспэрымэнтальны балет) у кантэксьце агульнаэўрапейскіх культурных працэсаў ХХ стагодзьдзя. Літаратуру аўтар разглядае як працяг жывапісу і харэаграфіі, а ў малюнку і танцы шукае праявы вэрбальнага тэксту. Дасьледуюцца шляхі выжываньня мастацтва і літаратуры ў грамадзтве, якое ўжо не яднаюць кнігі і яшчэ не аб’яднаў Інтэрнэт.
Body and Text
Yuras Barysevich
The collection of essays is a cross-section of Belarusian culture of the 1990s. The writer's observations leave a sense of schizophrenia, typically evidenced by overconcentration on small things that most people consider unimportant. The culture has brought together mostly intellectuals whose domination creates an illusion or a hallucination that the public takes interest in elite literature. In this particular case, it is a squared hallucination - most Belarusians take no interest in Belarusian literature, especially in highly intellectual works. Belarusian writers have a small audience, probably, because their works are too ambitious and sophisticated. Barysevich suggests that to stop the dehumanization of literature it is necessary to give priority to disproving Roland Barthes' "death of the author" theory, which is abused by those who steal and take advantage of others' destinies, names and style techniques. There is no better way to make humans the main subject and object of literature than to revive half-forgotten styles and tastes commensurate with our body's aesthetic needs.
Juraś Barysewicz
(палякі часьцей пішуць - Barysievicz)
Ciało i tekst
W zbiorku esejów zawarty został przegląd kultury białoruskiej lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Rozejrzawszy się dokoła autor nie może wyzwolić się od poczucia schizofrenii, której pierwszym symptomem jest przywiązywanie zbyt wielkiej wagi do spraw, zdaniem większości, nieważnych lub zgoła niepotrzebnych. Tu, w tej, kulturze, zebrali się sami intelektualiści, wielu ich, i to cieszy, gdyż sytwarza iluzję, a dokładniej- halucynację elitarnej literatury. W naszej sytuacji to nawet halucynacja do kwadratu: większość mieszkańców Białorusi nie interesuje się literaturą, a tym bardziej- wysoce intelektualną. Białoruscy pisarze mają, z jednej strony, bardzo nielicznych czytelników, ale z drugiej- wielki impet różnych projektów, niektórych wydań poszczególnych autorów. Z tego powodu autor jest bardzo wymagający wobec twórców- jeśli chcemy powstrzymać totalną dehumanizację sztuki, to najpierw musimy obalić koncepcję „śmierci autora”, bardzo wygodną dla tych, kto dzisiaj marudzi, handlując cudzymi losami, imionami i chwytami stylistycznymi. I nie ma lepszych środków, żeby człowiek znów stał się głównym subiektem i obiektem działalności artystycznej, niż rehabilitacja niezbywalnych pojęć stylu i gustu, współmiernych do możliwości estetycznych naszego ciała.
Зьмест кнігі:
I. АД СЛОВА - ДА РЫСЫ І ГЭСТА
Капэрнік тэатра
Літаратура і шызафрэнія
Шызатура і літарафрэнія
Дровы для парахода сучаснасьці
Літаратура зь першых рук
Артэрыі пісьма
Другая сьмерць аўтара
Бубен альтэрнатыўнага друку
Тэкст і цела
II. АД РЫСЫ І ГЭСТА - ДА СЛОВА
Праблема стылю
Філёзаф. Паэт. Мастак
Сувязь празь сьмерць
Грошы як жанр
Мастак і тэкст
Новы альфабэт
Гэст і голас
Танец і пісьмо
Нататкі на тэатральных квітках