Netherland. Part 4. Млини, дороги, водіння (на правій смузі), Мерс.

Jun 30, 2010 23:28

Ще двічі ми стикались з величезним скупченням млинів. Один раз це було дуже красиве село майже на березі моря Zaanse Schans. Сюди перевезли збережені старі будинки (біля 35) і млини (які були збудовані приблизно в 1570 роках) і оголосили цю територію музеєм під відкритим небом :).  Це досить популярна туристична атракція, сюди возять туристів з Амстердаму як частина туру по сільській місцевості. Незважаючи на всю туристичність воно варте того, щоб побувати там. Вздовж каналу стоять млини, різної форми і з різним призначенням, майже всі в робочому стані, оскільки вони - музей то можна зайти всередину подивитись на облаштування. Дуже хотілось глянути всередину як працює млин-пилка, але на жаль цього дня він був зачинений. Ще цікавий факт - люди, які живуть в млинах майже 100% мають біля великого млина ще малу модель млина (може 1-2 метри у висоту) і причому ця модель - не копія великого а вже млин іншого типу :). Іноді буває 2 або 3 таких різних моделей, створюється дуже гарне враження - така масса млинів...




Інший раз коли ми побачили 19 млинів з однієї точки - село з назвою Kinderdijk недалеко від Роттердаму. Розташоване в низині між двома ріками і щоб осушити цю низину в 1740 роках було збудовано 19 млинів. Один ряд млинів перекачує воду в спеціально викопаний рів на вищий рівень, з іншого боку рову ще один ряд млинів які ще відкачують воду з рову ще на вищий рівень. Ця система дозволила підняти рівень води приблизно на метр, і територія 1 м нижче рівня моря була осушена. Звичайно це все діяло зі збоями, але основне - діяло. Зараз млини в робочому стані але свого призначення не виконують - здається в 80-90 роках там побудували потужну помпу яка виконує всю роботу і зараз територія там на 1.8 м нижче рівня моря. Самий веселий момент був коли я цю помпу побачила - невеличка будівля, нічим не примітна, але гвинти! один гвинт розміром як цілий млин! :) Ну зрозуміло що зараз ця машина за годину відкачає стільки води скільки колись всі 19 млинів не могли відкачати за день :). Ця група млинів як виявляється теж дуже відома туристична атракіця, вони навіть внесені в спадщину Юнеско. Досить відомі і неті фото де взимку по каналу між млинами люди катаються на ковзанах. Дуже б хотілось колись так спробувати - на ковзанах і між млинами...



Цікавий факт: люди в Голландії рентують млини за досить незначну суму, яка включає в себе оплату за електроенергію, воду, газ етс. Але власником млинів є організація, яка бере на себе підтримку млина в доброму стані, ремонт, етс. Тому люди (я так розумію) вступають в цю організацію, платять членські внески і тоді рентують млин для проживання. ІМХО - чудова ідея!

Дороги. Велосипеди. Парковки.

Дороги суперові! Після британських «яма на ямі і ямою поганяє» там це задоволення, про порівняння з українським бездоріжжям взагалі нема мови. Покриття чудове, їздили по великих містах, малих містечках, селах, фермерських сільських дорогах - не бачила жодної ями. Дуже цікаво організовані моторвеї: досить часто паралельно йдуть 2 траси, які через кілька кілометрів розходяться в різні напрямки і водії мають достатньо часу змінити не лише смугу а весь напрям. Негатив - вузькі смуги. Вужчі аніж в Британії. Для мене, яка пересіла з малого Форд Ка в широкий Мерс це був трохи екстрім - в місті ще нічого, просто кілька раз вилітала на бордюр а от за містом - запросто можна було звалитись в канал :).

Ще в мене склалось враження, що велосипедисти мають в цій країні найвищий пріоритет - окремі смуги (на невеликих дорогах - зарахунок звуження смуги для автомобілів - в результаті є окремі смуги для велосипедів і одна спільна смуга для авто в обидва боки J, типу автомобілісти розбирайтесь як хочете), окремі світлофори, досить часто в містах розмітка, за якою авто повинні пропустити на якійсь розв»язці велосипеди (і всі цього чемно дотримуються).  Загалом - все зроблено для руху на велосипедах і відповідно велосипедистів величезна кількість. Ну і ще - парковка шалено дорога. В Амстердамі в центрі найдорожче що ми бачили - 4 євро за годину. В інших містах за годину 2.70. Звичайно в такому разі краще добиратися велосипедом. Кажуть, що проблему паркування голландці вирішують з допомогою багатоповерхових парковок де можна залишити машинку на день за 3 євро. Ми не пробували, тому це неперевірена інформація.
Велосипеди. Їх ще більше ніж млинів. І звичайно більше аніж машин. На велосипедах їздять всі - від малих до старих. Дуже часто велосипеди обладнані додатковим сидінням (або двома) щоб перевозити малих дітей які ще самі не можуть крутити педалі. Сидіння цілком адекватні, з ременями безпеки щоб малеча не вивалилась по дорозі :). Сам тип велосипедів - досить старий, з так званою «дамською рамою», передачі сховані в самому задньому колесі, гальма - педальні. Нових «гірських» велосипедів досить мало, принаймні в містах. Поза містом люди більше використовують спортивні велосипеди. Досить часто зустрічаються тандеми J або ще один тип велосипед-тачка: спереду замість переднього колеса причеплена тачка, досить містка щоб вмістити іноді навіть 3 дітей і сумки з продуктами.




А як вони їздять! Звичайно велосипедисти знають що в них завжди пріоритет :) тому ані на поворотах ані на перехрестях вони навіть не пригальмовують, а якщо якийсь несвідомий турист раптом виходить на їх законну смугу - вони теж не пригальмовують лише дико дзеленчать велосипедним дзвоником і турист швидко втікає на тротуар. Перші дні коли треба було перейти дорогу навіть на пішохідному переході - доводилось крутити головою у всі сторони, контролювати всі 360 градусів навколо себе, бо тут дуже добре спрацьовував старий анекдот «чисте поле, а з-за рогу танк» - часто раптом нізвідки з»являвся велосипедист і дико дзеленчав дзвоником. І те що людина на пішохідному переході - абсолютно нічого не означало. Потім я вже трохи почала нахабніти - коли мені потрібно було щось сфотографувати і бути в цей час на шляху велосипедистів - я нахабно ставила штатив і нікуди не рухалась - їм доводилось мене з дзеленчанням об’їжджати :). І ще - всі свідомі того дорожньо-пішохідного руху, який там організовано. За весь час я лише раз бачила як хтось звалився з ровера.

Мерс А160. Водіння в Голландії

Взяли напрокат машинку. Хотіли вольво С30, замовили його, було воно, але зі зламаним девайсом для підключення навігатора. А їздити по країні, де правосторонній рух, без доброї мапи маючи при цьому навігатор з картою і не використовувати його - якось не дуже хотілось. Довелось брати мерс. Мерс виявився дуже цікавою машинкою. Бензиновий, здається 1.6 об»єм двигуна. І ду-у-у-уже економічний. Він стартував ще повільніше аніж дизельний сітроен. Якщо порівнювати з моїм напівдохлим жуком - то жук просто літає. Під-час руху якщо їхати на нижчій передачі - мерс втикався з порадами типу переключити у вищу передачу, на світлофорах коли ставили нейтралку - він взагалі відрубував двигун - це було щось! Я ще такого не бачила : (як виявилось пізніше - це фіча більшості нових двигунів - все зроблено для економії...). Але незважаючи на всю свою економічність він брав десь 8літрів на 100 км. В той час коли стара дизельна ксара з об»ємом двигуна 2.0 бере 7 літрів на 100 км.

Але загалом машинка класна. Коробка передач дуже мяка, педалі чутливі, гальма міцні, ручні гальма єрундові :). Спати в ній одному зручно, вдвох вже проблемно. Я спала в розкладеній машинці по діагоналі і місця було достатньо, а от Маркіян вже мусів спати в опущеному водійському кріслі. Водити її було приємно. От лише хм.. їздять вони по правій смузі :) і коробка передач справа. Перший день я лівою рукою у вікні дико шукала коробку передач і ручник :), але що цікаво що вже наступного дня попустило - переключала все не задумуючись. Ще позитив машинки - вона висока, якось впевненіше себе почуваєш коли вище сидиш. Те що вона широка - негатив (вузькі смуги) але і позитив - місця більше. Висновок - мерс класний, але наразі я хочу вольво :)

Голландія, kinderdijk, zaanse schans, Млин, netherlands

Previous post Next post
Up