Міста східної Польщі це така собі зона акліматизації для наших співвітчизників на шляху до омріяної Європи. Тут вже є гроші на різні досить великі проекти, але у той же час смаки та вподобання людей не сильно відрізняються від наших, тому можна зустріти і свіжозбудовані надземні переходи, і запарковані машинами тротуари та подвір'я, і убогі дитячі майданчики. Можливо ще й тому українці у Польщі освоюються досить легко. А для багатьох саме побачене тут стає прикладом для наслідування та аргументом у різноманітних суперечках про те, як треба розвивати міста.
Сьогодні гуляємо Жешувом (він же Ряшів), найближчим до Львова польським обласним центром.
2. Ще не так давно Жешув був популярним напрямком для шопінг-туризму, коли людей цілими автобусами везли зі Львова прямо під торговий центр, де вони купували всякі шмотки, а отримані при цьому рахунки-фактури потім подавали разом зі стосом інших документів для отримання наступної шенген-візи. Коли Львів ще затарювався на базарах та приміряв джинси посеред вулиці, підстеляючи під ноги картонку, тут вже працювали величезні молли з брендовими магазинами.
3. Веселі часи були. І що цікаво, здається, що тоді люди бідкалися про зубожіння не більше, ніж зараз.
4. Перша деталь, яка тішить око наших людей у Польші - паркування на тротуарах. У дуже багатьох місцях тут можна встати на тротуарі цілком легально.
5. Звісно, завжди знайдеться той, хто приткнеться ось так "на 5 хвилин". Як тільки один такий їде, на його місце встає наступний.
6. В результаті досить симпатичні акуратні вулиці перетворюються на суцільний хаотичний паркінг, йти яким не надто приємно.
6.
7. Ця невелика площа у самому середмісті могла би бути затишним місцем відпочинку, але натомість її просто перетворили на парковку.
8. Сходинка поперек тротуару, водовідвідні труби не заховані у землю. Це точно не Франківський район Львова?
9. У своєму автомобілецентризмі влада Жешува дійшла до того, що вбухала 11 млн. злотих (приблизно 2,5 млн. євро) у пішохідний міст над однією з центральних вулиць.
10. Головною метою побудови мосту тоді називали боротьбу із заторами.
11. Але у результаті затори лишилися, а перейти вулицю стало складніше.
12.
13. Територія автостанції поряд виглядає так, ніби ти нікуди не виїжджав із львівської Привокзальної.
14.
15.
16.
17. Поки гуляв вулицями Жешува, не покидала думка, що це такий собі Дрогобич чи Самбір на стероїдах. Принаймні вулиці середмістя нагадали мені саме ці міста.
18.
19.
20.
21.
22. Крізь місто протікає ріка Віслок, на протилежному березі якої починаються сучасні квартали.
23.
24. Новобудови на набережній виглядають симпатично. До речі - у якому з цих будинків ви би хотіли жити, якби обирали між ними? У високому чи у низькому?
25. Але у дворах у цих симпатичних будинків - суцільне паркування.
26. Навіть просто навпроти входу до будинку вліпили паркомісця та лишили якийсь до непристойності вузенький тротуарчик. Виходиш та впираєшся у брудний бампер чийогось авто.
27. Для порівняння - так виглядає подвір'я житлового будинку сина маминої подруги, який у цьому випадку живе у шведському Стокгольмі.
28.
29. Хтось тримає на балконі симпатичний велосипед, що натякає, що спеціальних місць для зберігання велосипедів у цьому будинку не передбачили.
30. Поряд стоїть ще один житловий комплекс - глянемо, як там?
31. Тут вже симпатичніше - немає навали машин, а під будинком є обширні зелені зони. Дисить дивно виглядають балкони на рівні землі - у такій ситуації мешканцям перших поверхів вже можна виділяти дещо більші тераси.
32. Входи у під'їзд без сходинок. Це добре.
33. Перше враження досить позитивне, але потім помічаєш, що озеленення аж надто декоративне (бракує великих дерев) та бракує місць для дозвілля мешканців - всюди лише широкі доріжки-пожежні проїзди та газони, по яких не можна ходити.
34. Симпатично, але єдина можлива функція цього подвір'я - транзитом пройти крізь нього до входу у будинок та милуватися з вікна.
35.
36.
37. І аж у самому куті території зустрівся дитячий майданчик, який своєю убогістю може посперечатися з тими, які роблять деякі наші забудовники.
38. Мало того, що комплекс відгороджено парканом, так ще й сам майданчик має власний оборонний периметр, щоби діти мали куди тікати. Ті, хто не помістився всередині, можуть почекати на лавочці.
39.
40. Цікаво, що здоровенний комплекс на рекламі позаду будує фірма з нашого Івано-Франківська.
41. Розмах дуже серйозний.
42. Мешканці Жешува так люблять свої авто, що віділяють для них найкращі місця. Чому би, наприклад, не зробити дворівневий паркінг просто на набережній?
43. Краса :)
44. Цікаво, чи кажуть поляки "то не для наших людей", дивлячись на подібні приклади? (на фото Ліон)
45. З хорошого - у Жешуві добре розвинений громадський транспорт.
46. Трамваїв та тролейбусів немає, але багато автобусів-гармошок і останнім часом місто закуповує електробуси.
47.
48. Біля залізничного вокзалу поставили станції для підзарядки батарей електробусів під час зупинки.
49. На яких електробуси підзаряджаються, поки стоять на кінцевій.
50. Не знаю, чому так вийшло, але деякі автобусні зупинки мають не лише бічні, а і передні стінки. Можливо у Жешуві якось по-особливому вітряно?
51.
52. Пішохідні фонтани тут тішать дітей так само, як і у Львові.
53. Хтось вліпив у старовинний будинок огидні пластикові двері.
54. Ще дна пішохідна вулиця у центрі.
55. Вся вулиця замощена безшовною плиткою і лише у водовідвідних жолобах використали дрібну бруківку.
56. У одному місці зробили експозицію різних видів покриттів, які були тут колись. Оце цікава ідея, як на мене.
57.
58. Ще одна деталь, яка ріднить Жешув із нашими краями - висадка на клумбах однорічних квітів всякими візерунками. Такі клумби щороку треба висаджувати з нуля та витрачати на це гроші.
59. У багатьох містах давно зрозуміли, що значно ощадливіше та красивіше висаджувати різноманітні багаторічні рослини, які не потребують особливого догляду, а вулицю прикрашають навіть краще. (на фото Ліон)
60.
61.
62.
63.
64. На цьому наша коротка прогулянка добігає свого завершення.
65. Дякую всім за увагу.
Дивіться також:
Прогулянка Дрогобичем Чому надземні переходи не зроблять місто кращим? Ближнє закордоння