Готовы ли F-35I (F-35A) применять относительно дальнобойное оружие "воздух-поверхность" в Сирии?

Oct 09, 2018 21:22

Если почитать твиты командира 323-й оценочно-испытательной эскадрильи RNLAF (323nd Test and Evaluation Squadron):

Ссылка

Из твита датированного 4 октября 2018 г. можно узнать что состоялся первый испытательный сброс с борта F-35A УАБ GBU-39 SDB (та, что при сбросе на большой высоте и сверхзвуковой скорости, может примерно на 100 км улететь). Успешно поражен стандартный 20 футовый контейнер:



F-35A Block 3F, ПО версии 30R00.

The DOT&E office approved the current operationally-representative software version 30R00 for Pre-IOT&E Increment 2 test activities earlier this year because it was “adequate and relevant” to evaluating ship-ship missions involving lower end threats, the memo said.


ВВС США планируют переводить доводимые до стандарта Block 3F строевые F-35A на программное обеспечение версии 30R02. Но явно уже не ранее второй половины 2019 года, потому что лётные испытания самолётов с ПО этой версии ещё даже не начались:

F-35 operational testing delayed until latest software delivers 12 сентября 2018 г.

WASHINGTON - The F-35 fighter jet was slated to fly into operational testing this month, but that entry date will be pushed back a couple months as the Pentagon’s independent weapons tester waits for the latest software to be delivered.

Robert Behler, the Pentagon’s director of operational test and evaluation, has delayed the start of the F-35’s initial operational test and evaluation, or IOT&E, until his office gets the newest software release - a version of the jet’s 3F software known as 30R02 - according to an Aug. 24 memorandum obtained by the Project on Government Oversight.

Earlier this year, the DOT&E office began some testing of the F-35 prior to the official start of IOT&E using the stealth fighter’s 30R00 software, which is currently operational on the newest joint strike fighters.

That version was sufficient for those initial tests, which involved two-ship missions taking on low-end threats, Behler stated.

“Software version 30R02, which is fielding in the next two months, provides the latest instantiation of operationally relevant and production representative aircraft software that will better support the required testing to adequately address the remaining mission areas,” including air interdiction, offensive counter air, suppression of enemy air defenses and electronic attack, according to Behler.

The Pentagon’s F-35 joint program office anticipates that IOT&E will begin after three conditions are satisfied: “When the IOT&E readiness criteria are met, the Defense Acquisition Executive certifies readiness to test and then DOT&E approves the test plan,” a spokesman said in a statement. "The operational test readiness certification is anticipated to be received in October with the start of formal IOT&E in November and completion is estimated by summer 2019.”

The Pentagon is expected to make a decision on whether to move the F-35 into full-rate production by October 2019, the Government Accountability Office wrote in a June 2018 report.

In the memo, Behler goes on to say that the 30R00 contains deficiencies with regard to the Air-to-Air Range Infrastructure system - which allows for range-based testing and training, and is necessary for DOT&E to fufill its evaluation duties - that will be fixed in 30R02.

“AARI must be functioning adequately to ensure test results are accurate, understandable and defensible. Changing AARI software versions in the midst of IOT&E could potentially result in inconsistencies in data collection and affect the validity and adequacy of the test and evaluation," Behler noted.

F-35 formal operational test delayed again 21 сентября 2018 г.

The director of the Department of Defense’s operational test and evaluation force has delayed the start of the Lockheed Martin F-35 Initial Operational Test and Evaluation (IOT&E) pending the delivery of the latest version of the aircraft’s Block 3F software.

The already-delayed IOT&E had been slated to begin in September, but will be delayed by a further two months until the 30R02 software upgrade is complete - meaning November is now a likely start date. The new software will reportedly be more capable of supporting testing in air interdiction, offensive counter air, suppression of enemy air defenses and electronic attack...

Таким образом лучшие F-35A которые сегодня есть - это F-35A Block 3F с ПО версии 30R00 которые в испытательных эскадрильях "учатся" применять УАБ GBU-39 SDB (применять УАБ GBU-12 и GBU-31 научились ещё F-35A Block2B).

Впрочем... есть ещё F-35B Block 3F из состава эскадрильи VMFA-211 Авиации КМП США. И даже на борту УДК "Эссекс" (LHD-2) в Аравийском море. И даже пара (видимо ) F-35B в первом боевом вылете 27 сентября 2018 г. разбомбила какой то там схорон с оружием в Афганистане (бомбами GBU-12 и GBU-32), но...

Что то мне подсказывает что эти F-35B Авиации КМП США применять УАБ GBU-39 SDB ещё не умеют (как любезно подсказал в комментарии Akela Freedom и не должны уметь).

Дальность же полёта после сброса УАБ GBU-12 не более 16 км. Максимальная дальность полёта УАБ GBU-31/GBU-32 после сброса на дозвуковой скорости тоже около 16 км (при сбросе на максимальной для бомб этого типа сверхзвуковой скорости M=1.3 дальность полёта до 24 км, но уверен, F-35 сбрасывать бомбы из внутренних отсеков на сверхзвуке не умеют).

Таким образом, ответ на вопрос в заголовке:

Сегодня не готовы

ВВС США, f-35, КМП США, ВВС, Истребители, Десантные корабли

Previous post Next post
Up