Р. Якобс о "Cosi fan tutte"

Oct 06, 2012 16:50

"Obviously, when I say that Cosi fan tutte bids farewell to certain things, I cannot say it without immediately adding that it is also a work that looks towards the future. And it is probably the most symphonic of all Mozart's operas, in which the orchestra is treated in a manner that truly presages the 19th century. So, there are two things: on the one hand there is still the [baroque] rhetorical element that we find in the recitatives, in the recitativo accompagnato, in Fiordiligi's two famous arias written in the style of the opera seria - music that speaks, that declaims, and on the other hand, the romantic element, the symphony orchestra, which is an orchestra that paints - the drawing and painting. Compared with other operas by Mozart, Cosi is really the orchestra: he favoured the winds more than in any of the other operas, taking pleasure in writing the most beautiful things for them, often in dilogue, somewhat in 'concerto' with the strings".
Да, я всегда так и понимал Cosi (в смысле симфонической насыщенности; хотя не следует недооценивать симфонизма других зрелых опер Моцарта) и сопоставлял ее с последней симфонией. Именно в этих двух вещах Моцарт, как я думаю, смог, наконец, снять (в гегелевском смысле) заворожившую его бахо-генделевскую полифонию. И именно высокий инструментализм и симфоническая значительность отличают оперы Моцарта от опер его современников.
***
А так Cosi не перестает меня удивлять. Например, раньше меня так не удивлял героический речитатив Деспины, неожиданно возникающий среди гротескного квартета второго акта (№22). Будто бы это говорит не Деспина, а кто-то через нее, гораздо более могущественный.

"Красотка очень молода,
Но не из нашего столетья".

Моцарт_опера, Моцарт, Вагнер, Моцарт_"Cosi fan tutte", дирижеры, 18 век, Р. Якобс, Ахматова

Previous post Next post
Up