Яскравим свідченням необхідності змін є процес щорічної підготовки бюджету міста. Депутати стали депутатами завдяки підтримці їх програм виборцями, які потім звертаються до депутатів зі своїми наказами, що стосуються вирішення нагальних проблем. І часто вони масштабні, їх неможливо виконати цьогоріч, бо бюджет уже затверджено, а питання потребують капітальних видатків. Депутат звертається до відповідного департаменту - і отримує відповідь, що питання буде враховано під час підготовки бюджету на наступний рік - і ця відповідь знімає питання із контролю.
Напередодні прийняття бюджету, не побачивши врахування проблем своїх виборців у його проекті, депутати починають підіймати перед департаментами питання про необхідність врахування можливості вирішення цих проблем. Але проект бюджету міста, затверджений виконкомом, уже збалансовано - і для включення до проекту одних питань необхідно викреслити якісь інші. Це перетворює процес підготовки бюджету - напередодні винесення на сесію - на численні дискусії, невдоволення - і все одно щось лишається неврахованим.
Я пропоную змінити регламент роботи міської ради та виконавчого комітету. Контроль за кожним зверненням має закінчуватись лише по вирішенню проблеми, з якою звернувся виборець. Відповідний департамент за зверненням депутата має обрахувати суму, необхідну для вирішення проблеми - і обов’язково врахувати необхідні кошти у проекті бюджету на наступний рік. Тобто, при затвердженні проекту бюджету виконавчим комітетом повинно бути цілком зрозуміло, які депутатські звернення у проекті враховано, а які - ні, із чітким обґрунтуванням, чому. І депутат одразу ж після затвердження бюджету виконавчим комітетом має бути проінформований про те, чи включено його пропозицію чи ні. Повідомляє про це депутата відповідальний департамент та відділ ради. А далі депутат має можливість відстоювати свою позицію у депутатських комісіях та на сесії міської ради. І лише коли депутатський корпус прийме у цілому бюджет - тільки тоді і депутат, і його виборці мають отримати остаточну відповідь, що питання враховано або не враховано у бюджеті - і лише тоді воно має зніматися із контролю.
Звичайно, такий підхід потребує і особистої участі депутата у поданні звернень виборців та вирішенні їх проблем - оскільки він має своєчасно опрацювати звернення та накази виборців - і подати їх до міської ради. Також, це виключить можливість подання «з голосу» тих чи інших невивчених пропозицій до бюджету. Пропонований мною механізм контролю, в разі затвердження сесією, допоможе ліквідувати можливі «відписки» депутатам та їх виборцям, та забезпечити дійсно дієве і ефективне виконання депутатами своїх обов’язків перед виборцями.