Єпархіальний музей в Салерно - один з найкращих малих музеїв, які мені доводилося бачити. А якщо додати, що коштує вхідний квиток усього 2 євро, то за співідношенням ціна/якість цей місцевий музей поза усякою конкуренцією.
Так сталося, що експозицію я почав оглядати (може це вийшло й на краще) не з самого початку, а з бароко. І попри мої певні упередження до «творчих поривів» цієї епохи я був приємно здивований збіркою. Ось частина картин барокової експозиції.
М.Станціоне «Мадонна з трояндою» (перше фото).
Послідовники Х.Рібери «Розкаювання Петро».
Ф. Гуаріно «Юдит».
Послідовники Х.Рібери «Св.Єронім».
Х.Ван Соммер «Давид».
Тут без підпису
Ну, а тепер початок експозиції:
Майстер Коронування з Еболі «Коронування Діви Марії», 15 ст.
Майстер Пієти з Салерно «Оплакування зі святими», кінець 14 ст.
Джованні да Гаета «Мадонна з Дитятком», 15 ст.
Хрістофоро Скаччо «Св. Архангел Михаїл», др. пол. 15 ст.
Андреа Саббатіні «Мадонна з Дитятком і святими», 1525 р.
Святі, судячи з габітів - францисканці. Ліворуч вповний зріст, швидше за все, Св.Бернардин з Сієни, а праворуч або св.Франциск, або св.Антоній.
Підпису у мне немає. Лише можу сказати, що Мадонна з Дитяттком зображена в оточенні домініканських святих.
Франческо Куріа «Мадонна Вервиці зі святими», 1600 р. Теж домініканці. Мабуть св. Домінік і св.Катерина з Сієни.
Двоє святих. Фреска 13 ст. з церкви Санта-Марія-де-Лама.
Інші цінні фрески з цього храму я покажу в наступному пості.
Один з найцінніших експонатів музею - дерев’яне Розп’яття з 12 ст.
Крім того, що це Розп’яття являє собою чудовий витвір мистецтва, йому ще й приписують чудодійну силу. Місцеві мешканці стверджують, що Христос з цього Розп’яття підняв голову й відкрив очі на знак прощення мага й алхіміка П’єтро Барліаріо (1055 - 1148), який провів три дні і три ночі в покаянні за біль, викликаний смертю двох його онуків, убитих в його алхімічній лабораторії. Було це в далекому 11 ст. На знак пошани до Розп’яття, кожного року салернціанці проводять у місті ярмарку-фесту, яка нині є також дуже популярною і у туристів
Серед середньовічних творів в музеї особливу цінність представляє цикл пластин (усього 69 панелей), виготовлених зі слонової кістки в 11 або 12 ст. Це найвідоміша пам’ятка такого типу у цілому світі! Відтак не дивно, що близько 10 пластин колекції знайшли собі місце у найвідоміших музеях світу: Луврі, Метрополітен музеї в Нью-Йорку, музеї Вікторії і Альберта в Лондоні, державному музеї Берліна, Ермітажі і Музеї образотворчих мистецтв в Будапешті. Ну а решта - в Салерно…
У кожному фігурному планшеті, як правило, містяться дві сцени, за винятком тих небагатьох, що містять лише одну сцену, а часом - три. Усі сцени зі Старого чи Нового Завітів. Я покажу тут декілька фото пластин (хоч сфотографував, здається, всі), а всю салернську збірку можна оглянути в більш ранньому пості шановної uchitelj -
https://uchitelj.livejournal.com/1075686.html.
Ще одна перлина колекції - це сувій з пергаменту, т.зв. Екзультет. Термін «Екзультет» («Радуйся») - це перше слово проголошення Пасхи, яке під час Літургії Святої Суботи з Великоднем проголошувало таємницю, що супроводжує освітлення та благословення великої Пасхальної свічки, світло воскреслого Бога, яка символізує Воскресіння Христове (Христос - світло, що виганяє темряву первородного гріха і смерті). Гімн виконувався під час її запалювання. Одночасно з цим в соборах розгортали з висоти амвона великодній сувій, що містив текст прославлення Христа (Exsultet), перші слова якого були «Exsultet jam angelica turba coelorum» («Так радіє відтепер ангельський небесний сонм»). Мініатюри-екзультети поміщали на свитках «вверх ногами» по відношенню до тексту. Розгортаючи сувій, священик чи диякон, стоячи на амвоні або на кафедрі, у міру читання опускав сувій вниз, і парафіяни, слухаючи його, могли розглядати зображення.
Cвиток, як правило, прикрашався рідкісними за величиною мініатюрами із зображенням Розп'яття, Воскресіння Спасителя і його Слави, а також сценами пасхального богослужіння і темами з життя Богородиці. Ці ж теми ми знаходимо і в мініатюрах сувою Екзультет першої чверті 13 ст. з собору в Салерно.
Фотографувати, щоправда, Екзультет (хоч він нині і розділений на 11 частин) зовсім непросто. Усі мініатюри під шклом, до того ж значно пом’яті внаслідок використання і часу. Добре, що є така хороша штука як фотошоп :), хоч і до рівня першого фото «Воскресіння» з (
https://slideplayer.it/slide/12308921/) мої фото об’єктивно не дотягують.
Деякі мініатюри містять дуже незвичні сюжети. Як наприклад цей з персоніфікацією Землі (Terra/Tellus), яка бере участь у створенні царства світла.
Земля представлена у вигляді жінки, що сидить на зеленій траві в червоній довгій спідниці; її голі груди смокчуть бик і олень. Голову жінки оточує німб, з якого відходять дванадцять свічок, що символізують апостолів - стовпів Церкви. Земля тримає ріку в правій руці, при цьому штовхаючи ліворуч невелику фігуру Kaligo (Темряви), що символізує гріх і зло. Зверху (з-під небес) виявляється Божа Рука (Манус Деї), що освітлює обличчя Землі і водночас ніби благословляє.
На жаль, більшість підписів до мініатюр я не сфотографував, а всі мої спроби знайти необхідну інформацію в мережі зазнали невдачі, тому деякі цікаві сюжети мені не вдалося розшифрувати. Наприклад, як тут на нижній мініатюрі цього фото.
Може хтось допоможе - буду вдячний.
На цьому все. Первісно планувався один окремий пост по Салерно, але інформації й фото для однієї розповіді виявилось забагато. Тож наступного разу спробую продовжити описувати Салерно й детально розповісти про його собор та два давні храми.