Бюджет держави - це документ, яким платники податків дають виконавчій владі настанови, які засоби ця влада має в своєму розпорядженні, які суми і на що вона може витрачати. Тому бюджет приймає парламент - вищий орган представницької влади. Неприйняття бюджету в демократичних країнах означає відставку уряду. Витрачання коштів, не відображених в бюджеті, вважається самоуправством і має наслідком не тільки політичну відповідальність.
Рахував: Володимир РАПОПОРТ
Рівним чином, бюджет фірми - це документ, в якому власник визначає топ-менеджерам, які їм доступні ресурси та визначає напрями їх використання. Тому процедура прийняття будь-якого бюджету завжди включає активні численні обговорення з усіма зацікавленими сторонами, плюс залучення експертів.
Прийнятий 27.04.2010 бюджет не є таким ні за процедурою прийняття, ні за змістом. Виконавча влада розробила бюджет, представила 26.04, а на наступний день залежні від неї депутати прийняли у всіх читаннях відразу. Ні обговорення в комітетах, ні дебатів. Коаліція, яка підтримала бюджет, на виборах від населення отримала менше половини місць в ВР. Збільшення її складу відбулося не за рахунок підтримки виборців. Бюджет підписав президент, якого підтримала 1/3 населення. Виходячи з цього, бюджет повинен був пройти особливу процедуру прийняття - з урахуванням пропозицій експертів, представників усіх верств населення.
Натомість не стали слухати ні депутатів, ні експертів. Це означає, що більшість громадян країни через своїх представників цей бюджет не підтримала. У цьому сенсі, даний документ - не бюджет. У кращому випадку, робочі записи виконавчої влади.
У бюджеті є моменти, яких у такому документі бути не повинно. Наприклад, стаття 11 для покриття дефіциту бюджету передбачає можливість виконавчої влади у разі не отримання одних джерел покриття (наприклад, коштів від приватизації) замінювати їх іншими засобами (наприклад, додатковими запозиченнями) зі збільшенням допустимого боргу. Більше того, понад цих сум можна випустити ще на 5 млрд грн цінні папери (
ОВДП) для видачі кредиту Аграрному фонду. (Стаття 77).
А стаття 78 дозволяє запозичення понад всіх лімітів, якщо не вистачає коштів на захищені статті бюджету. Тобто, представники платників податків затвердили ліміт запозичень, а виконавча влада на свій розсуд збільшила ці суми. В іншому місці розпорядникам бюджету дається право змінювати бюджетні призначення самостійно, якщо кошти перерозподіляються від споживання на розвиток.
Фото з
"Львівської газети"Читати далі..