Трапилася мені жниварська пісня
Сидить ведмідь на копі
Сидить ведмідь на копі,
Дивується бороді:
- Ой диво мені
Об тій бороді!
Ой чия ж то борода
Чорним шовком увита?
Чорним шовком увита,
Сріблом-злотом улита?
Іванова борода
Чорним шовком увита,
Сріблом-злотом улита!
Василева борода
Мачулами увита,
А смолою улита.
Вирішив розібрати цю, насправді не просту пісню.
Ведмідь. В образі ведмедя виступає Бог Велес. Про Велеса дивись Г.С. Лозко “Українське Народознавство”
http://pidruchniki.ws/kulturologiya/veles_volosДивується бороді... чому дивується бороді? Або в нього бороди не було, та раптово з’явилася. Або борода була, та змінилася на невпізнану. До речі, з етимологічного словника: “борода - бути гострим, колоти, вус - (...полабська vqs) - борода... ...перша борода”
Іван. можливо, що Іван - це Іоанн Хреститель. Іоанн Хреститель заступив Купайла (
http://pidruchniki.ws/kulturologiya/ladina_rodina_lada) (наприклад, так зване свято “Івана Купала”). Є багато суперечок, чи Купайло є Бог, чи це назва свята. За В.Войтовичем “Нерідко голову Купала виліплювали з глини і висушували на сонці. На обличчі приробляли бороду та вуса, за очі правили вуглинки, а щоки розфарбовували яскравими барвниками. ” (
http://proridne.net/mythology/myth/%D0%9A%D1%83%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%BE.html)
З іншого боку, з тексту можна зрозуміти, що в Івана є борода , і ця борода чорним шовком увита та сріблом-золотом улита. Срібло-Золото зустрічаємо у літописі “І поставив він кумири на пагорбі, поза двором теремним: Перуна дерев’яного, - а голова його [була] срібна, а вус - золотий ” (“ЛІТОПИС РУСЬКИЙ. Роки 973 - 987.”
http://litopys.org.ua/litop/lit05.htm). Із приходом християнства, функції Перуна перебрав на себе святий Ілля а також частково архангели Гавриїл та Михаїл.
Іван..Іоанн?
“Іоаннова борода” - “Купайлова борода”? чи “Іллі борода” - “Перунова борода”?.
Василь. Скоріше за все, Василь - це Велес. “Велесова Борода” - обряд "Велесової бороди" - під час жнив на полі залишали незжатими кілька пучків колосся, і зав'язавши їх стрічкою, клали до них хліб на рушнику як пожертву і подяку за добрий врожай. (Г.С. Лозко “Українське Народознавство”)
Мачулами увита,
А смолою улита.
Мачула - Груба тканина, виготовлена з такого волокна; рогожа. Облити смолою - ймовірно, як стародавнє покарання? Борода у Ведмідя-Велеса, скажімо так: не приваблива.
Роблю висновок: У Велеса з’явилася борода, яка можливо йому не характерна. Борода характерна Купайлу - якщо “Іван” - це “Іоанн”. Якщо “Іван” це “Ілля”(?), то борода (у розумінні вуса) характерна Перуну.
На мою думку, ця пісня була як нагадування, що треба не забути залишити “Велесову Бороду” у полі, бо Велесу не личить (така) борода.