מה מטרתו של עונש?

Dec 26, 2008 11:07



פדופיל ששוחרר מהכלא אנס ילדה בת 7.

זו כמובן לא הפעם הראשונה, ולצערי כנראה גם לא הפעם האחרונה. יותר ויותר אני מקבלת תחושה שבמדינה שלנו לענישה יש מטרה של נקמה בפושע. יש מעין מחירון, אם ביצעת מעשה מגונה בילד, תקבל שנה בפנים. אם אנסת, תקבל חמש.
כתבתי פעם משהו דומה בהקשר של עו"ד קלגסבלד שדרס למוות אם ובנה.

אבל המקרה הזה כמובן הרבה יותר גרוע. אדם חולה נשלח לכלא לתקופה קצרה, ולאחריה שוחרר למרות שכל הנוגעים בדבר ידעו שהוא עתיד לחזור על מעשיו.
אני לא מאמינה שהאיש הזה באמת רוצה לפגוע בילדים. אני גם לא מאמינה שהוא באמת רוצה לחזור לכלא. ברור שאין לו שליטה על מעשיו. ואם אין לו שליטה על מעשיו, המדינה צריכה להרחיק אותו מהציבור, לשים אותו במקום סגור עד סוף ימיו או עד שיגיע לשלב בו הוא כן יוכל לשלוט על מעשיו. אני לא רוצה לנקום בו על מה שעשה לילדה, אלא למנוע ממנו להזיק לילדה הבאה.

צריך לבנות כלא מיוחד, עם תנאים סבירים, שהאסירים בו יוכלו לעבוד ואפילו "לשחק עם בובות" עם בא להם, ופשוט לא יוכלו לצאת ממנו כדי שלא יהיו במגע עם ילדים אמיתיים. מי שנכנס על עבירות כאלה, לא צריך לצאת כל עוד הוא לא שולט בעצמו.
מנגנון הענישה הרגיל פשוט לא מסוגל לטפל באנשים מסוג הזה. הוא לא מתאים להם. מתי יהיו בכנסת אנשים אמיצים שיאמרו את זה ויציעו לשנות?

עולם נורא, חברה ומדינה, מן העתונות

Previous post Next post
Up