FutureWorld

Aug 29, 2010 12:41



אז אתמול ראיתי את עולם העתיד, סרט ההמשך של עולם המערב עליו כתבתי לפני זמן מה.

בסוף הסרט הקודם החברה שמאחורי מתחמי השעשועים היתה בצרות צרורות. כל הרובוטים שלה יצאו מכלל פעולה, הרבה מעובדיה האנושיים מצאו את מותם וכך גם אורחים רבים.
אך ראשי החברה לא התכוונו לנטוש בקלות פרוייקט מבטיח. הם הפיקו לקחים מהתקלות של הסרט הקודם, השקיעו הון כסף ופתחו מחדש את פארק השעשועים שלהם - גדול יותר ובטוח יותר. הרעיון הוא אותו הרעיון, פארקי שעשועים תקופתיים המופעלים על ידי צוות רובוטים דמויי אדם הנכונים לכל בקשה וגחמה של האורחים.

שני עיתונאים מוזמנים לסקר את הפארקים המחודשים ומגיעים לבילוי כאורחי החברה. הם בוחרים לבלות במתחם "עולם העתיד" החדש בו יש הדמיה של תחנת חלל. לכאורה הכל מהנה וטוב, אך אחד מהעיתונאים לא קונה את השקט והשלווה שעל פני השטח ומתעקש לבקר מאחורי הקלעים ואף יוצא למסעות חקר עצמאיים באיזורים האסורים לגישה. הוא גורר אחריו את העיתונאית השניה והשניים מגלים יחדיו קונספירציה מפחידה שעליהם לחשוף בהקדם האפשרי. אך איך יעשו זאת כשהם מבודדים מהאנושות בתוך מתחם השעשועים?

אין ספק שסרט ההמשך טוב בהרבה מהסרט המקורי. הוא מעניין, יש דמויות להזדהות איתן ולעקוב אחריהן, ויש תהליך גילוי של הסודות שמתחת לפני השטח. עם זאת יש בו חורים עלילתיים כמו במסננת וכל הקונספט של טכנולוגית בינה מלאכותית כל כך מתקדמת ומדהימה שממוקמת בתוך עולם שנות השבעים רגיל ומשמשת אך ורק לשעשוע עדיין לא מצליח לעבור את משוכת הספק שלי. העולם היה הרבה יותר אמין בעיני אם הרובוטים היו בכל מקום - פועלי הניקיון, פועלי הבניין, פועלי החקלאות - עושים את כל העבודות שרוב בני האדם מעדיפים לא לבצע.
לדעתי השאלה בבסיס הסרט - מה היה קורה אילו יכולנו לייצר רובוטים דמויי אדם בעלי בינה מלאכותית - לא זכתה למענה הראוי. אני לא מאמינה שהתשובה היא - נבנה פארק שעשועים שמופעל על ידי רובוטים. לא כשזה הדבר היחיד שעושים עם הטכנולוגיה הזו. בסרט מוצגת גם טכנולוגיה נוספת שגם לה אין שום זכר בעולם שבחוץ. אמנם בסרט הזה לפחות הדבר מהווה בסיס לקונספירציה אפלה שחורגת מתחומי המתחם, ועדיין - הדבר אינו אמין. איני מסוגלת להאמין שמי שמפתח טכנולוגיות כאלה חושב קודם כל על אותה הקונספירציה במקום על הרווח האדיר והמהיר ממכירת/השכרת עבדים מתכתיים לכל דורש. יתכן בהחלט שאחר כך הוא ינסה לנצל את עליונותו הטכנולוגית בדרכים אפלות, אבל זה יהיה רק השלב הבא.
למה שקול הדבר? לסיפור המתרחש בימינו אנו, ובו יש טכנולוגית טלפורטציה עובדת ויעילה שהדבר היחיד שהיא משמשת לגביו הוא העברת צופים במהירות לראש מגדלי עזריאלי לתצפית על תל אביב, או לראש האוורסט. היא לא מייתרת את השימוש באמצעי תחבורה, היא לא מקפיצה נכים לראש המדרגות, היא לא מאפשרת העברת מטענים במהירות ובקלות, היא לא מקשרת אותנו עם בסיס הירח החדש. היא רק מקפיצה תיירים לראש מגדלי עזריאלי/האוורסט שיגידו, "וואו, איזה יופי ואיזה מהר הגענו לפה" וירדו בחזרה.

לאחר הצפיה כבר חשבתי על סיפור מסגרת גדול יותר - יכול להתאים לסדרת טלויזיה מותחת, עם בניה טובה יותר של העולם, קונספירציה אמינה יותר, ללא פארק השעשועים המטופש. חבל שלחברות ההפקה הישראליות אין את התקציבים הדרושים.

סרטים

Previous post Next post
Up