16 липня АМКУ
запропонував Укрзалізниці скасувати заборону на використання суцільно катаних коліс виробництва китайських компаній Maanshan Iron & Steel Co., Ltd та Taiyuan Heavy Railway Transit Equipment Co., Ltd . А починалось все так
. В 2017 -2020 роках на вітчизняному ринку залізничних коліс працювали такі виробники (або продавці) цієї продукції як група компаній "Інтерпайп"; ТОВ "МС Трейд Укрїна" (діючий як торговельний представник ТК "ЄвразХолдінг" (РФ), АТ "Виксунський металлургійний завод" (РФ) и ТОВ "Проммашкомплект" (Казахстан). В 2021 році
постановою КМУ № 269 був заборонений до 31 грудня 2021 року ввіз на митну територію України будь яких коліс з Російської Федерації ( поз. ЗЕД 8607 19 10 10 Вісі, змонтовані або ні; колеса та їх частини; штамповані сталеві та поз. ЗЕД 8607 19 10 90 Вісі, змонтовані або ні; колеса та їх частини). Ще раніше в листопаді 2020 року "Дніпропетровський орган по сертифікації залізничного транспорту" (ДОСЗТ)
позбавив сертифікату казахів. Формальний приводом до цього було те, що продукція випробовувалась не в Україні але фактично ніхто навіть не приховував що це звичайна
боротьба за ринок. Укрметалургпром і федерація роботодавців наполягали на тому що Україна і сама впорається з постачанням, а в умовах пандемії позбавляти роботи наших працівників не можна. Хоч в заявах цих організацій замість конкретних аргументів були лише загальні фрази про роль вітчизняних металургів і машинобудівників не можна не визнати їх слушність. Реакція була миттєвою.9 листопада з’явилась заява промисловців а вже 12 - заборона від ДОСЗТ. Як в такі терміни можна було встановити невідповідність коліс вимогам ГОСТ 10791: 2016 велика загадка. Так Інтерпайп залишився в гордій самоті. Але єдиний постачальник це монополія, загроза падіння якості і завищених цін. Щоправда АМКУ спробувало його позбавити на 3 роки права участі в тендерах за картельну змову 2018 року але 21.04 2021 київський окружний адміністративний суд скасував рішення АМКУ від 29 жовтня 2020 р.
Звичайно, такі аргументи для сьогоднішньої влади не важливі. Але тут трапилась любов між Києвом і Пекіном. І тоді раптово виник запит на китайські компанії. Постачальники дійсно дуже серйозні. Наприклад ось що пише на своєм
у сайті Maanshan Iron & Steel Co «Вироби з поїздних коліс удостоєні честі «Відомого бренду Китаю». Компанія володіє основною технологією та патентом коліс поїздів, що використовуються для швидкісних залізниць. Система забезпечення якості виробництва поїзних коліс акредитована авторитетними сертифікатами, включаючи систему якості ISO9000: 2000 та AAR, видані Північноамериканським залізничним комітетом. (Train wheel products are bestowed the honour of “Famous Brand of China”. The Company owns the core technology and patent of train wheels used for high-speed railroads. The production quality assurance system for train wheels is accredited with authoritative certifications including the ISO9000:2000 quality system and the AAR issued by the North American Railway Committee.) Не відстає від них і
Taiyuan Heavy Railway Transit Equipment Co., Ltd «Наша продукція може бути виготовлена за всіма визнаними міжнародними стандартами, такими як ТБ (Китай), AAR (США), EN (Європа), BS (Великобританія), IRS (Індія), JIS (Японія), KS (Корея). та ін. Річна потужність становить 600 000 коліс, 160 000 осей, 30 000 колісних пар та 10 000 редукторів. Продукція широко використовується в залізниці, міській залізниці, металургії, гірничодобувній промисловості, портовій техніці, електроенергетиці. Компанія вже експортувала понад 4 000 000 високоякісних осей, коліс та колісних пар. Продукція експортується до Південної Америки, Північної Америки, Європи, Австралії, Південно-Східної Азії, Африки та понад 50 країн та регіонів. (Our products can be manufactured to all recognized international standards, such as TB (China), AAR (USA), EN (Europe), BS (UK), IRS (India), JIS (Japan), KS (Korea). etc. The annual capacity is 600, 000 wheels, 160, 000 axles, 30, 000 wheelsets and 10,000 gearboxes .The products are widely used in railway, urban rail, metallurgy, mining, port machinery, electric power industries. The company has already exported over 4,000,000 high-quality axles, wheels and wheelsets. The products are exported to South America, North America, Europe, Australia, Southeast Asia, Africa and more than 50 countries and regions.
Але чи можна вірити китайцям? Відповідь дають росіяни в своєму фаховому виданні
«РЖД Партнер»Как сообщил заместитель председателя Ассоциации операторов железнодорожного подвижного состава Денис Семенкин, колесные пары указанных китайских заводов начали поставлять в РФ из Китая с III квартала 2018 года. Сейчас в обороте на сети РЖД их может быть около 180-200 тыс. ед., то есть менее 10%.
Как отметил ранее генеральный директор компании «Гарант Рейл Сервис» Николай Кошелев, компания Maanshan Iron & Steel - это госпредприятие, входящее в структуру Китайских железных дорог. И эксперты уверены в качестве его продукции, так как в РФ долго работали с этим заводом еще в плане подготовки производства, соответствия продукции ГОСТу, внедрения наших технических требований, в том числе к неразрушающему контролю, клеймению и приемке. Китайская продукция сертифицирована в РФ. Поэтому за их качество отвечает не только поставщик, но и российские ремонтные предприятия….. Всего в 2019 году из КНР в РФ было завезено 94,4 тыс. колес: 67 тыс. от Taiyuan Heavy Industry Railway Transit Equipment Co. Ltd., 27 тыс. - от Maanshan Iron & Steel Company Limited и 400 - от Jiangsu Railteco Equipment Co., Ltd.
Тобто намагання Пінчука будь якими способами не допусти на ринок коліс конкурентів як і бажання влади сподобатись китайським партнерам цілком зрозумілі. А як же казахи? Завод в Екібастузі був побудований з нуля в 2012 році а колісне виробництво запущено в 2018. Попри те що завод і обладнання сучасні, підприємство переживає не найкращі часи. Ринок стрілочної продукції в Казахстані захопив Керченський стрілочний і поступатись не збирається, України колеса не допускає. Втім, схоже раніше в змовах з Інтерпайпом брав участь і Екібастуз.
Подивимось хто прийме участь в нагальному тендеру UA-2021-07-13-001687-b який відбудеться 13 серпня.