Audiatur et altera pars
Причины, почему именно сейчас залупнулся Хамас и стал шмалять по нам ракетами, довольно очевидны и не заслуживают специального разжёвывания. Надеюсь, ещё несколько лет тишины с этой стороны мы себе уже почти гарантировали, осталось закрепить иммунизацию второй дозой прививки.
А вот почему вздребезнулись наши сограждане измаилитского вероисповедания? Для начала интересно послушать их самих, точнее, то, что они говорят евреям на иврите и по-английски (цитаты из газеты "Гумус", но только для подписчиков). Если что непонятно, я переведу, не стесняйтесь спрашивать.
Начнём с красотки на илл.:
❝We have to be united and express our unwillingness to accept the malicious actions taking place in Sheikh Jarrah and the violence at the Al-Aqsa mosque.
How can we remain quiet when worshippers are not allowed to reach their place of worship? I’ve never seen a Jew being forbidden entrance to his place of worship. Why is it legitimate to do that to Muslims?
A handful of settlers are violating moral injunctions. The people who live there need us to be with them; we’re all together in this struggle.”❞
❝Despite all the attempts of the state to divide us, we have solidarity as a nation. Our struggle is one. We’re one people, and this state sees us as an enemy. Moreover, I have a national and patriotic obligation to my people. The first buds of a popular protest movement appeared in Umm al-Fahm over a different matter, in protest against organized crime in Arab communities. This produced a wave of demonstrations and protests which drew people out of their homes.❞
❝In Sheikh Jarrah they’re chasing people out of their homes. Men the age of my grandfather, old women and children. They are being forcibly removed from their homes in order to replace them with foreign settlers, people who weren’t even born here. They are stealing houses that belong to Arabs. What’s happening there is simply ethnic cleansing. That’s unacceptable anywhere and certainly not in a country presenting itself as a democracy❞
❝We want to stand with the people of Sheikh Jarrah because you can’t contemplate whole families being kicked out of their homes with no compensation. There is no compensation for evicting someone from their home. This is a second Nakba. Is it OK when some innocent person’s house is stolen and he’s thrown out or occupied just because he’s Palestinian?❞
❝Over the last five years, 11,000 homes were demolished in the Negev, where I live. Entire families found themselves without a roof over their heads, and this is what’s happening in Sheikh Jarrah in Jerusalem. People’s properties are being expropriated even though the land belongs to them. [Слова не самого малолетнего бедуина, 27 лет. Желающие ближе познакомиться с земельным правом так, как его понимают бедуины, приглашаются поболтать в комменты. - ХВ]❞
Щадя читателей ХВ, я не привёл цитаты из главного муфтия мечети Лода, из которой погромщики шли по всему городу.
В тщетной (скорее всего) попытке отвадить троллей, которые
норовят толковать законы по понятиям, для тех, кто не в танке, приведу ссылку на
короткий анализ юридической стороны дела. Есть гораздо более занудные подробные изложения того, кто на ком стоял.