Просто великолепная статья))) Особенно острая и для российского Вальдорфа тема.
Источник уже известный
Начало я, пожалуй, переведу:
Working with Parents: A Different Perspective
Работа с родителями: перспективы
By LOUISE DEFOREST
Много лет назад, когда младшие дети были еще довольно маленькими, я время от времени ходил с ними в гости к приятельнице моей матери госпоже Робб. Она еще помнила времена Титаника , была очень активна и востребована для интервью, ток-шоу и записывала на пленку свои воспоминания для различных морских музеев. Когда я встретил её, была середина 90-х, она жила в деревне, как и моя мама. Она потеряла зрение, но все еще так же активна в своей маленькой общине, и у нее много друзей. Я считал себя одним из них. Жили мы довольно далеко от неё и потому виделись раз в 4-6 месяцев.
Мы с детьми стучались к ней в дверь и она открывала ей с широкой улыбкой на лице. Она целовала детей, обнимала меня и приглашала войти в свой прекрасный дом. Хлопотала, накрывая стол к чаю, рассказывала свежие новости и истории, связанные со своими последними интервью.
Наконец, все было на месте: чай, печенье для детей на тарелочке, мы все удобно устраивались на диване, а вечернее солнце светило из окна. Разливая чай, миссис Робб спрашивала: «А теперь расскажите, как у вас дела?»
Мне бы очень хотелось, чтобы в наших школах родители получали такой же прием, какой я находил в гостях у миссис Робб, согретые чувством благополучия и ощущая себя так , что они - уже наши друзья. Но вместо этого слишком часто они встречают закрытую дверь или запреты, мнения и суждения по поводу «правильного» или «неправильного» способа родительского воспитания своего ребенка. Каждый год как учителя мы распахиваем наши сердца и классы для новых групп детей, начинающих свой путь в жизни, но часто мы забываем сделать тоже самое и с родителями. Родительские собрания слишком часто рассматриваются как проходная работа, и обвинения родителей в возможных проблемах с детьми - не редкость в наших школах. И все же, если бы не понимание, мужество и жертвы родителей, многие из нас не могли бы существовать в профессии. Именно они дают нам возможность реализовать свою судьбу как судьбу вальдорфского учителя начальных классов!
В наши дни много говорят о разного рода изменениях у детей, приходящих в школу, и мы упорно трудимся , чтобы приспособится к этим изменениям. Мы меняем ритм дня, привносим больше движения в работу класса, изменяем качество школьного питания, учитывая детские аллергии, и проводим долгие часы, изучая различные синдромы, чтобы лучше понять сложных малышей. Но в наше время есть и такие родители, которые задают много вопросов, которые не довольствуются верой нам на слово, требуя дополнительной информации, отношений и ответов на вопросы. И именно так и должно быть!.
Мы находимся в 5-ой культурной эпохе и человечество стремиться развивать свое сознание или Душу Сознательную. Нашей задачей на данный момент является развитие себя как личности, в процессе становления все более выражающей себя антисоциально. Перед нами стоит задача укреплять невозмутимость перед неизвестностью, перед фактом распада всех знакомых форм , мы должны полагаться более на нашу внутренюю жизнь, чтобы прийти к чувству безопасности. Мы все больше испытываем отчуждение в нашем мышлении, чувство одиночества, и беспомощности в волевой сфере. Выбор, который мы должны сделать, будет иметь значение для всех окружающих нас людей, но наши отношения становятся все более безличными. Однако, если человечество не столкнется с этой проблемой лоб в лоб, душа сознательная так и не сможет развиваться дальше. Это то, что мы сейчас переживаем, и это очень важно.
И, как это имеет место в каждой культурной эпохе, мы также сеем семена для следующих эпох, которые существенно отличаются от нынешней. По Штайнеру, следующая, 6-я культурная эпоха будет иметь 3 основных отличия от современной: человечеству будет дана во-первых, вера в духовный мир, во-вторых - свобода мысли. Никто не будет связан религиозными рамками, семейными традициями или общественной моралью. И третье отличие - присутствие настолько полного сочувствия к другим, что наше собственное личное благополучие будет полностью зависеть от благополучия других. Если один человек голоден или страдает, его муки голода будут и нашими, и мы будем испытывать те же страдания.
Есть несколько медитативных упражнений, которые я считаю полезными при работе с родителями. Их называют так же шесть основных упражнений или вспомогательные упражнения. Штайнер указывал на них как на подготовку к будущей активной медитативной жизни, но после 30 лет работы с ними я обнаружил для себя, что работа с ними не прекращается.
These exercises keep us oriented and, over time, allow the “I” to work less on keeping the body, soul, and spirit together and more on refining the spiritual essence of who we are. They involve exercises in concentration (our thinking), will, equanimity, positivity and open-mindedness. And the sixth exercise is harmonizing them all. You do the exercises one at a time, adding more as you become adept at the ones before until you are doing all of them all of the time. Rudolf Steiner suggests beginning with one, doing it for a month, starting over each time you forget or are unable to complete the exercise, before beginning the second exercise. It took me years before I was doing more than one at time!
I want to look at these exercises from the perspective of working with parents. How am I thinking about the parents I work with? Is there warmth in my thoughts? Am I interested in who they are? Do I have critical thoughts as soon as I see them? How do I speak about them with my colleagues, or my partner at home? Is there kindness in my thoughts about them? When I have an antipathetical reaction to a particular parent, do I realize that this says more about me than it does about them?
Will
Do I have the will forces to find parents the help they need if I cannot provide it? Can I have yet another conversation with a particular parent when I am already tired, without feeling resentful? Do I have the will to do the research to better understand a child or parent in my care? Can I write a thoughtful, honest and fair report for their child at the end of the year? Do I have the interest to call a family, even when their child has not done something wrong? Do I have the will forces and imagination to look beyond the outer behavior of a child or parent to see the being of that person? Can I do for my parents what I would want a teacher to do for me and my family?
Equanimity
Can I respond, rather than react? Responding to a difficult situation means that on a human level we are both left free; reacting is on a much more animalistic level and leaves all parties unfree. Can I develop within myself a center of calm, no matter what? Can I not take things personally but rather ask myself what is the other thinking? Am I professional enough to move away from my sympathies and antipathies? Our own feelings say nothing about the other; they only express our own limitations. Feelings are really outside of who we really are. Can I not allow myself to be rushed into things, no matter what the deadline? Rudolf Steiner tells us that the only way we can move into the future and meet evil and survive, is through the development of inner tranquility.
Positivity
Have I found something that I can admire and respect in each parent? Can I give the parent (and find within myself) a positive picture of their child, no matter how difficult he or she is in the classroom? Can I embrace even the most difficult and unpleasant situation knowing that within it lies the potential for my growth? A dear friend of mine and a master class teacher once said to me, “When you see trouble coming down the road towards you, drop down to your knees and give thanks, for you are about to learn something important.”
Open-mindedness
Are we open to new ideas? Are we open to other ways of doing things? Waldorf teachers are famous for believing that we are the ones who have found the truth and are doing the best work with children and we are very often disinterested in the work going on outside of the Waldorf movement. Can we develop interest in different ways of working? Can we truly say that we are free of prejudice? New manifestations of truth must find us ready at any time to receive them. Can we look beyond all the tattoos and piercings of a new parent or colleague and find the human being within? Can we accept a parent’s perspective and thoughts with the same enthusiasm as we carry our own? For those of us who have been in Waldorf Schools for a long time, can we accept what the younger generation of teachers brings to this work even when it is different from what we expected? Can we recognize the gifts each generation brings? How open are we to differences of opinion in our personal and professional lives? Are we so afraid of conflict that we become defensive or retreat?
Now of course, in this age of fierce individualism, conflicts will naturally arise. What can we do? The first thing is to ask yourself, WHAT is the problem? Essentially, that just means taking time to not react but to think about what has happened and to identify the issue. Then one needs to ask, HOW did this come about? What were all the steps that brought you to the present situation? This is really looking at it etherically. It is never about placing blame but about recognizing all the nuances of a situation and our own part in it. WHY did this problem happen? And here we have to put ourselves into the motives of another…and our own motives. Honesty is really important here. WHO is the person doing this is another question you could ask. And here we are reminded of the sacred mystery of the other. Which part of me is responding to this situation? My higher self or my lower, more personality-bound, self? And why?
And perhaps one of the most important questions to look at is, what am I being asked to develop within myself with this particular situation? If we believe in the Laws of Karma, we have to know that the big things that happen to us in our lives have been orchestrated by us. Where do I need to grow? What do I need to let go of, however comfortable it may be? We can never change the other, as we well know through our personal relationships; we can only be responsible for ourselves.
Looking at a problem in the above way moves the problem in us and makes it less fixed. It allows us to look at it with perspective and objectivity and helps us to remove our personalities from the mix, allowing understanding to flow. Anytime we fail a parent, we have also failed the child.
Martin Buber once said that, “All living is meeting.” In our working with parents, we have the opportunity to overcome our sympathies and antipathies and replace them with true interest in the human being who stands before us. It is not struggle, but the rendering of assistance that truly promotes progress. Many of us have had the remarkable blessing of meeting Rudolf Steiner’s Anthroposophy and working and living with his insights. But with this blessing comes a responsibility: we must take Anthroposophy personally! Anthroposophy offers to revolutionize our way of living by a doing. It offers nothing less than social renewal, and with it, the respiritualizing of the human being. It is our task and responsibility to be the midwives of a new age. In truly meeting the parents who come to us, we can participate in this new birth.
After many years as an early childhood educator, Louise now dedicates herself to the mentoring and evaluating of teachers and programs and is actively involved with teacher training in the US, Canada, Mexico and Europe. She offers lectures and workshops in many countries and travels widely. She is a board member of WECAN and is one of two North American representatives to the IASWECE Council. And the mother of four grown children, some Waldorf graduates.
“Working with Parents” comes to us from Kindling: The Journal for Steiner Waldorf Early Childhood Care and Education. Kindling is published in the UK and is a paper journal, appearing twice yearly. The most recent issue, Spring/Summer 2012, was devoted to “Birth to Three, Parenting, Parent and Child” and has over 60 pages of articles and interviews devoted to caring for the young child. Kindling is a paper journal and is available by subscription in the UK and worldwide. It’s a tremendous resource for early childhood educators and parents.
For more information contact earlyearsnews@aol.com for further information.