ИТак, OneWEB, радостно сообщает общественности:
36 OneWeb satellites successfully launched by ISRO/ NSIL from SriharikotaAll 36 satellites are operational, bringing OneWeb’s total Gen 1 LEO constellation to 462 satellites. Launch 14 from the Satish Dhawan Space Centre SDSC-SHAR, Sriharikota, India marks the first dedicated commercial launch for NewSpace India Limited (NSIL) using the LVM3 rocket. With this successful launch, the LVM3 has become a catalyst for the Indian Space Programme, opening new vistas for heavy payloads to the LEO.Sriharikota, India, 23 October 2022 - OneWeb today confirmed the successful deployment of 36 satellites launched by NewSpace India Limited (NSIL), from the Satish Dhawan Space Centre (SDSC- SHAR) in Sriharikota, India. This launch by ISRO and NSIL is one of the biggest commercial orders by India’s premier space organization, and the first using the LVM3 rocket. The lift-off took place on Sunday, 23rd October 2022 at 00.07hrs local time. OneWeb’s satellites separated successfully from the rocket and were dispensed in nine phases over a period of 1 hour and 15 minutes, with signal acquisition on all 36 satellites confirmed.
This is OneWeb’s 14th launch, bringing the constellation to 462 satellites. This launch represents more than 70% of its planned 648 low Earth orbit (LEO) satellite fleet that will deliver high-speed, low-latency connectivity worldwide. With only four more launches to go, OneWeb remains on track to activate global coverage in 2023, while its connectivity solutions are already live in regions north of 50-degrees latitude.
This partnership with NSIL and ISRO demonstrates OneWeb’s commitment to provide connectivity across the length and breadth of India by 2023. From Ladakh to Kanyakumari and Gujarat to Arunachal Pradesh, OneWeb will bring secured solutions not only to enterprises but also to towns, villages, municipalities and schools, including the hardest-to-reach areas across the country. OneWeb’s commitment to enhance connectivity in India is backed by Bharti Global, its largest investor.
The LVM3 launch vehicle realised with complete indigenised technology had four consecutive successful missions, which includes the critical Chandrayaan-2 mission. The vehicle underwent several critical tests as a part of human rating for the Gaganyaan programme. The cryo stage was uniquely designed to orient and re-orient in orthogonal direction to meet the customer requirements of injecting satellites precisely and with a gap to avoid collision. The vehicle was realised in a short span of time on a demand-driven basis to meet the user’s timeline.
По технике все понятно для быстроты и надежности Уанвеб использовался свой стандартный Союзовский диспенсер, благо, что его клепают в Швейцарии, и минимизировал время для перехода с Союза на LVM3. Сроки для сочетания Европа+Индия+Космос почти рекордные с марта по октябрь считай полгода...
В результате товарищ Рогозин , сообщивший нам 19 марта
РИА Новости. Компания OneWeb разорится после отказа "Роскосмоса" предоставлять им ракеты, заявил гендиректор российской госкоропорации Дмитрий Рогозин."Они не будут теперь выводить никаких OneWeb ни с Байконура, ни с Куру. Ущерб, который прямо нанесен компании OneWeb, потому что она теперь разорится", - сказал Рогозин во время посещения Ракетно-космического центра (РКЦ) "Прогресс"."Специалисты знают, что OneWeb все, не будет больше никакого OneWeb'а", - добавил он. Как бы помягче сказать??? что там насчет ".. в лужу" или проявил " выдающиеся" провидческие способности..
Но на данном этапе имеем УанВЭБ живой, и даже сватается к Евтелсату, а если и помрет, то точно не из за Рогозина и РОскосмоса..
А Роскосмос потерял суперденежного Заказчика, но зато приобрел определенную репутацию....Интересно, запрет от пуска УанВЭБов в марте 2022 , это была его личная инициатива или ему ее спустили сверху из какой нить Кремлевской Башни??
Кстати, а следующий пуск УанВЭБов может состояться и небыстро, как я понимаю, на улетевших стояли еще ФАКЕЛовские ЭРД М-50, которые как и все комплектующие поставляются загодя 6-12 месяцев до старта.. Но на следующую пачку может их уже и не быть на складе..И нужно искать им альтернативу, потом перепроектировать под них сам ИСЗ как минимум в части электросхемы и системы управления ЭРД, вроде ьы и не сложно, но это время , да и испытать бы желательно перед массовым переходом на новый ЭРД....
Чертовски обидно и печально за инженеров и спецов, кто работал над этим проектом.......