Щороку приїжджаючи сюди, опиняюся в місці, де зупинилося життя, а час триває собі далі. Опинившись у хаті, де шафи й серванти всихають зростом, стільці з диванами сутуляться й стискаються, стеля здається усе ближчою до моєї голови, а старе вапно укупі з фарбою поступаються павутині, іржі й плісняві, відчуваєш, що у Маркесовому магічному реалізмі більше реалізму, ніж магії.
Чи не єдина на вулиці, бабусина хата завмерла десь на початку вісімдесятих. Ця хата - неінтенційне уособлення «доживання» - того, що подекуди трапляється замість життя. Усе дитинство бабуся під час кожних відвідин вела мене до шафи показувати вбрання, у якому її слід поховати й весь час намагалася мені щось віддати - «праздникову» хустку, капці, сервіз із супницею, бо їй «вже не треба». Тут же я вперше дізналася, що існує смерть. Бабуся взяла мене на похорон якоїсь старої, мені запам’яталося, що була вона дуже зморшкувата і чомусь зелена, а в її хаті всі дзеркала були завішені рушниками. Коли я запитала чому, сільські бабусі розповіли, що це для того, щоб душа не злякалася, коли повернеться у свою хату й не побачить свого відображення. Уже вдома бабуся розповіла мені про смерть. Ще день тому мала я не знала, що люди «закінчуються», а от уже жваво уявляла пристанище грішників «гієну огненну», - уявляла, звісно ж, з драконами. Чому не рай із хмаринками? Банальна дитяча логіка підказувала, що якщо не слухатися батьків - це, за бабусиними словами, гріх, то дорога мені до вогняних ящурів. Проте боляче вдарила не релігійна візуалізація, а те, що якщо все вирішено, коли тобі чотири, то навіщо все подальше життя, і як можна радіти й гратися, коли знаєш, що на тебе чекає вічне небуття.
Два під вікном і два по-під грубою - навіть стільці стоять тут так само, як двадцять, тридцять і хтозна скільки ще років тому. З часом ставало більше лише ікон. Пам’ятаю часи, коли їх було дві, проте вже давно вони тут скрізь - на стінах, серванті й суцільним шаром покривають стіл так, що він перетворився на недоторканний вівтар. Поміж канонічних зображень на мене моторошно зиркають якісь сучасні «святі» з обличчями юродивих у компанії ФСБ-шного «патріарха всія Русі». Як далеко цьому до дитячого захоплення променями світла у барабані сільської церкви, коли дошкільнятко я думала, що так Бог приходить на недільну службу. Але якось бабуся сказала татові:
- Не треба мене підвозити машиною. Краще ходити до церви пішки - так більше «зачтеться», - і я подумала, що нічого не хочу знати про релігію, де з Богом ведуть взаємозаліки. У бабусі вийшла ідеальна релігія нежиття: віддавати якомога більше часу церкві й молитві, у всьому себе обмежувати, сліпо слідувати усім можливим правилам і забобонам, ну і, звісно, страждати. Бо життя - це страждання. Навіть Великдень перетворився на свій антипод і нагадує вшанування мертвих.
На наші відвідини завжди припадають «могилки» з туром по всіх кладовах і ретельним пов’язуванням флуоресцентних стрічок на могильні пам’ятники. Часом ловлю себе на думці, що з мертвими відносини тут кращі, ніж з живими. Поміж інших бабуся йде і до могили ніколи не баченого мною дідуся - вперше я побачу його обличчя саме тут, на могильній світлині, єдиній, яку бабуся не могла знищити. А могилі дядька вона розкаже, що от ми всі приїхали, і якогось року я раптом помічу, що вона зняла траур, який носила по ньому десять років. Коли дядько був ще живий і часто пив, а я була мала і допитлива, у моїй голові ніяк не вкладалося, чому бабуся якось сказала, що не любить дядька:
- Він же твій син. Так не може бути, щоб не любила.
- А що він доброго зробив? За що ж його любити?
Про амбівалентність мені тоді ще нічого не було відомо. Та її тут і нема: від усього лишають один вимір, інші віддають забуттю.
Живий тато й покійний дядько завмерли тут у сімнадцятирічному віці - такими й дивляться з численних фотографій, поміж якими я - випадковий анахронізм - у «ідеальному» віці, де мені ніколи не стає більше шести. Цього року бабуся перестала розуміти мою мову. Дивлячись на мене і не розуміючи жодного мого слова, вона щоразу повторює:
- Журавушка моя, журавушка, - і поринає у спогади, про те, як я дражнила її в дитинстві, а вона хрестила мене з ніг до голови в ліжку перед сном. Її інтонації такі, наче вона когось оплакує, от тільки цей хтось сидить зараз поруч. Якось вона додає, що пам’ятає мене саме такою і їй складно сприйняти, що оця дівчина, що приїздить на гостину, теж «Женька».
І тут вперше досягає рівня мови те, що мучило мене в цій хаті у цей приїзд. Скільки б ми не приїздили до бабусі, здається, що пробитися і розімкнути цей напівтутешній світ соліпсизму неможливо. Неможливо сказати нічого, що вона б справді почула, неможливо чимось її порадувати, бо їй нічого непотрібно, неможливо навіть просто бути поруч. Бо навіть коли ти є, вона сумує за тобою колишньою.