Книжка про Галичину часів Франка

Aug 03, 2012 21:18

Завдяки рецензії gluk16 почав читати чудову книжку - Ярослав Грицак "Пророк у своїй вітчизні: Іван Франко і його спільнота".

Читається чудово - я вже на 43 сторінці.

Багато цікавого про Галичину якої ми не зналиХІХ століття, та й про історію взагалі.

Усім раджу.

історія, Цю книжку читати варто, Галичина, книжки, якість інформації

Leave a comment

gluk16 August 4 2012, 14:47:19 UTC
дякую за відповідь :)

стосовно бориславського циклу, то мені сподобалася ідея Грицака, що Франко в художній формі написав "короткий курс молодого робітника-соціаліста".

а от щодо москвофілів та народовців, то згоден з Вами (як читач :) А я вже думав, що то мої примхи і не писав про це в своїй "рецензії". В мене після прочитання книжки було деяке незадоволення "моментальністю" переходу Франка від москвофільства до соціалізму. Як воно відбулося? Чому? Про це автор не пише. Хоча, це важливо. Не може ж бути, що приїхав Драгоманов - і всіх "навернув". Як-не-як, йшлося про вибір сторони, яка - на той час - програвала в боротьбі: за поляків Відень, за москвофілів - Санкт-Петербург (і народ), а за соціалістів і народовців - ніхто. З тексту випливає, що до "навернення" Франко був прагматиком ("риба шукає, де глибгше, а чоловік - де ліпше"), то чому різко стає ідеалістом?

Щодо народовців, то тут "провисло" питання, де ж Франковий націоналізм? Адже автор розглядає Франка саме в контексті творення національної ідеї в Галичині. То в чому це творення полягало?

Reply

tin_tina August 4 2012, 15:45:45 UTC
Так, так! І, найдивніше, найпрофесійніші дослідники чомусь не завдають собі труду зайнятися цим питанням, а воно прецікаве. як так сталося, що стосунки між Франком та москвофілами дійшли до різкої ворожнечі? Чому він називав їхніх вождів хіба що Іваном Безумовичем та Маледиктом Плосколобим, а вони, в свою чергу, заявляли (на процесі Ольги Грабар), що давали Мирославу Добрянському інформацію про "місцевих соціалістів" (Терлецького та Франка), вважаючи це похвальною справою?
Та й народовці як здобули собі ще за радянських часів славу "буржуазних угодовців", то так, видно, її не позбудуться. Це, видно, Барвінський, редактор "Правди" - тої самої, яку москвофіли брали тільки через полу одежі, щоб не осквернитися, і який почав випускати "Діло", помираючи від туберкульозу, угодовець?
Словом, чимало тут є "луків до заповнення".

Reply

gluk16 August 4 2012, 16:50:12 UTC
== найпрофесійніші дослідники чомусь не завдають собі труду зайнятися цим питанням, а воно прецікаве ==
бачте, не знав. я думав, грішним ділом, що тут все ясно.

маю підозру, що справа в Драгоманові. Він колись зазначав, що якщо його критикують тільки з одного табору, значить пише щось не те.
Якщо подумати, то в Галичині було те саме: він москвофіл для українофілів, бо проповідує ідею загальноросійської культури (де українська та російська будуть складовими), проте радикал та атеїст для москвофілів.

Відтак, частину аудиторії він притягує москвофільством, але модерним (на перший погляд), тобто радикальним. Відтак, Франко тому до нього "тягнеться". Але історія темна. Треба Химку почитати ;) Може там щось є...

Reply

tin_tina August 4 2012, 17:26:13 UTC
ідею загальноросійської культури
І довго топталися на цих граблях, аж доки не зрозуміли її утопічності.
Далеко не все ясно, бо я :-) поки що додумалася тільки до ідеї: це була гостра боротьба за ресурс. Себто журнал. З"явився невідомо звідки якийсь рудий хлопчина, і фактично відбирає "Друга". Що робити! - давайте його усунемо і Наумович пише донос зі звинуваченням в соціалізмі (може, і не пише, але Франко в цьому не сумнівався). Процес з катастрофічними наслідками... але історія любить повторюватися. Пройшло всього кілька років, і на лаві підсудних вже інші люди, вчорашній істеблішмент - Добрянський, Наумович, Площанський. Ех, описати б це все... Я колись пробувала, але застряла на середині процесу Ольги Грабар.

Reply

gluk16 August 4 2012, 17:42:50 UTC
З"явився невідомо звідки якийсь рудий хлопчина, і фактично відбирає "Друга"
зазирнув в "Пррока...". Там є і опосередковане підтвердження моєї версії: останній лист Драгоманова про три культури (1+1=1) співпадав з позицією москвофілів.
А щодо окупації "Друга", то Ваш варіант мені видається істинним.

Проте тут для мене є момент, який в "Пророці..." не пояснено, а я не настільки цікавлюсь Франком, щоб спеціально цікавитися, як Франко вибився в лідери соціалістів? В процесі 1878 р. він був "статистом", бо Драгоманов робив ставку на Павлика. Для Франка була місія їхати в Сибір на Закарпаття. Чому ставлення до нього змінилося? (Це при тому, що Павлик називав його флюгером).

В мене є підозра, що соціалізм давав ширший читацький ринок. Сам Грицак пише, що пропаганда соціалізму не була заборонена (на процес 1878 р.). Соціалістів засудили за те, що вони збиралися незаконно. Тобто ризику тут не було.
А польськомовний ринок був більший - тому Франко співпрацює до 1890-х рр. з поляками (які гордо називають його польсько-українським поетом). І польськомовний ринок можна захоплювати з соціалізмом. Але це вже точно спекуляція.
Пишу це для того, щоб показати, що проблема "навернення" Франка незрозуміла і таємнича і в контексті nationalism studies, а не лише біографії Франка.

Reply

tin_tina August 4 2012, 18:35:36 UTC
Але й особисті обставини могли бути, скажімо, антисоціалістичного спрямування. Ну от - Франко і його тодішня наречена, Ольга Рошкевич, реалізовують на практиці (ідіотську) ідею з фіктивним шлюбом. В справу втягнута третя особа - Озаркевич, причому його почуття (він був захоплений якоюсь Анною, осиротілою донькою бідного священника) ігноруються, в результаті троє дуже достойних людей переживають чимало моральних мук. Воно звичайно, 11 кохань, але перше так і не забулося. Якби вони тоді не дотримувалися рецептів Чернишевського, а попросту втекли разом...
І селяни, котрі пропаганду соціалізму сприймали як оповіді з життя людоїдів.
Словом, пісне й нуднувате виявилося віровчення. Не поміщало в себе того, що у Франковій натурі зрештою перемогло - глибокого інтересу до історії, Сходу, релігії

Reply

gluk16 August 4 2012, 20:10:21 UTC
особисті причини - це темна ділянка, де було б цікаво побачити світло ліхтаря прискіпливого вченого-історика!

можна припустити, що Франка "штовхнули" в соціалізм. До 1878 р. він "флюгер" в політичних поглядах. До суду він потрапляє випадково: на основі листа Драгоманова, де Франкові дають місію їхати на Закарпаття. На процесі Франко взагалі мовчить і не виступає (бо, нагадаю, має невизначені політичні погляди).
А от після процесу в нього вже немає вибору: від нього відмежовуються від громадські діячі та організації, що намагалися бути лояльними до Відня. Відтак, Франко має лише один шлях до виживання - ставати соціалістом і жити з пера (завдяки соціалістичним часописам).

Reply

tin_tina August 5 2012, 05:14:29 UTC
Отож, Грицаку честь і хвала, але ділянка для вивчення така чималенька, що, попри кілька офіційних біографій і розписання Франкового життя ледь не день за днем, ще вистачить місця для багатьох дослідників.

Reply


Leave a comment

Up