В діверсії винна Леся Воронина - вчора вона захоплено мені розказувала про книжку, яку зараз читає - мемуари Григорія Костюка. Казала, що надзвичайно здивована, що навіть про тюрми і концтабори можна писати отак, з позитивом і що такий світлий письменник, що хочеться жити. Але книжка видана в Едмонтоні, тому я мала чекати своєї черги. Сьогодні на книжковій ярмарці я побачила спогади у виданні "Смолоскипа".
Ну всьо, інших справ нема. Маю писати статтю - завела на завтра на ранок будильник, бо зараз неможливо відірватись. Костюк справді дуже цікаво пише і так по-доброму, і з побутовими подробицями, наче кіно дивишся. Давно хотіла почитати про життя українців в ХХ сторіччі, але не знала що саме. Це - ідеальний варіант, бо автор чудовий розповідач і свого часу близько знав багатьох цікавих особистостей - і Багряного, і Зерова, Трублаїні, Косинку, Вишню, Вороного, Сосюру та інших. Я колись читала російськиий аналог - Анєнкова "Дневники моих встреч"
Я поки що у 1918 році, коли Центральну раду розігнано, а на чолі - Скоропадський, якого селяни страшенно бояться за його каральні операції. Цих людей дуже шкода - хіба хто знав, що попереду ще страшні роки колективізації та голодомору, репресії та гітлєри-сталіни. Але вони вперше відкрили для себе твори на своїй українській мові і навіть по селах організовували літературні кружкі, куди люди сходились з усієї округи.
Мені найцікавішими видаються не літературні дискусії, а суди, коли обирається твір, прокурор та оборонець і виробляється вміння аналізувати твір, формулювати думку і висловлювати її публічно, оцього мені страшенно не вистачало в школі, коли було дуже модним нудитись на уроках. І тільки коли раз в триста років ми на літературі читали в ролях я оживала. Кажуть "савєцкая сістєма абучєнія" - і шо? Нас не вчили розбирати твір, тому часто, навіть коли я дивлюсь якийсь середняковий американський фільм, і там показують звичайну школу, мені трохи заздрісно, що на уроці вони можуть дискутувати над мотивацією героя того чи іншого роману. Мені цього реально не вистачало..