Загальні думки про метро

Aug 23, 2013 01:40



Всього на даний момент я був у шести метрополітенах (в порядку "знайомства"): рідний київський, віденський, мінський, дніпропетровський, празький і берлінський (останній на фото). Київський, мінський і дніпропетровський метрополітени доволі схожі між собою архітектурою, монументальністю (мінський дещо меншою мірою), і взагалі, "красивістю" станцій. Об'єднує їх і доволі велика відстань між станціями. Віденський і берлінський метрополітен  оформлені просто; естетиці, індивідуальності не надається великого значення. В цілому, відстані між станціями істотно менші ніж у наших метрополітенах. Празьке метро якесь "гібридне". Станції розташовані на меншій відстані одна від одної ніж в Києві/Мінську/Дніпропетровську, з іншого боку, технологічно вони якраз ближчі до нашого метро. Оформлення станцій доволі однотипне, але все-таки не настільки, як у Берліні/Відні.  Ще один цікавий момент - спосіб контролю оплати. Київ/Мінськ/Дніпропетровськ  - турнікети, акцент на разовій оплаті проїзду. Відень/Прага/Берлін  - електронний  компостер на вході до станцій, акцент на квитки на термін дії, перевірка квитків - вибіркова ,у вагонах/на станціях.

Ціна проїзду. "Західні" метрополітени мають набагато вищу оплату, ніж у нас. думаю, тут дві основні причини: істотно менші державні дотації галузі, ніж у нас - що ,в принципі, правильна стратегія і різниця в оплаті праці тут і там. Мене якось трохи шокувала ціна денного квитка в Берліні - 6,7 Євро. Мій місячний (!) студентський проїзний коштує дешевше, щоправда, в Берліні це квиток на весь транспорт, а в нас тільки на метро, та все ж...


З цього висновки: ріст вартості проїзду  - неминучий. Дотувати метро так, як це є в Україні - неправильно. В ідеалі має бути так: ціна на проїзд має окупати поточне утримання метрополітену включно з витратами на оновлення рухомого складу, не-капітальні ремонти, тощо. Натомість держава має дотувати лиш будівництво нових ділянок метрополітену. Щодо системи оплати: в Україні  поки відміняти турнікети не можна. Навіть десятикратний штраф за проїзд не відлякуватиме як слід більшість пасажирів. А якщо надто збільшити кількість контролерів на лініях, то це утруднюватиме рух та й задорого. Окрім того, проблематично контролювати, наприклад, київське метро в час-пік... Так що "західну" систему оплати проїзду треба запровадити лиш тоді, коли: а) суттєво зросте кількість ліній, а існуючі, відповідно, розвантажаться; б) коли люди (в середньому) стануть трохи багатшими.

Щодо архітектури: нові лінії варто робити на західний лад, без додаткових витрат на пишне оформлення, і без зайвого і невмотивованого "заганяння" метро на глибину. Хоча щодо Києва, то тут справді складний рель'єф, тож глибоке залягання метро в центрі міста ,мабуть, виправдане. А от загальний стиль існуючих станції варто зберегти. Єдине зауваження - треба прибрати радянську заідеологізованість, натомість дещо декорувати "старі" станції в національному стилі, випиляти старі радянські цитати там, де вони є, замінити на щось українське. Щось подібне, настільки я читав, здійснили в грузини в Тбілісі. На фото зліва - зразок такого рішення, станція "Тавісуплебіс моедані" тбіліського метрополітену. Ну і прибрати, нарешті, російськомовну назву станції на "Палаці спорту" - це вже єдина станція ,де така вивіска ще є.

Австрія, фото, Білорусь, Чехія, моє, Січеслав, Транспорт, Київ, Німеччина

Previous post Next post
Up