(no subject)

Sep 25, 2008 19:57

Sitä ihmettelee ihmisen todellista laiskuutta.
Huomenna pamahtaa suuri ja pimeä kohtalo pääni pälle- kuten pälle 70 muullakin ihmisellä Paimiossa - ruotsin kirjoitukset. Näin valmistauduin:

EDIT:// huomauttaisin vielä että pariviikkoa sitten Mayan Quality Of Mercy loppui, ja päättyi vakiintuneen H/D pitkänmatkan slasharin kannalta todella ikävästi. Alkumasennus oli suuri, mutta purin häiritsevään punahiuksiseen hahmoon kohdistuvat turhaumani kuviksne työhöni. Mistä opettaja ei pahemmin tykännyt.

Luokkani huonoimpiin kuuluvana voin realistisesti ajatellen todeta, että läpi pääsyn mahdollkisuudet ovat fifty-fifty. Niimpä yritteliäänä yritin opiskella viimeisen ruotsin kurrsini täysillä...tai vähemmän täysillä.
Tärkeää on se että yritystä oli mukana.
Kävi kuitenkin niin, että kurssista pamahti säkenöivät, mahtavat ja ennen näkemättömät 5 1/2. Hihkuin innosta koululaitosta kohtaan, todistukseni keskiarvo ruotsin takia pamahti kahdeksasta seitsemän puolelle.

Kielen kirjoitusten kuuntelut on perinteen mukaisesti pidetty etukäteen. Tarkkutta ja tarmoa uhkuen yritin stempata bravuuriini, kuuntelu ainoa on vahva lajini. Bravuuri kuitenkin hylkäsi tällä kertaa, kuuntelun maximista 90 pisteessä kontolleni lankesi vain 49.
Läpipääsyn n 110 pisteeseen vaaditaan vielä siis noin 60 pistettä.
Ajattlein, että vielä ehtii kuitenkin lukea itse suurimpaan koitokseen.
Psykologia osui kuitenkin tielle, ja kaikki aika lukemiseen lankesi mielen teorioihin. "Tentin tulisi pelastaa minut", ajattelin ja kijroitin nimeni tenttilistaan. Aikaisemmin oli jaettu lappuja, missä tentin tarkoituksena kerrottiin olevan kirjoituksissa pärjäämisen edistäminen.
Tämä osoittautui kuitenkin bluffiksi, se oli vain tilaisuus, missä opettajat saivat mahdollisuuden pitää lisää kokeita.
Ja vielä viimeisenä iltana ennen kirjoituksia.

Rakenne osion auttamiiseen pistejahdissa en usko. Tällöin arvioiduksi pistemääräksi rakenteista voidaan laskea 0.
Luetun ymmärtäminen täysi mysteeri. Bingolla tai 1x0:lla saavutetun pistemäärän voisi arvioida olevan 5.
Vuoren kokoiseen 60 pisteeseen vaaditaan sisi ylisuorittaminen aineiden puolelta. Kursseilla aineista saadut pisteet ovat osuneet 15-28 pisteen välille. Selvään pisterajaan ylitykseen ja hengähtämiseen vaaditaan kuitenkin enemmän kuin 60.
Tavoitteekseni otin n 23 pistettä per aine. Hyvin aineen suorittaessani en välttämättä olisi edes koulun huonoin.

Aineessa virheet ovat kuitenkin tuhoavia. Niimpä viimeisenä iltana ennen kirjoituksia, eli tänään, otin tehtäväkseni luoda itselleni aineen virheiden tarkistus systeemin. Kirjoitettu aine lueataan monta kertaa läpi, jokaisella kerralla tarkistetaan eri asia.
Olen kuullut tämän olevan tehokas keino.
Listaa on kuitenkin vaikea saada pysymään päässä kaikkine sääntöineen, siispä turvauduin toiseen tehokkaaksi havaittuun muistisääntöön: tarinaan


 Perheeseen kuului äiti ja isä (S ja P) ja he olivat rakastuneita, mikään ei pääse heidän väliinsä. (yläasteella esitetty sydän S:n ja P:n välissä) Perheellä oli myös koira (liikkuva määre) joka seurasi aina tiukasti isää tai äitiä (P:tä tai S:sää, perässä siis L)
Äiti oli komentelevainen arkielämässä (väitelauseet: S+P+L), mutta kriiseissä isä otti vallan (P+S+L). Kriisejä olivat mm. äidin inhoaman kaverin juoruilu (suora lainaus), lapsen (ks. seuraava kappale) suuret tarpeet (sivulause alussa), kauhan katkeaminen (objekti) tai muut, oudot koiran tavat, uudet paikat, ajat asioille ja syyt niihin. (adverbit)
Isän kontrollin (P+S+L) aiheutti myös vaimon hämmennykset ja kysymykset sekä anopin käskytykset (kysymys ja käskylauseet)

Äidin, Isän ja koiran lisäksi oli myös lapsi. (sivulauseet) Lapsen nimi oli KonSuKiePre. Kon tuli valittua etunimeksi koska aijemmat vaihtoehdot; kuten "att, när, om, eftersom, fast, därför att", sopivat kaikki konjuktion alle.
Muita vaihtoehtoja nimeksi oli mm. myös Resukiepre (som, vars, vad, vilket -relatiivipronominit) ja sisukiepre (kysyvä sivulauset)

Siinä siis talon väki, kaiken kuninkaat

Asuin ympäristö:
korkea talo (ett hög hus).  Se korkea talo oli asuinalueen korkein. (det högä hus) Asuin alueella oli myös monia muitakin korkeita tlaoja (höga hus), mutta heidän tiensä monet talot sattuivat olemaan juuri niitä korkeita  joita kannattaa arvostaa. (de höga hussen)
tietenkin naapuriss aoli hieno auto (en fin bil), mutta vastapäätä oli juuri se hieno auto, jonka isä olisi halunnut (den fina bilen). Tietenkin oli myös muita hienoja autoja (fina bilar), mutta heidänalueellaan olivat taas juuri ne hienoimmat autot. (de fina bilarna)

Lapsen mielestä myös isän auto oli hieno. "PAPPAS FINA BIL!" lapsi huusi ja koira juoksi suurta korkeaa taloa ympäri ja tärveli naapurin hienon auton.
verbien taivutus muodot osoittautuivat yllättävän vaikeiksi liittää mukaan koska iadeideideiteide koiran nimena kuulostaa jo niin sekavalta että homma sotkeentuu alkuunsa.
Omatoimisesti opiskeluni on muuten keskittynyt anopin huutoihin jakä joitain kivoja passiivirakentaita, masentuneen äidin keinoja, muistellen.
Yle.fi/abitreenit osoittautuivat sekä hyväksi että hoiksi sivuistoiksi. Huonoa sattui olemaan se, ettei ruotsin taitoni selvästikkään kehittynyt kummoisestikkaan parin tunnin aikana. Toisaalta, etarjoaapahan se jotain, mihin kiukkunsa purkaa.

Ennen psykologian kirjoituksia tielleni sattui osumaan osuva kirjoitus ylioppilaspapereista. Monen viikon psykologian (ja osittain ruotsin) kirjoihin hautautumisen jälkeen (puhumattakaan kolmesta vuodesta lukiossa) on hienoa lukea siitä, miten sillä, mitä teemme täällä, ei ole mitään apua loppuelämässämme.

Ja jso suhteellisen selväjärkinen ihminen kuten minä (eh.) sattuu kiroituksissa ja paineista menemään niin sekaisin, että vertaa päälausetta äitiin ja isään, onko mikään ihme että Suomen koululaitokset ovat kokeneet näin kovia kolauksia viimeisen vuoden aikana?
Mutta tärkeintähän on tuloksellisuus.  Ei väliä, miten saamme kirjoituksista E:tä tai L:lää, kunhan saamme ne. Keinoja kaihtamatta, itse suorituksen tekijöitä huomioimatta kohti korkeinta paikkaa PISA-tutkimuksessa!
Onneksi oma henkilökohtainen helvettini, ruosin lukeminen, loppuu huomenna. Noin 50% mahdollisuudella.
Ja sitten uudelleen jatkokoulutusahjossa.
Kirjoitusvirheistä pahoittelut, silmäni ovat ristissä. Tiedätte kyllä miksi.

valmistautuminen

Previous post
Up