Фонтан известный. Вот о сюжете помнят уже меньше. А зря, история интересная. И интереснее начать ее с конца…
В жены себе Самсон избрал филистимлянку (хотя была у них с евреями вражда). На свадьбе, что длилась по обычаю 7 дней, филистимляне к Самсону приставили 30 брачных друзей (переживали, видно, как бы чего не вышло). Ему, очевидно, это не очень понравилось и он решил им загадать загадку, такой себе отвлекающий маневр. При этом поставил условие: отгадают - с него ребятам 30 пар тонкой и верхней одежды; не отгадают - столько же будет причитаться с них. Те согласились. А загадка вот: из ядущего вышло ядомое и из сильного вышло сладкое…
Теперь к началу истории.
Когда он шел филистимлянку сватать, из виноградников, рыкая, вышел на него молодой лев. Не знал, бедняга, на кого он вышел: задрал его Самсон аки козленка. А когда уже спешил на свадьбу, решил заглянуть, как там труп льва. В нем он нашел пчелиный рой и мед, которым, кстати, парень не побрезговал. Потом еще и загадку сочинил. Филистимлянам она, к слову, пришлась не по зубам. Но на невесту надавив, они через нее разгадку все же выведали. Самсон догадался «чьей телицей пáхано», что послужило поводом вражды-отмщенья вражескому племени.
Касательно фонтана, статус у него, без сомненья, солидный - самый старый фонтан в Городе. При том, что видом он не чересчур внушительный. Аналогичные герои в Петергофе выглядят серьезнее. Впрочем, были на то свои причины. Самсон, что заменил ангела с чашей, был возведен по царскому указу в честь юбилейной и столетней годовщины победы шведа под Полтавой (лев - символ Швеции, Петр - понятно, Самсон). Но отношенье киевлян к первому российскому императору было не очень однозначным, а с чувством юмора - всегда было в порядке. Возможно, оттого таким Самсон и вышел-)
В нэте повсюду твердят, что монумент был возведён в середине XVIII века. И это верно, но по отношению к самому лишь павильйону над фонтаном. На нем, кстати, кроме апостола Андрея, еще одна есть интересная деталь: солнечные часы (Самсон в переводе значит «солнышко»). По принципу аналогичный механизм стоит во дворе Могилянки.
Красавца соорудил француз Брульон - преподаватель математики Киево-Могилянской академии (фотки нэтовские).
История Самсона приведена в книге Судей, главы 14-16. А завершу еще одной отсылкой к письменам, не столь контекстной, сколько злободневной:
Как рыкающий лев и медведь лютый, так нечестивый господин над своим людом. Умом скудой правитель притесняет, а ненавидящий корысть дни продлевает. А кто повинен в крови человеческой пролитьи, до смерти бегает, ища себе укрытья.
(Соломоновы притчи 28:15-17)
Фонтан відомий. Про сам сюжет, проте, вже знають менше. А даремно. Історія цікава, і розповідати її цікавіше з кінця…
В дружини Самсон обрав филистимлянку, представницю ворожого племені. На весіллі, що тривало, за звичаєм, 7 днів, филистимляни приставили йому тридцять шлюбних друзів (не дуже, очевидно, довіряли, з огляду на небувалу силу). Самсону те, напевно, не сподобалось і він запропонував цій братії загадку (такий собі відволікаючий мізки маневр), як відгадають протягом весілля, то з нього хлопцям - 30 пар верхнього та тонкого одягу, як ні - те ж саме з них йому. Шлюбні друзі на пропозицію пристали. Загадка ж ось: із ненаситного - сить, і із сильного - солод…
Тепер до початку історії...
Коли йшов він посватати жінку, із виноградників на нього вийшов молодий рикаючий лев. Не знав той бідний лев, на кого вийшов… Роздер його Самсон і в чагарях покинув. А вже як на весілля йшов, згадав про лева й вирішив глянути на труп. У тілі лева він знайшов бджолиний рій та мед, котрим без огиди поласував. А потім ще й загадочку зладнав. Филистимлянам вона не по зубам видалась, але пригрозивши нареченій, розгадку через неї вони таки дізнались. Самсон здогадався «чиєю телицею орано», тож стало це приводом його ворожнечі та помсти филистимлянському людові.
Стосовно самого фонтану, у нього дійсно солідний статус - найстаріший в місті. Це попри не зовсім поважний вигляд як самого Самсона, так і лева. Аналогічні герої в Петергофі виглядають солідніше. Київського ж Самсона на місці, де до того стояв янгол з чашею, зводили за розпорядженням царським до нагоди сотої річниці перемоги Петра над шведом під Полтавою (лев - символ Швеції, Петро - відповідно, Самсон). Відношення до першого російського імператора в киян було неоднозначним, а от почуття гумору - хорошим. Від того, очевидно, таким Самсон і вийшов-)
В неті скрізь повторюється інформація про те, що звели монумент в середині XVIII ст. Це вірно, але відносно самого лише павільйону, авторства Григоровича-Барського, на котрому, до речі, окрім Св. Андрія вгорі є ще одна цікава деталь: сонячний годинник. Його близький за принципом аналог стоїть у дворі Могиляки.
Розкішна річ авторства викладача математики Могилянської академії француза Брульона (фотки нетівські).
До речі, Самсон у перекладі - Сонечко.)
І, не зовсім до речі, ще одна цитата зі Старого Заповіту на завершення (а про Самсона можна прочитати в книзі Суддів 14-16):
Як лев рикаючий та ведмідь ненажерливий, так лихий володар над людом убогим. Князь недоумкуватий завдає багато утисків… той, хто завинив пролиттям людської крови, буде втікати до самої могили, щоб не схопили його!
(Соломонові притчі 28:15-17)