За 5 днів із Лондона можна було дістатись як до Азорських островів в Атлантиці, так і в російську глухомань - аж у Перм. 5-10 днів було достатньо на дорогу в Єгипет, в канадський Вінніпег або вглиб Сибіру аж до озера Байкал.
Лише 18 годин 50 хвилин потрібно в наші дні, щоб дістатися на протилежний кінець земної кулі. Саме стільки часу займає прямий безпосадковий рейс Singapore Airlines Ньюарк (штат Нью-Джерсі) - Сінгапур, що має протяжність 15 345 км.
Для порівняння: довжина екватора - 40 075 км.
А на скільки розтягувалися мандрівки сто років тому? Відповідь на це питання дає ретро-мапа, яку днями оприлюднив сайт Intelligentlife Magazine.
Це карта з видання для шкіл "Атлас економічної географії", яке побачило світ у 1914 році. Підготував його картограф Джон Джорж Бартолом’ю.
У більшій роздільній здатності карту можна відкрити на cheap-trip.eu
Зони на карті світу позначені лініями, що називаються ізохрони. У даному випадку ізохрона позначає час, який потрібно витратити на дорогу з Лондона, столиці Великої Британії, в різні місця землі.
Такі ізохронні карти почали використовувати для планування поїздок приблизно із 1880 року. Жуль Верн свій пригодницький роман "Навколо світу за 80 днів" видав у 1873 році.
Кольори позначають:
темно-червоний - тривалість подорожі з Британії до 5 днів (у цій зоні вся Україна),
рожевий - від 5 до 10 днів,
оранжевий - від 10 до 20 днів,
зелений - від 20 до 30 днів,
блакитний - від 30 до 40 днів,
синій - більше 40 днів.
Завдяки залізицям Україна перебуває в центральній транспортній зоні. Сьогодні за довжиною залізничної мережі Україна - на третьому місці в Європі (22 тисячі км)
Як показує темно-червоне позначення, за 5 днів із Лондона можна було дістатись як до Азорських островів в Атлантиці, так і в російську глухомань - аж у Перм.
5-10 днів було достатньо на дорогу в Єгипет, в канадський Вінніпег або вглиб Сибіру аж до озера Байкал.
У багатьох місцях зони одного кольору вдаються клином у інші території, що потребують більше часу на подорож. У чому полягає різниця? В наявності залізниці.
Інтер'єр вагону "Східного Експресу" Париж-Відень-Стамбул (Афіни), перша половина XX сторіччя. Музей у Фессалоніках (Греція)
Intelligentlife Magazine наводить таку ілюстрацію.
На початку 1840-х американський торговець
Ейса Вітні, який жив у Нью-Йорку, вирушив до Китаю у справах бізнесу.
Подорож зайняла аж 153 дні, що бізнесмен розцінив як страшне марнотратство часу.
Залізничний вокзал вузлової станції "Козятин-Пасажирський" (Вінницька область) функціонує з 1870 року
Тож коли він нарешті повернувся додому, то почав активно лобіювати будівництво Американської трансконтинентальної залізниці від озера Мічиган до Орегону, що мав торговельну угоду з Китаєм. Залізниця мала скоротити час подорожі до Китаю зі 153 до 30 днів.
Ейса витратив чималі кошти на те, щоб переконати конгресменів у необхідності будівництва трансконтинентальної магістралі. І таки дожив до втілення своєї мрії 1869 року.
Перехід трансконтинентальної залізниці через річку Дейл Крік, штат Вайомінг. 1880-ті
Недаремно тоді казали: "Що найбільше потрібно молодому підприємцю? - Квиток на поїзд".
Тож сто років тому вже саме залізничний транспорт був визначальним для мандрівників.
Завдяки поїздам Сполучені Штати на ізохронних картах зафарбувалися лише в два кольори.
"Східний експрес" з’єднав Париж і Стамбул.
Тунелі та протилавинні галереї трансконтинентальної залізниці на перевалі Доннер у горах Сьєрра Невада, штат Каліфорнія. Зараз дорогу реконструйовано, залізничне полотно на старому переході знято. У 1950-х роках швидкісний пасажирський поїзд долав відстань від Каліфорнії до Чикаго за 40-50 годин. Фото: en.wikipedia.irg
Транссибірська магістраль зробила так, що до далекого Іркутська з "великої землі" можна було доїхати майже вдвічі швидше, ніж до суттєво ближчого Ташкента.
А вся Індія була для британців "ближчою", ніж Південно-Східна Азія, завдяки Індійській залізниці.
Літаки з їхніми перевагами з’явилися вже пізніше…
Джерело -
Смак Подорожника і
Історична правда