Якщо побувати у Стрию в якості туриста, то бажано виділити час, аби подивитись і села навколо нього: там можна знайти старовинні храми, палаци чи хоча б файну прикарпатську природу. Інша справа, що до цих сіл кілометрів 5-10 і більше, а при плануванні поїздки розкладу руху приміських автобусів у мене не було.
Тому спершу зупинився на варіанті, до якого йде електричка - дешево, сердито та надійно.
Під ранок пустився шалений дощ, який в принципі ставив під сумнів можливість побачити хоч щось, але на щастя, вчасно спинився, поступившись місцем похмурому дню. І я з чистою совістю сів на дизель до Мукачево, який за півгодини доставив мене до зупинки Стинава-Нижня. Шумне місто залишилось десь позаду, а навколо - самі зелені простори і ближні відроги Карпат у ранковому тумані.
Мій шлях пролягав до скельного монастиря у селі Розгірче, яке близько до траси та залізниці, але потрапити звідси до нього можна тільки пішки. З’єднуючою ланкою між селом та цивілізацією виступає оригінальний пішохідний місток, прокладений поверх двох труб - нафтової та газової.
Довжина його 400 метрів, спочатку через ліс, потім над Стриєм (тим, що річка). На зворотньому шляху якраз на містку я втрапив у зустрічний потік немісцевих туристів, яких підігнали цілий автобус.
Помутніла після дощу річка, але видно, що вона може розливатись куди ширше.
Нарешті нормальна стежка.
Першою стає видною церква. І треба ж було так вгадати для неї місце, що при висоті не надто більшій за звичайні хати вона звідси виглядає єдиною будівлею села:
Минаємо джерельце мінеральної води, насиченої сірководнем.
Зблизька церква (1888 чи 1910 року) ну дуже типово галицька, ще й найбільш стандартного сірого кольору.
Сільрада:
Розгірче - село ще не карпатське, тому дивитися там особливо нема чого, хіба крім фауни.
Сонний-сонний день:
За селом треба подолати невеликий підйом по лісу (я упорався в капцях). Типи живності навколо стають інші, а комарі там - що ведмеді.
І ось вона, мета:
Офіційно пам’ятка зветься «Відслонення Вигородського пісковика з руїнами старовинного монастиря і печери О. Довбуша», так ось.
Тут були знайдені сліди городища віком ще до нашої ери, а печерний монастир існував орієнтовно з 13 ст. Він давно не діє, і в цій абсолютно безлюдній тиші серед лісу спершу було моторошно побачити печеру з силуетом тіла та свічками.
Ось так, ніби й близько нікого нема навкруги, але свічки зранку хтось оновив, ну а ікони живуть тут постійно. Ця печера використовувалась ченцями як житло.
Скеля ззовні просто фантастична, із усякими виступами, а надто рисунками і написами, від язичницьких часів до 21 століття.
На другий рівень ведуть сходи, настільки відполіровані й круті, що осилив туди залізти лише босим.
Верхня печера виконувала роль церкви. Тут ніхто не палить свічок, але так само є ікони і тисячі написів, серед яких, на жаль, найбільше виділяються сучасні.
Можна також піднятись на «дах» монастиря, звідти хороші краєвиди.
Розгірче знову вгадується за церквою:
Вдалині видно село Нижня Стинава по інший бік траси.
Церква у Нижній Стинаві дерев’яна, 1919 року. До неї звідси по прямій менше 4 км.
Від монастиря хутенько повернувся на трасу, де невдовзі заскочив у автобус вбік Стрия, настільки переповнений, що дизель-поїзд у порівнянні з ним здавався раєм. Тим не менш, вистрибнув із цього пекла майже де хотів, біля приміського села Дуліби, яке збирався подивитися у парі із сусіднім Грабівцем (чув, стрияни кажуть на нього «Грабівці»).
Із цього села, яке далі від траси, і почнемо. Майже все цікаве зосереджено в символічному центрі, де присутній народний дім, пам’ятники Шевченку та провідникам ОУН. На їх постаменті викарбувано маленький вірш:
Як Лопатинський з-за кордону
У рідний край, у Львів вертав
І ніс він думи про повстання,
Тоді чекістам в руки впав
Їх вів Васильків - знав дорогу
І перший в бою він упав…
Упала Зена край дороги
Медвідь гранату готував.
Тут же +1 дерев’яна церква в колекцію (Різдва Пресвятої Богородиці, 1923). У списках пам’яток не значиться.
Як вертатись із Грабівця убік великої дороги, добре проглядають околиці. Сучасна церква і багатоквартирні будинки - не Стрий, а Дуліби, які на краю великого міста самі поступово набувають міських рис.
Також видно головну пам’ятку, заради якої приїхав у ці два села:
Але спочатку заглянув на ще одне місце у Грабівці, позначене на навігаторі як німецький цвинтар. І дійсно є такий:
Поховання датовані 18-20 століттями, а «німцями» тут називали австрійців, звісно ж.
Слов’янське кладовище по дорозі в Дуліби.
Тутешні поля ніби й такі ж, як по всій Україні, але на горизонті синіють гори:
Можна і очманіти від цієї краси.
Головною пам’яткою Дулібів є велика дерев’яна церква при цвинтарі на околиці села.
Вона відносно молода (1921), спроектована Василем Турченяком - майстром-самоучкою із Делятина, і яка ж при цьому гармонійна, досконала і яскраво гуцульська:
Звично для сільських храмів, поза часом служби вона зачинена, і конкретно у даному випадку це привід засмутитись. На внутрішнє різьблення та вітражі я б глянув із задоволенням.
На цьому все, із Дулібів неспішно почалапав до Стрия: знову на електричку, але вже у протилежну сторону.
Окрім іншого, при нагоді обзавівся контактами автостанції «біля Епіцентру» і пофоткав розклади приміських автобусів. Так що на наступний раз буде змога підготуватися до огляду стрийських околиць ще краще. Звісно, якщо цей наступний раз узагалі відбудеться.