Интересно. Имхо, в России бывает еще нулевая стадия, когда человек не может понести свободы протестантизма, идет к структуре Православия, и тогда становится ярым защитником ортодоксии 1 стадии, и тогда - держитесь те, кто на 2 или третьей стадии!:)
Vladimir, I think we have to be careful in opposing ‘Protestant freedom’ with ‘Orthodox structure’. First, quite a lot of Protestantism is quite structured. There is a tendency in Orthodox circles - including the DECR - to equate Protestantism with traditional Lutheranism and Anglicanism (which is relatively ‘free’), whereas a lot of Protestantism, more at the Southern Baptist end of the scale, is pretty rigid. Second, I am not sure that the ‘freedom’ of Protestantism is always good for the neophyte. It seems to me to demand a certain intellectual rigour and a degree of internal discipline which are not widespread in society. On the other hand, for some it may be a good place to spend some of stage 2.
Выражение "свобода протестантизма" меня слегка удивило. Звучит так, как будто свобода (свобода вообще) - это нечто присущее именно протестантизму - в отличие от всего прочего христианства.
В действительности протестантизм отличается от православия большей свободой от структур, и эту малую свободку все могут понести, это не бином Ньютона. Вот Свободу с большой буквы, свободу отношений с Богом, понести могут не все и не всегда. И в православии ее не меньше, чем в протестантизме.
No problem, Pavel. I'll send it on your e-mail, and then you can do with it what you want. I put it on limited circulation because there is a certain type of 'Orthodox-or-die' radical I would rather keep a distance from....
Я Вас понимаю, но, по моим наблюдениям, люди с настроем "Православие или смерть" довольно редко способны вникнуть в текст на английском языке, и потом дискутировать по его теме :-)
Thank you very much for your reply. Sorry for bombarding you with questions. I don't mind that there are no WAYS OF THINKING which (temporary) leads people away from God but it seems to me that people do change their way of thinking, and when and how they turn to God is between them and God, we can't know that, every journey is unique so we can speculate about heresy but we can't call anybody a heretic. Sorry, I really ment that "any journey MIGHT bring a person to God".
Comments 15
Даже перевести тебя захотелось, для ширшей аудитории.
Reply
Имхо, в России бывает еще нулевая стадия, когда человек не может понести свободы протестантизма, идет к структуре Православия, и тогда становится ярым защитником ортодоксии 1 стадии, и тогда - держитесь те, кто на 2 или третьей стадии!:)
Reply
First, quite a lot of Protestantism is quite structured. There is a tendency in Orthodox circles - including the DECR - to equate Protestantism with traditional Lutheranism and Anglicanism (which is relatively ‘free’), whereas a lot of Protestantism, more at the Southern Baptist end of the scale, is pretty rigid.
Second, I am not sure that the ‘freedom’ of Protestantism is always good for the neophyte. It seems to me to demand a certain intellectual rigour and a degree of internal discipline which are not widespread in society.
On the other hand, for some it may be a good place to spend some of stage 2.
Reply
В действительности протестантизм отличается от православия большей свободой от структур, и эту малую свободку все могут понести, это не бином Ньютона.
Вот Свободу с большой буквы, свободу отношений с Богом, понести могут не все и не всегда. И в православии ее не меньше, чем в протестантизме.
Reply
Reply
Reply
Я Вас понимаю, но, по моим наблюдениям, люди с настроем "Православие или смерть" довольно редко способны вникнуть в текст на английском языке, и потом дискутировать по его теме :-)
Reply
Reply
Reply
Reply
Reply
Reply
Leave a comment