На странном языке писали в Чернигове в 1686 году.. Что это за язык?

Mar 28, 2021 08:27


Из книги авторства Иоанникия Галятовского ,название «Боги поганскіи, в болванах мешкаючіи»,напечатано в Чернигове в типографии Троицко-Ильинского монастыря (1686 год).Ударения в оригинале поставлены над каждым словом ,а тут у мня  отмечены большими гласными буквами. Ер (=Ъ) на конце слов написал я везде,где он есть в оригинале ,и не написал--где пропущен. Текст:

титульная страница 1):

Боги погАнскии в болванАхъ мЕшкаючии,дУхове злыи,тут ъ же поспОлу их розмаитии злости написани.Жебы Християне правовирныи могли от себЕ злыхъ духовъ одогнати ,и подоптати  ,и поплиовати,и силу ихъ зламати,и над нимы триумфовати.
В типографии черниговской Троецкой  року от Рождтва Христова АХПС (=1686 г.), мая А (=первого).От велебного в Богу господина отца Иоаникия Галятовского,архимандрити Черниговского Елецкого ,свиту обявлЕнны.

страница 2):
Заслипление и шаленство погановъ,котории фалшивим богом своим диАволом в болванАх мЕшкаючим ся клАняли,в потребах  своих болвАнов нимых и бездушных питАли (**так и написано «питали»,а не пытали),алЕ диаволи мешкаючии в болванАх им отповидАли,офИру им синов (** так и написано «синов»,а не сынов) своих и цорки свои забиЯючи офировАли,тое и жыдИ чинилы,ведлугъ псалмисти мовячого:: «Пожроша сины своя и дщеря своя бесовомъ,пролияша кров неповынную синов своих и дщерей,яже пожроша истуканным *болвАном* ханаанским.»ЗаслиплЕный был и шалЕний (**так : шалений,а не шаленый) ОхОзия,крол израилский,Охозия впаде от окна,иже в горници его в Самарии ,и разболеся зело,и посла послы и рече к ним: идите и вопросите у Ваала сквернаго бога Акаронского,аще жыв буду от болезны моея сЕя .Далий там написано:« востав Илия и снийде с ними къ цару и глагола к нему:и рече,сИце глаголет Господь :понеже посла послы вопрашати Ваала сквернаго бога в Акароне,яко да не быти Богу в Израили,его же словеси можаше вопрашати,сего ради на одре на нем же ты лежиши,ту ныне не имаши слести с него,но смертию умреши.И умре по глаголу Господню.»

страница 15):От Хрста Исуса насыщение Бога споминает псалмографъ,мовячи :«Насищуся (--**так! насищуся) внегдА явитъ ми ся слава твоя».Небомъ естъ домъ Пресвитлыхъ царей Рускихъ и великих князей Московскихъ.бо патриархи старозаконного Иакова домъ  назватися моглъ Небомъ,гды Иосифъ видилъ сонъ,который Иакову и братии своей повидАлъ,мовячи :«видилемъ во сни ,яко бы Слнце и Мисяць и звиздъ единАдцать мни ся кланяли»,що гды отцу своему и братии своей  повидалъ,офукнулъ его отецъ его,мовячи: «щож ся розумиетъ презъ той сонъ ,который видилесь,
страница 16):..тЕды я и матка твоя и братия твои будемо ся тоби кланяти на земли ».В Дому наяснийшыхъ царей Рускихъ,кождый царъ естъ Слонцемъ,царица естъ Мисяцемъ;Царевичове и царевны сут Звиздами,бо свитятъ добрыми учинками,слухаючи приказаня Хрстового:«Тако да просветится светъ вашъ пред человеки,яко да видятъ ваша добрая дела,и прославятъ отца вашего,иже естъ на Небесехъ».Слонца и Мисяця биваетъ (** так и написано: биваетъ,а не бываетъ) затмене того часу,гды Мисяць зближится до Слнца и под него подийдетъ,такъ,же станетъ межи слонцемъ и землею,того часу Слонце ...
страница 17): ..ся тмыт ,бо Мсяць подишовши под Слнце не допущаетъ променямъ сл(о)нчным землю освичати ,и для того на земли темности ся знайдуютъ,Мисяць зась тмытся,гды земля станетъ межи Мсцем и Слнцем,бо от земли тинь похОдитъ и Мисяць притемняетъ,и промени слонечнии не могутъ прийти до Мсяця и его освитити,такъ и  в дому Пресвитлыхъ царей Рускихъ бываетъ затмение Слнца и Мсяця.Гды Володимеръ Святославичъ внукъ Игоровъ,правнукъ Руриковъ монарха руский умЕръ,того часу затмение Слнца ся стало; Гды Олга,жона Игорова княгиня и монархиня руская умерла,того часу былО..
страница 18)..затмене Мисяця.Повидаютъ Иоанъ ст. ХризостОмъ и Феофилактъ,же звизда ,подъ часъ  Рождтва Х-ва учиненная былъ Агглъ(=ангел),который з повитря албо з оболока (ударенье на первое О) тую звизду учинилъ,и в той звиздИ зостаючи оную рушалъ з мисца на мисце и провадилъ мудрцовъ до Вифлеому.Бо иншии звизды четвертаго дня створены суть,а тая в ночи подчасъ Ржства Х-ва учиненна естъ,дотого иншии звизды на Неби сутъ,а тая на повитру была,дотого инши звизды завше ся показуютъ,а тая на въсходи ся показала а в Иерусалими ся скрыла,потымъ знову ся зъявила,и мудрцовъ до Вифлеому припровадила,и знову припровадивши там и зникнула.
страница 19):Дотого иншии звизды завше ходятъ,а тая з мудрцами идучими шла,з стоячими стала.;над тымъ мисцемъ стояла где ся Хрстосъ уродИлъ. Такими звиздами сутъ князи Рускии Стыи мученики Борисъ и Глибъ,подчасъ крщения Романъ и Давидъ названныи ; которыи свитячи добрыхъ учинковъ своихъ свитлостю, провадили мудрцовъ з круга зЕмного до Вифлеому Небесного.Потымъ ся тыи звизды скрыли,гди (**так,а не гды) живот свой дочасный скончИли,и в гроби покрыти сут землею и закрыти.Тыи звизды сут Аггелами:поневаж их души в Неби  межи хорами аггелскими ся знайдуютъ.

страница 20): На Неби ся знайдуетъ Гороскопусъ,часть Неба,которая от всходу през годину догорЫ вЫшей поступУетъ.А гды наступУетъ година иншая,иншый тежъ Гороскопусъ наступуетъ,и от всходу ся догоры подноситъ.Гороскопи части Небесныи ся знайдуютъ,и в дОму благочьстивыхъ царей Рускихъ.ПоневАжъ цареве Рускии и потомкове их царевичове якъ гороскопи части небесныи од въсходу,от  уроження своЕго поступуютъ през кождую годину догоры вышшей,од едной цноты до цноты другой,од едного учинку доброго поступуютъ до другого учинку доброго,звикли (**так,а не звыкли) милосердие убогимъ освидчати,ялмужною ихъ вспомагати,и неволникомъ освидчаютъ милосердие,выпущают их з неволи,же Хрстосъ мовилъ:«Блажены милостивыи яко тыи помилованы будутъ».

українська мова

Previous post Next post
Up