Засідання XC: Антропогенез у міфології сінто

Nov 19, 2015 12:30

У вівторок, 24 листопада 2015, у відділі історії зарубіжної філософії Інституті філософії ім. Г.С.Сковороди НАН України (к. 327) відбудеться XC засідання Семінару дослідників східних філософій.

Тема засідання:
"Антропогенез у міфології сінто".
Доповідач: Сергій Капранов, к. філос. н., наук. співр. відділу історії зарубіжної філософії Інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України

Тези доповіді:
Як відомо, у сінто немає міфу про створення людини. Натомість загальноприйнятою є думка, що люди є нащадками божеств-камі. У такому разі розвиток антропоморфних рис у камі в процесі теогонії можна розглядати як антропогенез, оскільки люди, як нащадки камі, успадковують їхні риси й наслідують їхні вчинки. У цій доповіді ми розглянемо, яким чином відбувався цей антропогенез, через які етапи він проходив, спираючись на головні джерела з японської міфології - хроніки “Кодізікі” та “Ніхон сьокі”. Антропоморфність ми тут розуміємо, по-перше, у вузькому сенсі - як наявність тіла, подібного до людського, що включає в себе також поділ на статі, сексуальність, народження дітей; по-друге, у широкому сенсі - як наявність питомо людських рис, таких як здатність до сприйняття сакрального, ритуальної поведінки, творчості, користування знаряддями праці і зброєю, і, нарешті, смертність. Певною мірою потенційна антропоморфність притаманна уже першим божествам, які з’явилися після розділення Неба і Землі, проте вона є абстрактною. У подальшому теогонічному процесі з’являється поділ на статі, але він також є абстрактним. Власне, повною мірою антропоморфні риси з’являються лише у камі дванадцятого (“Кодізікі”) або сьомого (“Ніхон сьокі”) покоління - Ідзанаґі та Ідзанамі. Вони перші набувають тілесності, яка невід’ємно пов’язана з сексуальністю. Однак ця сексуальність одразу ж виступає в рамках першого шлюбного ритуалу, який водночас є й першим ритуалом взагалі. Таким чином, виникають культура і соціум. З цим пов’язане і перше порушення космічного порядку (цумі), і кара за нього. Ідзанаґі та Ідзанамі здійснюють перший творчий акт - впорядковують земний світ, створюючи сушу, будують першу сакральну споруду (Небесний стовп) і перше житло. З цими богами пов’язані перші знаряддя - спис і меч. Ідзанамі стає першою смертною, і варто уваги, що її загибель спричинена народженням дитини, тобто народження і смерть діалектично пов’язані. Ідзанаґі вчиняє перше вбивство. Очищення Ідзанагі після мандрівки до царства мертвих завершує становлення умов людського існування.

Початок засідання о 16:00.

ЗАПРОШУЄМО УСІХ ЗАЦІКАВЛЕНИХ!

Японія, сінто, семінари

Previous post Next post
Up