Українські фронтири. Старовірська Буковина.

May 26, 2015 20:14

Чоловік із довжелезною бородою в бавовняному одязі, підперезаний поясом, сидить на зупинці, поруч із ним - жінка з прямою поставою, на її голові - хустка. Вони починають говорити, і раптом, у одному з найпівденніших райцентрів України, там, де румунській надають перевагу перед українською, ти чуєш російську мову. Правильну, чисту, літературну. А за півгодини опиняєшся у старовірському селі Біла Криниця, всесвітньому духовно-історичному центрі старообрядництва…

Стоп. Духовно-історичному центрі? Очікуєш побачити рівну дорогу, якою ледь не щодня, наче мурахи, бігають туристичні автобуси, магазин із сувенірами, сучасний музей… Натомість у непоступливій реальності дорога - тільки наполовину асфальтована, автобус ходить два рази на день, школи, магазину та пошти немає. Є два храми. Над більшим височіє прострелений хрест.



Вижити попри все

Історія російських старообрядців - це історія боротьби за виживання. У 1656 році всіх, хто продовжував хреститися двома перстами, оголосили єретиками, відлучили від Трійці та прокляли. З цього часу почалися жорстокі переслідування: знищення старовірських книг, храмів, монастирів, вигнання, в’язниці, катування та спалення тисяч старообрядців. Чому? У середині XVII століття вони виступили проти богослужбової реформи Московського патріарха Нікона, згідно з якою церкву мали уніфікувати відповідно до грецького зразка. Це означало виправлення автентичних слов’янських текстів та зміни у проведенні обрядів. Предки старовірів, старообрядців, чи як їх ще називають - липован, оселились на півдні Буковини під час гонінь в 1770-1780-х роках з дозволу австрійського уряду. Масових переслідувань старовіри зазнали й після встановлення радянської влади, атеїстичний режим якої не міг змиритися з традиційністю липован та їх відданістю своїй вірі.

«Вони любили Бога, і Господь любив їх»

Виходиш з торохкотливого автобусу й потрапляєш у цілковиту красу.

- Подивіться, яка природа навколо - найкращий храм Божий, - каже просту істину старовірка Ірина, що з чоловіком переїхала у Білу Криницю з Одеської області.

Мені рекомендують піти до Анни, яка живе майже навпроти величного митрополичого собору Успіння Пресвятої Богородиці. Вона родом з Донбасу, перейшла в липованську віру в 27 років, бо відчула, що та «вона від Христа, а не від людей». Часто старенька першою приймає гостей, охоче розповідає їм найцікавіші історії села:

- Місця тут святі. Коли до нас років п'ять тому приїхали два хлопця, то вони казали: «Прибули вночі, вийшли з машини й не змогли зрозуміти, що з нами відбувається, ми просто впали на цю землю й цілували її, нас така благодать охопила!» Люди тут завжди жили сильні, нащадки тих, що йшли за Христа на смерть, нічого не боялися. Вони любили Бога, а Господь любив їх, давав і силу, і віру, і любов.

Коли радянське військо проходило через село після війни, то отримало наказ зруйнувати все дороге для вірян. Знищили п'ять церков із семи, а з центрального храму зробили зерносховище. Один комуніст сказав: «Ха, я цього Христа зараз!..» і прострелив хрест на дзвіниці.



Недалеко від головного храму живе Епістимія Михайлівна з Андронніком Калиновичем, представники старшого покоління села. Жінка керує кліросом, хором общини, зараз на ній простий одяг, у руках вила.

- Навесні, часу практично немає, - зітхає. - Треба усе посадити, догледіти… он, полуниці які в’ялі, зате черешня - красуня! Уся у цвіті стоїть!

Хоч життя у селі й не легке, але для Епістимії Михайлівни це наче рай на землі і «…єдине, чого б хотіла, це щоб була єдина Любов на світі».

Ігуменю Таїсію марно кликати, якщо вона молиться. Поки будують приміщення для монашок, яких у селі лишилось тільки троє, вона живе в невеличкій хатинці. Матінка Таїсія вважає, що врятувати Білу Криницю можна лише якщо відродити монастирі, адже раніше їх було два: жіночий та чоловічий. Перший ледь-ледь досі функціонує, а на місці другого - прикордонна застава.



Донечка кличе Ірину з городу. Це - її третя дитина. Двоє старших змушені їздити до школи, котра знаходиться за 8 кілометрів, у сусідньому селі. Не може автобус проїхати крізь кучугури взимку - діти не йдуть до школи.

Троє чоловіків з Білої Криниці пішли на фронт. Двоє - добровольцями. Серед них і чоловік Ірини, офіцер у відставці Віталій, зараз дислокується біля Горлівки.

- Якщо живеш у цій країні, на цій землі, то й мусиш її захищати, - каже жінка.

Ірина суворо дотримується обрядів, виховує дітей відповідно до звичаїв: коли її донька Аня вийде заміж, то одягне кічку (спеціальну шапочку), а згори хустку, так як і її мама. За липованськими традиціями, жінки носять довгі сарафани, чоловіки не стрижуть бороди, усе має залишатись природнім, таким, яким нагородив Господь.

Ірина запрошує на обід та зауважує, що останнім часом атмосфера в общині змінилася, люди стали не такі відкриті, щирі, наче остерігаються чогось. Деякі діти соромляться своєї віри в школі, багато людей виїхало у пошуках заробітку. Проте на своє життя не нарікає.

Музей для експонатів-привидів



Музейний комплекс старообрядництва. Директорка Оксана Дядюшка приводить до двоповерхової будівлі зі зрубу. А всередині - майже порожньо. У музеї немає сигналізації, тому зі львівської та чернівецької колекцій не можуть передати цінні експонати. Декілька старих фотографій, пара-трійка предметів побуту, невелика колекція книжок про липованство, та й по всьому. Дах трохи протікає й залив світлину з «експозиції». Є дві кімнати для митрополитів, що зупиняються тут, коли приїжджають.



- Багато чого розікрали, - пояснює Оксана. - Вивезли у 80-х під виглядом виставки. Невідомо, хто це дозволив, хто ініціював.

А декілька років тому її знайому з контрольно-пропускного пункту між Румунією та Україною «Вадул - Сірет» викликали серед ночі, щоб перевірити, чи законно вивозять книги зі штампом Білої Криниці. Бібліотека монастиря не була інвентаризована, цінний вантаж довелося пропустити. Те, що залишилося, і зараз знаходиться в небезпеці: реквізит для богослужінь, головні книги та ікони переносять між трьома місцями, де відбуваються служби, оскільки в центральному храмі занадто холодно взимку. Жителі Білої Криниці просили в батюшки описати те, що залишилось, зробити каталог цінностей, на що отримали відповідь: «Не хвилюйтеся, не пропаде, усе одно буде не в одній церкві, так в іншій».

- Старші люди тримають на горищі домовину для себе, наповнену зерном. Вони нічого не скажуть. Побоюються, що якщо сільське духівництво змінять, то тимчасово нікого не буде в Білій Криниці, хто міг би їх відспівати в разі чого, - пояснює Оксана.

Інвентаризаційна книга могла бути знищена разом з чоловічим монастирем, і, мабуть, ніхто вже не пояснить, як насправді реліквії з Білої Криниці опинилися за кордоном, у музеях та приватних колекціях, навіть у бібліотеці Конгресу.



56 кілометрів замість трьох

За три кілометри від Білої Криниці, по той бік кордону з Румунією, знаходиться старовірське село Клімеуць. Раніше старовіри могли перейти кордон пішки, аби побачити родичів та друзів. Але відколи Румунія почала здобувати членство в Європейському Союзі, перехід закрили. Тепер для жителів Білої Криниці, прогулянка до сусіднього села перетворилась на випробування: лише одиниці мають транспортні засоби, і то частіше це коні. Сьогодні шлях до Клімеуць - це 56 кілометрів об’їзду через два райцентри, черги на контрольно-пропускному пункті та купа грошей.

І хоч із дзвіниці собору чудово видно румунський бік кордону, потрапити до родичів білокриничанам - зась.



До речі, хворіти у Білій Криниці можна лише у вівторок та четвер, саме в ці дні тут буває фельдшер. Мимоволі спадає на думку, що цей покинутий шматок землі, що пульсує від справжності, з відкритими до Бога людьми, з повітрям, яким хочеться дихати, став найкращим місцем… Найкращим місцем для того, щоб померти.

Анна ВОРОБЙОВА.

Цей текст написано в межах Школи міжнародної журналістики «Українські фронтири», організатором якої була Школа журналістики Українського католицького університету за підтримки проекту Mymedia.org.ua

Джерело.

прикордонний режим, україна, українські фронтири, етнографічне, румунія, перепост

Previous post Next post
Up