Берлінські нотатки-5. УКРАЇНСЬКЕ НА РУЇНАХ РАДЯНСЬКОГО
Коли буваю в Берліні, то, якщо маю трохи часу, зазираю в Музей берлінського муру на вулиці Фридріхштрассе. Музей був заснований у жовтні 1962 року правозахисником, громадським активістом Райнером Гільдербрандтом у його власному помешканні, в будинку, що розташовувався поруч зі знаменитим американським прикордонним постом Чекпойнт Чарлі та виходив вікнами на щойно зведений Мур, і займав на початку лише дві кімнати. Наразі це - цілий меморіальний комплекс з експозиційними площами на 2000 квадратних метрів, присвячений злету, страху і краху більшовицької антиутопії; однак на Фридріхштрассе не забувають і про боротьбу проти сучасних тиранів.
Наразі чималий зал на другому поверсі присвячений подіям Євромайдану. Це переважно фотографії з різних періодів зимового протистояння: мирні маніфестації, бойові епізоди, індивідуальні образи протестувальників. Ще в якості експонатів - майданівське мистецтво (роботи дизайнерів «Страйк-плакату» та картини професійних художників), а також, звісно - шини й протигази, палиці й респіратори, закопчені каски та зім’яті щити. Все так само, як на інших виставках про Майдан, цілком інформативно. Якщо ж урахувати окремий зал з постійною експозицією про історію репресій у радянській Україні (охоплює період від колективізації та Голодомору до дисидентів 1970-80-х), то виникає несуперечлива часова арка, тема спадкоємності спротиву, надзвичайно важлива зараз.
І ще один штрих. Біля входу в музей встановлений шматок Муру - бетонна плита, котру віддають регулярно розписувати художникам з різних країн, переважно графітістам. Минулого літа один з найкращих вітчизняних живописців, автор вражаючої серії полотен за мотивами революційних подій «Стіна» Матвій Вайсберг намалював тут репліку з "Семи днів" - іншого свого циклу, в основу якого лягла символіка з біблійної Книги Буття. Якщо, за аналогією з високим бароко, можна говорити про високе графіті, то це якраз воно.
(не утримався від спокуси, знявся на тлі)
Від спротиву колгоспам до дисидентів, від Стуса - до Зимової революції, від пляшок з «Молотовим» - до малюнку на впалому Мурі, котрий колись за волею Москви розрізав по живому місто, країну й тисячі життів. Український мотив у Чекпойнт Чарлі виглядає дуже органічно, і цим уже вкотре нагадує, що Російська імперія в будь-якому вигляді - чи то СРСР, чи то Федерації - без України приречена.
Дмитро Десятерик, «День», Берлін-Київ