Секрет полишинеля в том, что аргументы МВФ - это элементарный здравый смысл, который ранее миллионы раз озвучивался украинскими экспертами, народными депутатами Украины и представителями гражданского общества в самой Украине.
Но чтобы этот голос был услышан, почему-то обязательно нужен внешний кнут. И на самом деле не имеет значения, откуда этот голос звучит - из Вашингтона, Брюсселяя или Москвы. С точки зрения государственности и то, и другое - это взращивание комплекса неполноценности у собственных граждан, разрушение их доверия, дискредитация политических институций и как следствие - потеря суверенитета.
Потому что нельзя считать собственных граждан настолько глупыми, и надеяться, что никто не поймет, как из гарантов независимого отбора судей делают свадебных генералов. Также как невозможно притворяться, что с нетерпением ждешь Антикорсуда, и при этом указать такие критерии отбора судей, чтобы растянуть создание суда на несколько лет. А юрисдикцию суда прописать так, чтобы потом легко завалить его всевозможными производствами.
Очень надеюсь, что уже совсем скоро в первых кабинетах окажутся политики, которые будут принимать решения исходя из логики, здравого смысла и требований собственных граждан, а не по указке извне.
Действительно, все позиции решения Венецианской комиссии и на которые обратил внимание МВФ, - они все очевидны и многократно описаны украинскими экспертами в самых разных СМИ (причем тут одинаково примерно высказывались и "либералы", и "националисты")
Голови Адміністрації Президента України Київ, Україна
Шановний пан Райнін
Як зазначалося у нещодавньому листі нашого керуючого директора та президента Світового банку до Президента Порошенка, створення надійних та незалежних антикорупційних установ є однією з найважливіших реформ для покращення економічних перспектив України та забезпечення прозорості та підзвітності громадян України вимога їх державних службовців.
Очікується, що подання Президентом проекту закону про Вищий антикорупційний суд (ВАС, проект 7440) буде позитивним кроком у цьому напрямку. Проте, ми маємо серйозну стурбованість з приводу законопроекту, який був поданий до Парламенту 22 грудня, оскільки деякі положення не узгоджуються з зобов'язаннями влади за програмою підтримки МВФ в Україні та рекомендаціями Венеціанської комісії Ради Європи. Ми спеціально хочемо звернути вашу увагу на наступні питання:
1. Кілька положень законопроекту стосовно процесу відбору, відповідності, вимоги та безпека не сприяють незалежності ВАС та прозорому призначенню компетентних та надійних антикорупційних суддів:
- Роль Громадської ради міжнародних експертів (PCIE) у виборі суддів ВАС має стати вирішальною, а не лише консультативною. Законопроект дозволяє Вищій кваліфікаційній комісії суддів (HQCJ) перевизначити рішення PCIE щодо неприйнятних кандидатів для суддів ВАС. Однак це суттєво підірве довіру до суду з самого початку. Для забезпечення того, щоб вибір суддів ВАС з бездоганною репутацією та цілістю був визнаний незалежним та заслуговує на довіру громадськості, кандидати, які вважаються неприйнятними для ВПСП, не повинні бути призначені для ВАС Головним комітетом Верховної Ради. Негативне рішення стосовно кандидата від PCIE повинно бути обов'язковим для HQCJ.
- Для забезпечення широкої та широкої участі експертів, як міжнародні організації, так і донори повинні мати можливість рекомендувати членів PCIE відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії.
Необхідно підтримувати участь Ради з доброчесності громадськості у виборі суддів ВАС у відповідності з механізмом для інших суддів відповідно до Закону про судоустрій.
- Необхідність компетентних суддів ВАС не повинна призводити до нав'язування нереалістичних вимог щодо прийнятності. Кандидати на посаду суддів ВАС повинні мати бездоганну репутацію, мати високі професійні якості та мати відповідні спеціальні навички, необхідні для розгляду кримінальних справ, пов'язаних з корупцією. Проте вимога законопроекту щодо кандидатів, які також мають значний досвід боротьби з корупцією в органах іноземної юрисдикції або міжнародних судових інституціях, є надто обмеженим і суттєво обмежує коло кандидатів. Заборона посадовим особам, які раніше служили в органах правопорядку або прокуратурі протягом останніх десяти років, і використання поліграфів також є надмірними, і їх слід вилучити.
- ВАС повинна бути забезпечена незалежним підрозділом безпеки під його контролем, а його штаб-квартира повинна бути розташована в Києві в окремому і підходящому приміщенні.
2. Законопроект відкриває можливості для додаткових затримок у створенні ВАС:
- Законопроект насправді не буде достатнім для реалізації ВАС, всупереч попереднім зобов'язанням. Натомість додатковий закон, який буде поданий Президентом на більш пізньому етапі, все ж таки повинен бути прийнятий для його встановлення. Зобов'язання за програмою, підтриманою МВФ, будуть вважатися виконаними тільки після того, як будуть вжиті всі законодавчі заходи, щоб забезпечити можливість функціонування ВАС.
- Мінімальна кількість призначених суддів ВАС повинна бути чітко визначена в цьому законі. Законопроект делегував до Державної судової адміністрації визначення кількості суддів ВАС та призначив початок діяльності HАСС після призначення двох третин цього числа. Для забезпечення швидкого створення та функціонування ВАС, мінімальна кількість суддів ВАС повинна бути зазначена в законі. Для початку роботи повинно бути щонайменше 50 суддів першої інстанції та апеляційних судів. Необхідно передбачити положення, що дозволятимуть додаткових суддів ВАС понад мінімального числа, оскільки кількість випадків навантаження ВАС зростатиме у майбутньому.
3. Законопроект відкриває можливості для додаткових затримок у створенні ВАС:
- Законопроект насправді не буде достатнім для реалізації ВАС, всупереч попереднім зобов'язанням. Натомість додатковий закон, який буде поданий Президентом на більш пізньому етапі, все ж таки повинен бути прийнятий для його встановлення. Зобов'язання за програмою, підтриманою МВФ, будуть вважатися виконаними тільки після того, як будуть вжиті всі законодавчі заходи, щоб забезпечити можливість функціонування ВАС.
- Мінімальна кількість призначених суддів ВАС повинна бути чітко визначена в цьому законі. Законопроект делегував до Державної судової адміністрації визначення кількості суддів ВАС та призначив початок діяльності ВАС після призначення двох третин цього числа. Для забезпечення швидкого створення та функціонування ВАС, мінімальна кількість суддів ВАС повинна бути зазначена в законі. Для початку роботи повинно бути щонайменше 50 суддів першої інстанції та апеляційних судів. Необхідно передбачити положення, що дозволятимуть додаткових суддів ВАС понад мінімального числа, оскільки кількість випадків навантаження ВАС зростатиме у майбутньому.
4. Юрисдикція суду, передбачена проектом закону, є недостатньою та включає необґрунтовані відступлення для деяких вищих посадових осіб:
- Юрисдикція ВАС повинна узгоджуватися з слідчою юрисдикцією NABU та SAPO. Важливою складовою нової антикорупційної інфраструктури в Україні є важливість того, що зусилля ВАС спрямовані виключно на випадки, пов'язані з корупцією. Введення в систему ВАС інші кримінальні справи, які не розслідуються або не переслідуються NABU чи SAPO, будуть засмічувати свій реєстр та переорієнтувати обмежені ресурси на свій основний судовий мандат. Крім того, слід встановити чіткі правила у разі конфлікту юрисдикції між ВАС та іншими судами.
- Всі випадки, пов'язані з корупцією, пов'язаними з вищими посадовими особами, повинні розглядатися ВАС, і пропоновані виключення з юрисдикції ВАС повинні бути скасовані.
Загалом, створення та функціонування ВАС є ключовим елементом антикорупційної програми в Україні. З народу України є велика надія на те, що вона є оперативною та ефективне функціонування ВАС (доповнюючи зусилля NABU та SAPO) сприятимуть забезпеченню більшої підзвітності старших посадових осіб. Однак у нинішній формі ми не зможемо підтримати законопроект ВАС. У цьому плані співробітники МВФ готові підтримати Адміністрацію Президента для перегляду законопроекту відповідно до зобов'язань влади за програмою, підтриманою МВФ, та рекомендаціями Венеціанської комісії.
Т .е. в пункте "констатация ситуации" мы с Найемом вполне совпадаем, не совпадаем мы в надеждах. Он как практический политик просто обязан высказывать уверенность или хотя бы надежду на победу своей позиции.
А я как наблюдатель могу писать, что думаю. А думаю я, что пока не просматривается даже намек на то, чтобы наша элитка одумалась и начала что-тот делать реальное для своего прежде всего спасения. Ведомая очень умным Президентом она тем не менее демонстрирует редкую способность не видеть и не слышать мира (Роман Безсмертный полагает что причина в несовпадении часов: днем президент спит, в постели или сидя за столом, но не просыпаясь, и потому не слышит остальных, а ночью остальные не слышат его, ибо спят).
И они продолжают играть в ту же игру: делать вид будто они что-то меняют, борются с коррупцией и вообще делать вид, будто они работают. И хотя уже не верит в это никто: ни в Украине , ни в Европе, они продолжают ломать комедию.
Кого Юпитер хочет покарать... Думаю в этом причина того, что они не способны одуматься