В.I.Мельник
«Зняття з хреста» Осипа-Романа Сорохтея
«Зняття з хреста» - винятковий твiр у спадщинi Осипа-Романа Сорохтея (1890-1941), галицького митця, що працював у Станіславі (Івано-Франківську). Усвідомлення феномену творчості художника, незважаючи на виставки й окремі публікації останніх років, ще попереду.1
«Зняття з хреста» досі залишається маловідомим в колі дослідників нового українського мистецтва твором майстра.
Він не зафіксований
у спеціальній літературі, зокрема, в найбільш повному каталозі робіт художника (1986) з приватних збірок та львівських музеїв, який вміщує 1069 номінацій.2 Осип-Роман Сорохтей працював майже виключно в техніках акварельного малярства, пастелі, рисунка олiвцем і тушшю. В гімназійному віці майбутній митець намалював олією один із перших своїх автопортретів (1910), але систематично почав працювати в цьому напрямку лише від 1935 р. «Зняття з хреста» - одна з небагатьох олійних робіт і єдина з відомих на сьогодні монументальних композицій. Картина є власністю греко-католицького Катедрального собору Святого Воскресіння м.Івано-Франківська, для якого, очевидно, й була створена в 1935 році.3 Не виключено, що замовником виступав єпископ Григорій Хомишин, який очолював станiславську єпархiю в 1901-1945 рр. ЇЇ первісне місцезнаходження в інтер’єрі собору не відоме. В останні десятиліття композиція досить випадково була прилаштована в приміщенні соборної хрещальні. 27 квітня 1996 року «Зняття з хреста» передано Настоятелем собору отцем-мітратом Миколою Сімкайлом для тимчасового експонування в експозиції сакрального мистецтва Галичини XV-XX ст. Івано-Франківського Державного художнього музею.4
При тому, що обставини появи твору докладно не відомі, втілення саме цього сюжету було органічним для творчості Осипа-Романа Сорохтея. Тема страстей Господнiх розроблялася ним вiд середини 1920-х рокiв в графiчних роботах i начерках, об’єднаних в серiях «Хресна дорога» та «Голгофа». У 1925 р. з’явився перший вiдомий рисунок олiвцем на сюжет «Зняття з хреста», а в 1931 р. - пастель, композицiйне вирiшення якої було покладене в основу майбутнього твору.5 Тим же роком датовані два олівцеві начерки. Завдяки тому, що майстер підписував і датував більшість робіт, можна простежити періоди особливо інтенсивної його праці над релігійною тематикою. Це 1925, 1930-1931 та 1935 роки. Судячи з каталогізованої спадщини, «Зняття з хреста» не тільки найважливіша, але й остання робота художника на релігійний сюжет.
Емоцiйна пасiонарнiсть, що чи не найбільше характеризує творчий метод Сорохтея, в серіях робіт біблійно-євангельского циклу сягає крайніх меж оголення внутрішньо-інтимного світу художника. В його багатовимірному космосі дивним чином поєднуються екстраполярні рефлексії на світ зовнішній. Шаржовані, іноді гостро саркастичні портретні начерки сучасників і класиків (професора І.Боберського, доктора Л.Бачинського, художника О.Новаківського, композитора В.Барвінського) співіснують з трагічно роздвоєними автопортретними студіями і нічим не примітними, нейтрально-побутовими мотивами, до яких майстер звертався з року в рік: «Ремонт вулиці», «Відпочинок», «Скидають дрова», «Їдять хліб»... В обиранні тем з Писання простежується певна закономірність. Доволі широке коло біблійних і євангельских мотивів поступово звужується в роботах 1930-х років до пасійної тематики з докладним відтворенням епізодів страждань, розп’яття й оплакування Ісуса Христа. «Бичування», «Несення хреста», «Падіння під хрестом», «Піднімають хрест», «Знімають тіло», «Несуть тіло, зняте з хреста», «Оплакування» - ці та інші сюжети опрацьовуються в десятках варіантів. У рисунках циклу відсутні прямі ознаки «історичного тла» з номінованим середовищем та аксесуарами. Час перебігу подій одномірний з часом буття автора. Поява в деяких євангельських сценах персонажів, спостережених на вулицях Станіслава, як наприклад образ чоловіка в картатому картузі в начерку «Падіння під хрестом» 1930 року - радше закономірність, аніж виняток.6 Природа людської особистості, яка визначає морально-етичну поведінку персонажів, залишається незмінною з часів Каїна і Авеля (начерки олівцем «Каїн і Авель», 1925 р.). Конфлікт, що є прокляттям і рушієм людського життя, проглядає навіть у принагідних, на перший погляд, натурних зарисовках. Але варто лише абстрагуватися від зовнішньої сюжетної канви, як під спудом з’являється відчуття неспокою і дискомфорту. Дії персонажів, що перебувають ввесь час у стані динаміки, явної чи прихованої, скеровані на переборення чогось: фізичного простору («Інвалід», 1932 р.); матеріалу («Каменярі», 1932 р., «Рубають дрова», 1931 р.); внутрішньої напруги («Відпочинок», 1932 р.). Ці настрої вкрай загострюються в пастелi 1931 року, де їх головним каталізатором виступає містично осмислений колір та експресивно вирішена композиція. Момент зняття з хреста упокоєного і ніби надломленого тiла Христа, вихопленого з темряви примарними, жовтими променями лiхтаря, є емоційним епілогом драми, що невідворотно наростала в чисельних олівцевих начерках початку 1930-х років.
У олійній роботi 1935 року «Зняття з хреста»драматична напруга пастельного ескiзу значно послаблена. Певну роль тут вiдiграло звернення Осипа-Романа Сорохтея до нової для нього технiки олійного малярства. З іншого боку, функціональне (храмове) призначення образу і його монументальний масштаб зумовили підсвідомий пошук компромісу між усталеним каноном (Писанням), іконографічною традицією і набутим досвідом внутрішньо-інтимного переживання теми «страстей». Зіткнення світу зовнішнього і світу індивідуального ускладнило контекст твору. Переважно розкрита назовні емоційність графічних творів поступилася тут місцем епічному осягненню архіважливої події-символа методами, продиктованими художньою свідомістю першого тридцятиліття ХХ віку. Номінально композиція роботи зберігає ознаки Першоджерела і породженої ним образотворчої традиції. Серед учасників і свідків таємного нічного дійства впізнаються образи апостолів Івана, Петра, радника з Ариматеї Йосипа, які з драбин, припертих до хреста, підтримують щойно зняте тіло Ісуса. В нижній частині полотна зображено Богородицю, Марiю Магдалину, яка припала обличчям до звисаючої без ознак життя руки Христа і котрусь із Святих жон. Вгорі над хрестом - невідомий з ліхтарем та персонаж, якого не було в пастельному ескізі. Площинно трактовані фігури тісно заповнюють уявний і ніби спресований простір, обмежений глухим брунатно-коричневим тлом. Подію зображено як зупинений «стоп-кадр» сфокусованої впритул миттєвості. Подібний композицiйний засіб, винайдений мистецтвом ХХ ст., визначив асиметричний характер побудови, накладання й суміщення перспективних планів і різних точок зору. Схема композиційної побудови без застосування традиційної патетики і жестикуляції є носієм внутрішнього сум’яття і драматичних переживань. Об’єднуючи персонажів дійства, композиція одночасно виражає смислову концепцію твору. В призупиненій миті тіло Христа - епіцентр, до якого спрямовані погляди свідків, і в той же час межа між тим, що було (позаду залишився важкий моноліт западаючого хреста) і ще не відомим майбутнім. По-»іконному» відкриті, мало розбілені червоні, зелені, жовто-оранжеві, темно-сині кольорові плями за принципом сакральної орнаментики вкладаються в межі структуризованих площин, жорсткі абриси яких підкреслені геометризованими лініями і смугами. Декоративний експресіонізм формальної конструкції твору в значній мірі виявлений ефектом театралізованого, штучного освітлення, яке локалізується на обличчях персонажів і підкреслює ритуальну знаковість стриманих жестів. Очевидно, є сенс у стосунку до «Зняття з хреста», як і до всієї творчості О.‑Р.Сорохтея, шукати джерела певних інспірацій в епічній поетиці середньовічної містерії та шекспірівській історичній драматургії. Фарс, містифікація, драматична німа мізансцена, автопортрет-маска - засоби, що до них час від часу звертався майстер. Інший тип вражень, що позначилися на характері художньо-образного вирішення твору, є похідним від традицій народної формопластики. У способі опрацювання тіла Христа та розташуванні його в просторі впізнається архетип різьблених з дерева розп’ять і композицій іконографічного типу «Оплакування».
«Зняття з хреста» - значний поступ у створенні нового стилю українського церковного малярства, абсолютно протилежний псевдоакадемічному і нео-візантійському напрямкам, що опанували в той період храмові інтер’єри. За новизною і силою образного втілення, твір Осипа-Романа Сорохтея є одного рівня з вищими досягненнями школи «нового монументалізму» Михайла Бойчука (1882-1939 рр.), хоч пріоритети творчості обох майстрів були різними. Невідомо, як був сприйнятий нетрадиційний витвір митця сучасниками. Не виключено, що між художником і можливим замовником твору єпископом Хомишиним виникли якісь непорозуміння стосовно способу втілення заданої теми. Інакше важко пояснити ті шаржовані зображення владики, які з’явилися з-під пера художника в наступні роки. У 1937 році в щоденнику Осипа-Романа Сорохтея з’являється цитата з Генріха Гейне: «Всюди, де великий дух висловлює свою думку, є Голгофа», яка досить влучно визначає його стан наприкінці 30-х років.7
Тепер, з дистанцiї десятилiть, невiдома досi робота визначного галицького митця має всi пiдстави увiйти до золотого фонду українського та свiтового мистецтва ХХ ст. як приклад глибокого, духовно-інтелектуального переживання всевічних істин людського життя, спостережених через призму Писання.
Примітки
1. Після довгого забуття виставки творів О.-Р. Сорохтея були влаштовані у Львові (1970, 1980, 1986, 1990 рр.) та Івано-Франківську (1971, 1987, 1990 рр.). Деякі з них супроводжувалися каталогами, укладеними донькою художника Христиною Сорохтей, мистецтвознавцями Михайлом Фіголем та Оленою Ріпко.
2. Львівська картинна галерея. Осип Сорохтей. Каталог. Графіка, живопис. Львів. - 1986.
3. Івано-Франківський Державний художній музей висловлює глибоку подяку деканові м.Івано-Франківська, настоятелю греко-католицького Катедрального собору святого Воскресіння м.Івано-Франківська, отцю-мітрату Миколі Сімкайлу за надану можливість тимчасового показу унікального твору в його експозиції, яка відкрила шлях до вивчення роботи.
4. У правому нижньому куті підпис: «Осип Сорохтей. 1935». Основа: суцільне тонке полотно на тонкому ялиновому підрамнику з втраченими кілками і поперечною планкою. 170х110см., робота оправлена в баґетну раму 30-х років. Незначні розриви полотна вздовж країв законсервовані на початку 90-х років художником В.Чернявським.
5. Ескіз знаходився в приватній збірці родини художника у Львові. Опублікований в часописі «Україна». - №10, 1988.
6. В персонажах деяких начерків упізнаються портретні риси О.‑Р.Сорохтея.
7. Олена Ріпко. Бентежний дух Осипа Сорохтея. // Жовтень. - №6, 1987. - С.73.
ВIХИ ЖИТТЯ I ТВОРЧОСТI
ОСИПА-РОМАНА СОРОХТЕЯ
1890-1941.
28.II.1890 - Народився в с.Баранчицi Самбірського повіту на Львівщині.
1906 - 1910 - Навчався в Станіславській учительській семінарії.
1911 - 1914 - Навчання в Краківській Академії красних мистецтв на відділі графіки в класі проф. Ю.Панкевича.
1914 - 1918 - Мобілізація до австрійської армії. Служба при пресовій квартирі «Стрілецька кадра» легіону українських січових стрільців. Серія графічних портретів січових стрільців.
1918 - 1920 - Поновлює навчання в Краківській Академії у проф. В.Вейсса, С.Дембіцького. Іспит на право викладання рисунка в школах.
1920 - Повернення до Станіслава.
1921 - 1926 - Викладає рисунок в українській гімназії в Станіславі. Контактує з гуртком діячів українського мистецтва (ГДУМ) у Львові. Портрети і шаржі Т.Шевченка, І.Котляревського, С.Людкевича, М.Рудницького, О.Новаківського, В.Барвінського. Співпраця з станіславським гумористичним журналом «ЗИЗ». Започатковує цикл графічних творів на тему «Хресної дороги» та біблійних мотивів.
1926 - 1928 - Переведений на посаду вчителя снятинської гімназії; серії побутових замальовок з натури.
1930 - 1932 Цикл «Голгофа». Пастель «Зняття з хреста» (1931).
1934 - 1937 Участь у виставках «Асоціяції незалежних митців у Львові».(«АНУМ»): VI (1934-1935 рр.); VII (1935-1936 рр.); VIIІ (1936-1937 рр.).
1935 - «Зняття з хреста» для Катедрального собору святого Воскресіння м.Івано-Франківська.
1940 - 1941 - Участь в Першій виставці образотворчого мистецтва Станіславщини.
27.ХІ.1941 - Помер у Станіславі. Похований на міському цвинтарі (на початку 1980-х років прах митця був перенесений родиною до Львова).
Резюме
«Снятие с креста» - ранее не известная станковая работа художника-графика Осипа-Романа Сорохтея (1890 - 1941 гг.), созданная им в 1935 году для кафедрального греко-католического собора г.Станислава (Ивано-Франковска), возможность изучения которой открылась после её экспонирования в Художественном музее города. Замысел и сюжет картины разрабатывались мастером в графических циклах «Крестный путь» и «Голгофа». В статье анализируются некоторые эмоционально-психологические аспекты индивидуального переживания художником темы «страстей», которые в «Снятии с креста» обусловили нетрадиционный характер композиционно-художественного решения. Затрагиваются косвенные источники влияния театральной сценографии и народного творчества на стилеобразующую форму этого выдающегося произведения, которому предопределено войти в золотой фонд нового украинского искусства ХХ века.
Резюме
«The Descent from the Cross», previously unknown easel painting by an engraver Osyp-Roman Sorokhtey (1890-1941) was created by him in 1935 for the East-Catholic Cathedral in the town of Stanislav (Ivano-Frankovsk). It became possible to study it after it hadbeew exhibited in the Town Art Museum. The idea and the plot of the picture were revealed by the author in the series of engravings «Cross Road», «Golgotha». Some emotional and psychological aspects of the artist’s individual experiences of the theme «Passions» are analysed. And in the scene «The Descent from the Cross» they determine the unconventional character of the artist’s approach to the theme. The article indicates the influence of the atrical scenography and folk art on the style and form of this remarkable work which is bound to enter the treasury of the XX century Ukrainian Art. (Переклад Карпової Т.В.)
Мельник Віктор Іванович - народився в Коростені на Житомирщині. Закінчив Київський Державний художній інститут, факультет історії та теорії мистецтв. Працює завідуючим відділом образотворчого мистецтва Івано-Франківського Державного художнього музею. Спеціалізується в галузі досліджень галицької школи іконопису та проблематики сучасної художньої творчості. Автор-упорядник альбому «Церква Святого Духа в Рогатині» (1991р.); концепції експозиції сакрального мистецтва Галичини ХV-ХХ ст. в м. Івано-Франківську (1993 р.); каталогів і наукових статей у вітчизняній періодиці.
Вперше надруковано в часописі "Галицько-буковинський хронограф. Гуманітарний альманах", Івано-Франківськ-Чернівці, №1, 1996 рік.