Apr 05, 2008 19:44
Аккуратно составляла реестр своего приданого, перекладывала вязаные воротнички на случай крестин или первых причастий, разгаживала складочки на льняных полотенцах, занималась обычным субботним церимониалом. Тут звучит себе Coil ласковым фоном. И до меня постепенно доходит, что эта композиция - отправная точка в альтернативном преподавании иностранных языков.
Исполнитель добротным английским начитывает текст, изобилующий новой лексикой, правильно интонирует и разбивает текст на ритмические группы. Вобщем, находка для занятий по аудированию. Композиция The Golden Section дарит педагогу ворох новых идей для ведения дискуссии на занятиях по иностранному языку. Помимо этого, при рациональном составлении заданий и четкой мотивации, обучаемый получает возможность развивать свои речевые навыки, обогащаясь духовно.
Мною незамедлительно был найдет текст данного музпродукта в паутинке. Я ознакомилась с ним, провела лексический анализ, выделила смысловые части, определила тип фокализации, тему и идею.
Затем составила примерный вариант упражнений. Естественно, они еще сырые и требуют доработки. Поэтому принимаются всевозможные варианты.
1.
Multiple choice
1) The angel of death stands between:
a) sun and earth
b) heaven and earth
c) heaven and moon
d) death and earth
2) The sword is:
a) poison-dripping
b) light-dripping
c) vodka-dripping
d) blood-dripping
3) Satan is:
a) full of powers
b) an Afghan nomad
c) a skeleton
d) a friend of Persian poet Rumi
4) The nightmarish angel presents a different face to:
a) the Belarusian Prime Minister
b) the one who has died before death
c) the one who has eaten before death
d) the one who has immigrated before death
5) Azrael appears to our spirit in:
a) in a shape of my heart
b) in a form of rheumatic pain
c) in a form determined by our beliefs, actions, and dispositions during life
d) in Eros and Thanatos
6) Who may be politely invited by Death:
a) Persian poet Rumi
b) Great prophets and saints
c) The twins Eros and Thanatos
d) beggars, pedlars, Arab nomads and skeletons
7) There is a strange connection between:
a) a) Persian poet Rumi and beggars and pedlars
b) the Belarusian President and Persian poet Rumi
c) love and death
d) Eros and rheumatic pain
2. Listen and translate using the active words:
a) Жнецы и коробейники корчились от ревматической боли, читая персидского поэта.
b) Вечным отрочеством обернулись молодому жнецу заигрывания с Эросом и Танатосом.
3. Answer the questions:
a) Why didn’t Persian poet Rumi change his citizenship before death?
b) Is there any strange (or natural) connection between love and corporeal pain?
c) Are the Arabs withered and starveling?
Привожу текст и небольшой глоссарий для самоконтроля.
Иняз сакс.
Wither - блекнуть, вянуть, сохнуть
Starveling - голодный, изнуренный
Rite - обряд, церемония, ритуал
Corporeal - телесный, материальный
a rheumatic pain - ревматическая боль
pedlar - коробейник, разносчик
reaper - жнец; жатвенная машина, жатка
fugitive - беглец, беженец
to caper - делать прыжки, дурачиться
The Golden Section
The angel of death stands between heaven and earth, holding a poison-dripping sword. Identified with Satan, he is full of powers, a diligent reaper, an old fugitive and wanderer like Cain, a beggar, a pedlar, an Arab nomad, a skeleton, capering with sinners and misers in a jugglers' dance. But the nightmarish angel presents a different face to the one who has died before death, who has attained some measure of the apathea of a saint.
We are told that Azrael, Death, appears to our spirit in a form determined by our beliefs, actions, and dispositions during life. He may even manifest invisibly so the man may die of a rose, a rheumatic pain, or of a rotting stench. When the soul sees Azrael, it falls in love, and its gaze is thus withdrawn from the body as if by a seduction. Great prophets and saints may even be politely invited by Death, who appears to them in corporeal \телесный, материальный\ form. Thus it was with Moses and with Mohammed. When the Persian poet Rumi lay on his deathbed, Azrael appeared as a beautiful youth and said, "I am come by divine command to enquire what commission the Master may have to entrust in you."
In fact, a strange connection becomes apparent between mors and amor, love and death. The moment of extinction in the pleasure of love resembles that of death, and thus, that of the mystical. In mythic terms, Eros and Thanatos are almost twins, for in some cases Death appears as a lovely youth and Eros as a withered starveling. Both love and death are gateways, hence their eternal adolescence and their fixation in the midst of the rite of passage.
шизофрения