MTR знижено, що далі?

Jun 16, 2020 13:02

Отже, НКРЗІ прийняла рішення - ставку MTR знижено ще на третину, з 12 до 8 копійок. Що далі? Як ще раз було сказано під час засідання головою НКРЗІ, справа має бути доведена до кінця, різниця між собівартістю дзвінків та вартістю взаємного доступу до мереж - щезнути. Тож наступний крок цілком зрозумілий. То чого ж чекати пересічним абонентам? Яким буде кінцевий результат регуляторного втручання?

Читаючи огляд преси усвідомлюю, що має місце якесь системне непорозуміння:

"Мобільний зв’язок в Україні стане дешевшим"

"Регулятор сделал звонки между абонентами разных операторов дешевле"

"НКРЗІ знизила ставку міжміського телефонного зв'язку та мобільного трафіку на 33% та очікує зниження вартості дзвінків"

"Со следующего года звонки между сетями операторов могут стать дешевле"

"Тарифы на звонки на другие операторы снизят"

Схоже на те, що журналісти та масова аудиторій схильні тлумачити обіцянки "більш привабливих тарифів" у звичний спосіб - як здешевлення мобільного зв'язку. Між тим для цього не тільки нема підстав - здешевлення тарифів не обіцяють навіть найбільші ентузіасти зменшення MTR.

Офіційна позиція НКРЗІ полягає в тому, що "зниження розрахункових такс матиме позитивні наслідки для споживачів телекомунікаційних послуг, зокрема:

• можливість користуватися збільшеними об’ємами пакетних хвилин на всі види телекомунікаційних послуг за ту ж саму вартість;
• зменшення вартості міжмережевих дзвінків;
• відсутність необхідності мати декілька SIM-карт різних операторів телекомунікацій та звертати увагу на мережу якого оператора телекомунікацій необхідно телефонувати".

В lifecell це питання коментують ще більш розпливчасто: "знижена ставка інтерконекту надає оператору можливість дати більше свободи абонентам, щоб формувати для них такі пропозиції, що дозволять їм менше думати про те, абоненту якого оператора вони дзвонять". Більше свободи, менше думати, ані слова про гроші, ок.

Тобто зменшення сукупних витрат, а саме цього прагнуть абоненти, не буде. То що ж буде з тарифами? Давайте спробуємо змоделювати.

Гадаю, мене можна вважати більш-менш типовим українським абонентом стільникового зв'язку. Багато років я користуюсь двома операторами, тобто демонструю отой самий паттерн multiSIM-користування. Один оператор отримує від мене 150 грн., інший - 100 грн. Обидва тарифи передбачають чималий обсяг дзвінків на інші мережі, який я навіть близько не використовую. Таким чином, два підключення повністю забезпечують потребу у голосовій телефонії. Для двох мереж є безліміти, для третьої (та всіх інших) мереж використовую передплачені пакети хвилин.

І голова НКРЗІ, і СЕО lifecell TC Ismet Yazici формулюють кінцеву мету регулювання ставок інтерконекту у цілком недвозначний спосіб: різниця між внутрішньо- та зовнішньомережевими дзвінками має щезнути, а практика multiSIM повинна залишитися у минулому.

Ок, давайте уявимо, що ця мить настала: MTR став рівним чи достатньо близьким до собівартості, всі оператори проголосили початок епохи anynet. Як лічить українцеві, я негайно відмовляюся від номера із дорожчим тарифом і починаю робити ту саму кількість вихідних дзвінків вже з одного-єдиного номеру. Замість 250 грн на місяць починаю платити 150 грн. Ок, замість двох тарифів по 65-75 грн (приблизний ARPU "великої трійки") - лише один по 65 грн.

Наскільки готова індустрія до масової відмови абонентів від других-третіх номерів, якщо це означає падіння доходів щонайменше на 25% при одночасному збільшенні MoU на ты самі 25% та більше? Запитання риторичне, можна не відповідати. То які є підстави очікувати, що внаслідок остаточного вирішення цього питання тарифи не те що зменьшаться, а хоча б залишаться на нинішньому рівні? Ще одне риторичне запитання.

Але це не все.

Оці нові омріяні anynet-тарифи, вони матимуть який рівень, ну хоча б приблизно? Нагадаю, що в Україні вже років з десять стандартом є відсутність обмежень на спілкування всередині своєї мережі. Чи збережеться ця практика за нових умов? Точніше, чи означатиме перехід до єдиного тарифу на всі напрямки розповсюдження "безлімиту" ще й на зовнішньомережеві виклики? Чи, навпаки, на українських абонентів чекає зникнення звичного для них безлімітного спілкування?

Кілька спроб обговорити це цікаве питання не були, як на мене, результативними.

https://www.facebook.com/Bogdana.Piven/posts/1088953384819849?comment_id=1088987841483070

https://www.facebook.com/roman.khimich/posts/3346984628665285?comment_id=3347019038661844&hc_location=ufi

https://www.facebook.com/oliyarnyk/posts/3213702368641581?comment_id=3213716328640185

Зокрема, я так і не зрозумів, що саме заважає компанії lifecell просто зараз позиціонувати свій тариф Лайфхак як безлімітний "енінет"?

В контексті розмови про долю безлімітів нема різниці, наскільки відрізняється MTR від собівартості - в 4 рази, 2,5 чи не відрізняється взагалі. Навіть в останньому випадку вона не дорівнюватиме нолю. Це означає, що плата за пакет, в нашому випадку це 90 грн, покриватиме цілком осяжну, небезкінечну кількість хвилин. Якщо прийняти собівартість за 3 коп/хв. це буде 3000 хвилин, всього лише 50 годин на місяць. Це на один тиждень роботи диспетчера або таксиста. Отже, ніколи не буде підстав проголошувати anynet безліміт, якщо, звичайно не брехати споживачам.

Спроби гратися із "правилами сумлінного користування" призведуть до судових позовів та чергового розгляду в АМКУ питання про недоброчесну конкуренцію. Якщо зараз оператори посилаються на те, що різниця між собівартістю та MTR дозволяє субсидувати внутрішньомережеве спілкування, в майбутньому цього аргументу в них не буде. Посилання на відносно невеликий розмір MoU теж виглядає не надто сильним аргументов "для своїх".

Тому кінець "епохи нулів", відмова від multiSIM та різке збільшення тарифів виглядає для мене найбільш ймовірним, практично незворотнім наслідком подальшого зменшення MTR.

Обговорення цього допису в FB

государственное регулирование, рыночная среда, интерконнект, конкуренция, мобильная связь, нкрс

Previous post Next post
Up