Vaikutusmahdollisuuksia

Jan 29, 2008 17:31

Pyöriipä päässä taas antikapitalistisia hippiajatuksia! Sellaisia, joita jos 16-vuotiaana olisin kuullut, olisin nauranut "lol hippi lol".

Mutta siis, en koe kapitalismia itseisarvoisesti paskana asiana (harvalla asialla ylipäänsä näen itsessään arvon). En nyt myöskään jaksa jauhaa siitä miten kapitalismi aiheuttaa mitäkin paskuuksia, koska kaikki varmaan kekkaavat itekin mitä siitä voi aiheutua.

Lähinnä siis mietin kulutustottumuksien rinnastamista äänestämiseen. Monille toki on selvää, että kulutustottumukset muuttavat maailmaa johonkin suuntaan aina. Mielestäni ihmisille pitäisi kuitenkin jo kersasta asti painottaa kulutustottumuksia yhtä tärkeänä vaikuttamisen keinona kuin äänestämistä. Yrityksillä, investoinneilla, markkinatalouden kilpailulla jne. on iso vaikutus politiikassa, ihmisoikeuksissa, ekologisissa ja muutenkin eettisissä seikoissa. Kaikki hyvä ja paha maailmassa eivät tule vain valtioiden tai poliittisten tahojen toimista, vaan glooriaa ja paskaa voi tulla myös yritysten ja kuluttajien toimesta.

Minusta olisi äärimmäisen tärkeää, että lähtökohtaisesti ihmisillä olisi mahdollisuus helposti selvittää mitä kaikkea tukevat ostaessaan vaikka Saarioisten roiskeläppän. Minusta olisi äärimmäisen tärkeää, että ihmiset oppisivat harkitsemaan kulutustottumuksiaan samalla tavalla kuin ääniehdokkaita. En tiedä millaista opetus nykyään kouluissa on, mutta käsittääkseni yhteiskunnallista vaikuttamista kansanäänestyksien kautta kuitenkin sisällytetään yhteiskuntaopetukseen. Mielestäni vähintään yhtä tärkeää on sisällyttää opetusta yhteiskunnallisesta ja eettisestä vaikuttamisesta kulutustottumuksiensa kautta.

Silmissäni sanonta "ihmiset äänestävät kukkarollaan" ei ole vain kielikuva, vaan kertoo aika paljon todellisuudesta ja vaikuttamisen keinoista. Ja mielestäni tuotteen ostaminen vain sen hinnan ja laadun takia on vähän kuin äänestäisi kansanäänestyksessä vain ehdokkaan ulkonäön perusteella unohtaen täysin ne asiat, joita ehdokas ajaa.

kuluttaminen vaikuttaminen

Previous post Next post
Up