שפת אמת ספר במדבר - פרשת קרח
וכבר נודע כי מחלוקת קרח שרצה שכל אחד כפי מדריגתו וכחו בעבודת השי"ת יזכה לו לעצמו. ולא כן הי' רצונו ית' רק להיות כלל ישראל ולהם כה"ג אחד מזבח א' כו' שיתקשרו הכלל ביחיד הדור. ועבודת כל אחד יהי' בטל להכלל והכלל בפרט הנ"ל. ואמר כל העדה כו' קדושים כו'. ובזוה"ק כהן קדוש לוי טהור. כי קדוש הוא מתחלתו. וטהור בא מעבודתו לדחות הטומאה כמ"ש מי יתן טהור מטמא. והשי"ת בחר באהרן הכהן להיות קדוש מרחם הוא וזרעו עד סוף כל הדורות. ואין זה מעבודתו רק מה שנתן לו השי"ת. וכ"כ בספרים על עבודת מתנה אתן כו' כהונתכם שהם נשמרים מהשי"ת שלא יבואו לידי שום טומאה כלל. ועל ידיהם נמשך קדושה לכלל ישראל. ומ"ש כולם קדושים אמת הי' אבל הי' בכח שדביקים באחדות הקדושה ע"י אהרן כ"ג שנקרא קדוש כמ"ש [דה"י א' כ"ג] ויבדל כו' קדש קדשים.
וז"ש מרע"ה ואהרן מה הוא כי כל שבח אהרן שהי' מוכן לקבל השפעת קדושה מהשי"ת בלי שינוי. כמ"ש ויעש כן שלא שינה. אבל לא לשתף כח עצמותו כי ידע תמיד שהוא רק כלי מוכן לקדושת השי"ת. ולא הי' טעם כלל לקנאת קרח כי אדרבא בחי' אהרן הוא הביטול לגמרי וז"ש ואהרן מה הוא כו
Пишет третий реббе гурских хасидов
рабби Еhуда Арье Лейб Альтер "
Сфат эмет" примерно так: существует святость и чистота. Святость - это то, что по рождению. Чистота - это работа человека по удалению нечистоты. Творец выбал Аhарона и его потомков быть святыми от рождения. И через них святость идет всему народу. А то, что
Корах пытался утверждать, что весь народ свят - это верно, но это посредством прилепленности народа к святости и через Аhарона.
И поэтому Моше-рабейну говорит Кораху: Какие у тебя претензии к Аhарону? Что ты от него хочешь? Чему ты завидуешь? Он же ничтожество, он аннулирован, он ноль перед Творцом, просто пустой сосуд, через который ты и все остальные могут напиться. И поэтому тебе совершенно нечему завидовать. :)))
См. также:
"
Ничтожества."
"
Про хлеб."
"
Махон Меир: как делается подлог?" (про царя Давида)