Морська історія «Кам’янець-Подільська»

Aug 29, 2015 21:13

Побачив в стрічці чудове історичне дослідження dmytro-babyuk про Кам'янець і корабель, не зміг не перепостити.

Originally posted by dmytro_babyuk at Морська історія «Кам’янець-Подільська»


Одного разу щось мене потягнуло до морської історії. Звичайно, я не фахівець з цих питань і, здавалося б, яке відношення має наше місто до моря? Виявляється, що має! Точніше не саме місто - а власне його назва. Гортаючи списки кораблів Російської Імперії, я побачив один маленький запис, який одразу притягнув до себе всю мою увагу.

Виявляється, що був колись корабель з однойменною назвою. Звісно, не військовий крейсер (а хотілося б), а всього-навсього, товарний пароплав. І знаходився він у складі Добровільного флоту Російської Імперії. Так як я вирішив, що буде цікаво дізнатися про те що хоч і дуже віддалено, але має відношення до нашого міста, я намагався зібрати максимум інформації, яку тільки зміг знайти.

Ітак, як було сказано вище, наш пароплав був у складі Добровільного флоту, однієї з найбільш відомих пароплавних компаній Росії. Поява компанії відноситься до кінця російсько-турецької війни. Після підписання 19 лютого 1878 Сан-Стефанського мирного договору Англія ввела в Мармурове море сильну ескадру, погрожуючи фактично беззахисному російському Причорномор'ю. Росія опинилася перед небезпекою нової війни з найсильнішим морським противником.

Після завершення в липні 1878 року Берлінський конгресу, який переглянув умови Сан-Стефанського договору, міжнародна обстановка стабілізувалася, ймовірність швидкої війни з Англією зникла.

До початку XX століття положення Добровільного флоту як судноплавної компанії значно зміцнилося. Більше того, саме пароплавам компанії належить пріоритет у встановленні прямих морських перевезень російських товарів на Схід, а зі Сходу - японських і китайських, зокрема чаю, що доставляється до цього в Росію на іноземних судах через Лондон.

Крім несення крейсерської і транспортної служби пароплавами Добровільного флоту, останній грав дуже важливу роль в придбанні під час війни комерційних судів, які призначалися для посилення військового флоту.

Після вступу Росії в Першу світову війну, щоб задовольнити потреби по доставці в Росію стратегічних і військових вантажів з портів союзних країн, керівництво Добровільного флоту прийняло програму збільшення судового складу. 15 вересня 1915р. вдалося придбати в Англії недобудований товарний пароплав «Narew». Судно придбали за 126,250 фунтів стерлінгів. Після завершення будівництва судна, 15 жовтня 1915р. його перейменували в «Каменецъ-Подольскъ», і вже 18 жовтня він першим рейсом вийшов з Норт-Шилдс в Нью-Йорк. Потім забезпечував експортні перевезення між портами союзників і Російської Півночі.



Одне з перших фото корабляЧому його саме назвали «Каменецъ-Подольскъ»? Добровільний флот формувався за рахунок пожертв. Кам'янець на той час - губернське місто, яке проводило збір коштів. Придбані для флоту пароплави отримували нові назви від назви того міста, в якому збирали кошти. Нове судно мало водотоннажність 11000 тонн, його розміри 121,92 х 15,97 х 8,53 / 7,54 м., з головних механізмів були 1 вертикальна 3-циліндрова пневматична машина потрійного розширення і 3 циліндричних котла, які видавали 10 вузлів швидкості ходу. Запас палива 1200 тонн вугілля, вантажопідйомність - 6950 тонн. Корпус сталевий двопалубний з подвійним дном. Механізми фірми J. Dickinson & Sons. Мав дві щогли і одну димову трубу.



Корабель під час нанесення воєнного камуфляжу
В ході військових дій Добровільний Флот втратив сім пароплавів, а більшість решти судів за погодженням з урядом здавалися в тимчасове користування (чартер) союзникам для посилення їх транспортних можливостей. У листопаді 1917 року Англійське адміралтейство отримало «Каменецъ-Подольскъ» в чартер на тривалий термін з метою централізації управління транспортними операціями союзників.



Корабель сфотографований Аланом Гріном
Після підписання Радянською Росією сепаратного Брестського мирного договору з Німеччиною, уряди Англії і США реквізували перебувавші у їх розпорядженні судна колишнього союзника. 24 березня 1918 британська влада в Галіфаксі затримала і передала «Каменецъ-Подольскъ» в користування державного управління The Shipping Controller (Mercantile Marine Department, Board of Trade) з припискою до Лондонського порту. Експлуатуючою фірмою була Royal Mail Steam Packet Co.. На судні, який перейшов під командування англійського капітана, підняли торгові прапори Великобританії.

У липні 1922 року радянське правління порушило судову справу про повернення дев'яти пароплавів, в тому числі і «Каменецъ-Подольскъ», що знаходився в розпорядженні британського уряду. У квітні 1923р. за рішенням суду товарний пароплав «Каменецъ-Подольскъ» переданий радянському Добровільному флоту і зареєстрований на Англо-російський кооперативний союз Arcos. Однак з політичних міркувань залишився під англійським прапором з припискою до Лондону і написанням на борту найменування в англійському варіанті («Kamenetz-Podolsk»).

У зв'язку з реорганізацією торгового флоту СРСР 13 лютого 1925р. «Каменец-Подольск» був включений до складу судів Балтійської головної контори АТ "Совторгфлот", портом приписки якого став вже Ленінград. Потім плавав по балтійсько-чорноморській лінії. Далі, 15 березня 1934р. увійшов в Балтійське державне морське пароплавство, а у 1935р. був переданий Чорноморському державному морському пароплавству і приписаний до Одеського торговельного порту.



Носова частина корабля (1931р.)
Цікава деталь, що носова частина корабля має пошкодження. Мій дід (моряк) каже, що це характерне пошкодження, яке отримували кораблі при невмілому причалюванні до порту - доволі часта річ у радянському флоті.


Загальний вигляд на корму з капітанського мостика



Корма корабля



Розвантаження корабляПісля початку Великої Вітчизняної війни 6 липня 1941р. товарний пароплав «Каменец-Подольск» надійшов у розпорядження Чорноморсько-Азовського басейнового управління. Після цього виконував народногосподарські та військові перевезення.

Доленосним стало 29 серпня 1941 року, коли судно "Каменец-Подольск", капітаном якого тоді був В.Л. Роговий, слідував в баласті з Керчі до Новоросійська в охороні сторожового катера № 033. О 20 годині 45 хвилин, біля мису Караджа, судно було атаковане двома літаками-торпедоносцями He-111. Одна торпеда потрапила в середню частину судна, внаслідок чого воно затонуло. Із 53 чоловік врятувалося 44. Один з атакувавших німецьких літаків був збитий сторожовим катером, другий зачепився за щоглу потопаючого судна і впав у воду. Ось так, не зробивши жодного пострілу, судно може похвалитись одним збитим німецьким літаком.



Німецький бомбардувальник He-111 під час скидання торпеди

Місце загибелі судна 44 ° 49'N 36 ° 06'E, в 15 милях на південь від Керченського півострова. За даними координатами, згідно з відомостями гідролокації, об'єкта немає. Але на відстані 5500 метрів по пеленгу 45 ° на грунті виявлений остов досить великого судна, піднесений над грунтом на 14 метрів з координатами 44 ° 51'N 36 ° 08'E.
Хоча в районі загибелі "Кам'янця-Подільська" затонуло ще одне судно, недобудований пароплав "Пугачов". Можливо, даний остов є залишками одного з цих судів.
Історія цього судна мені чимось нагадує і історію міста: так само переходив з рук в руки, виконував транспортні перевезення між різними країнами так само, як наше місто знаходилось на перетині двох світів. Відмінність полягає лише в тому, що корабля, який на своєму борту носив ім’я нашого славного міста, вже немає. Наше місто ще стоїть. А чи це надовго?

Дивлячись на те, як перебігають справи по охороні і реставрації пам’яток, я не впевнений що вони протримаються хоча б наступні років 50. Так само, як корабель знищила торпеда, наше місто може знищити звичайна байдужість. Якщо нікому і в подальшому не буде ніякого діла - окраси міста можуть так само, як і корабель «піти на дно». Тільки якщо замість корабля тепер простирається водна гладь, на місці древніх пам’яток може утворитися пустіш…



фото-загадка
P.S.: Коли стаття була вже готова, мені попалось одне загадкове фото, зроблене 1 березня 1945 року. На фото вказується, що корабель, який там зображений - це «Кам’янець-Подільськ». Є навіть точний час і координати. Судно має помітний напис "USSR" на борту з тієї причини, що до цього багато радянських кораблів були помилково потоплені силами союзників. Зовні корабель має ряд відмінностей від свого попередника, але може кораблів з такою назвою було декілька? Чи може це помилка, так як фото робили американці? На це може дати відповідь тільки фахівець з морської історії.

море, Кам'янець-Подільський

Previous post Next post
Up