Ориша и Ифа

Sep 18, 2019 14:36

   Йоруба е африкански народ населяващ части на Западна Нигерия, Бенин и Того. В религиозната система на йоруба основно място заема вярването в съществуването на ориша и системата за гадаене Ифа.
   Ориша представляват духове, които са еманации на единния бог Олодумаре, който е Творец в религията на йоруба. Духовете ориша са посредник между световете на живите и мъртвите. Тъй като Богът-Творец е твърде уморен, не отговаря на молитви, то хората изпращат своите молби на тези духове. Броят на духовете е 801 или друго число, но винаги +1. Някои от тях се намират постоянно в света на Духовете - Орун, а други непрекъснато сноват между него и светът на Земята - Айе. Ирунмоле представляват чисти духове, чието предназначение е да ръководят сътворението, животът, порядъка и равновесието  на Земята.
   За ориша се казва, че повечето от тях са съществували в Орун като Ирунмоле, но други от тях са били хора, признати за божества след смъртта си поради необикновенни подвизи. Ори / Ori / буквално означава глава, но в духовните въпроси се приема, че означава част от душата, която определя личната съдба. Предците не са умирали, но се вижда, че са „изчезнали“ и са станали òrìṣà. Някои ориши, базирани на исторически фигури, са ограничени да бъдат почитани в своите семейства или градове по произход; други са почитани в по-широки географски области. / "Orisha". Encyclopædia Britannica. Chicago, Ill/

Ashe е жизнената сила, която преминава през всички неща, живи и неживи. Описва се като силата, която прави нещата да се случват. Това е утвърждение, което се използва в поздрави и молитви, както и концепция за духовно израстване.

Ashe е божествена енергия, която идва от Olodumare, божеството на създателя и се проявява чрез Olorun, който управлява небесата и е свързан със слънцето. Ashe понякога се свързва с Eshu, пратеникът òrìṣà. Ashe открива, отваря пътя и облекчава връзката между хората и духовете. Назовани са различни жизнени енергии: на думите, на взаимоотношенията, на танца, на воинската сила, на предците и др.

Шанго е ориша на гърма и мълниите и пазител на социалното правосъдие. Неговият символ е двойна брадва (oshe), а цветовете му са бяло и червено.  Шанго е искусен стратег, с лекота преминава през всякаква местност.

Орунмила е ориша на предсказанието, мъдростта и знанието. Смята се, че този източник на знания има добро разбиране на човешката форма и чистотата и затова се приема често като по-ефективен от други лекарства. Орунмила е призната за изначална Ирунмоле (Ориша, която има ръка в създаването на Вселената), която присъства както в началото на Сътворението, така и след това отново сред човечеството като свещеник, преподавател на усъвършенствана форма на духовно знание и етика по време на посещенията на земята във физическа форма или чрез неговите ученици. Orunmila е духът на мъдростта сред Irunmole и божествеността на съдбата и пророчеството.

Терминът Awo е полово-неутрално название за посветен свещеник от Орунмила. В Латинска Америка и някои райони на Западна Африка само мъжете могат да станат пълноценни свещеници на Орунмила, докато в други региони на Западна Африка свещеничеството е отворено за жени. Ifá е система на гадаенеи нейният литературен корпус е Odu Ifá.

Свещениците наричани Babalawos или Iyanifas използват или верига, известна като Opele, или свещените ядки на палми или кола, наречени Ikin, в дървена тава за гадаене, наречена Opon Ifá.

В литературния корпус на Оду Ифа [8] има шестнадесет основни книги. Когато се комбинират, има общо 256 Odu - колекция от шестнадесет, всяка от които има шестнадесет алтернативи, за които се смята, че реферират към всички ситуации, обстоятелства, действия и последствия в живота на базата на  ese (или "поетични уроци") по отношение на кодираните 256 Odu. Те са в основата на традиционните йорубски духовни знания и са в основата на всички системи за гадаене на Йоруба.Поговорките, историите и поезията не се записват. По-скоро те се предават устно от един babalawo на друг.




За разлика от другите форми на гадаене в региона, които използват духовно посредничество, Ifa гадаене не разчита на човек, който има определени способности, а по-скоро на система от знаци, които се интерпретират от гадател, свещеник  Ифа или бабалаво, буквално „свещеник баща ". Системата за гадаене в Ифа се прилага винаги, когато трябва да се вземе важно индивидуално или колективно решение. Литературният корпус на Ифа, наречен odu, се състои от 256 части, разделени на стихове, наречени ese, чийто точен брой е неизвестен, тъй като те непрекъснато се увеличават (има около 800 ese на odu). Всяка от 256 части има свой специфичен подпис, който се определя от бабалаво с помощта на свещени палмови орехи и верига за гадаене. Есето, считано за най-важната част от гаданието Ифа, се скандира от свещениците на поетичен език. Есе отразяват историята на Йоруба, език, вярвания, космовизия и съвременни социални проблеми. Познанията за Ифа са запазени в общностите на Йоруба и се предават сред свещеници.

Свещениците в Ифа, повечето от които са доста стари, разполагат само със скромни средства за поддържане на традицията, предаване на сложните си знания и обучение на бъдещи практикуващи. В резултат на това младежите и хората от Йоруба губят интерес към практикуването и консултациите с Ifa гадаене, което върви ръка за ръка с нарастващата нетолерантност към традиционните системи за гадаене като цяло.

Ifa divination system

ритуал, Африка, религия, земля, етно, йоруба, Нигерия, езичество

Previous post Next post
Up