«Справа МіГ-21» у Хорватії: Російський слід і українські аргументи

Jun 15, 2016 17:26


Хорватська військова поліція проводить масштабне розслідування справи про закупівлі та ремонт в Україні винищувачів МіГ-21. Хорватські ЗМІ писали, що слідство викрило багато технічних порушень у цій справі.

Представники «Укрспецекспорту» і директор Одеського авіаремонтного заводу відвідали Загреб. Як інформує посольство України у Хорватії, минулого місяця вони зустрічалися зі своїми хорватськими колегами не почули від них жодних зауважень щодо якості ремонту фронтових винищувачів МіГ-21.

Влітку 2013 року Хорватія уклала з українським державним підприємством «Укрспецекспорт» контракт на закупівлю п'яти фронтових винищувачів та ремонт ще семи МіГ-21. Посол України у Хорватії Олександр Левченко у коментарі ZAXID.NET заявив, що слідство недавно розпочалося і про результати говорити рано.

Він також повідомив, що посольство України у Загребі й слідство не контактують між собою, бо це б суперечило статусові посольства як іноземної дипломатичної установи. Також, за його словами, у цій справі «офіційної позиції України, тобто заяви МЗС, немає і не повинно бути, бо масштаб події не відповідає такому рівневі реакції».

Натомість, як повідомляють з посольства, є запевнення «Укрспецекспорту» в якісному виконанні контракту і є обґрунтована думка посла України, висловлена під час численних зустрічей в кабінетах хорватської влади та численних виступах у ЗМІ.

Посол України у Хорватії також стверджує, що це не перші спроби в хорватських ЗМІ дискредитувати «Укрспецекспорт». Олександр Левченко вважає критичні статті в хорватських мас-медіа повторенням подібної «кампанії» з 2012-2014 рр. Тоді, за його словами, «наїзди» на українську сторону у ЗМІ припинилися аж коли відремонтовані «Укрспецекспортом» винищувачі були прийняті в експлуатацію Військово-повітряних сил Хорватії.

«Оскільки це завдавало шкоди іміджеві України, ми не пропускали жодної наклепницької публікації й відповідали спростуваннями», - зазначив Левченко.

«Яка ціна, таке й обслуговування»

Колишній головнокомандувач Повітряними силами Хорватії Владо Багарич, для хорватського журналу Globus сказав, що українська ціна ремонту літаків МіГ-21 «дійсно була дуже низькою, але такою ж була і якість обслуговування».

Багарич розповів, що Хорватія прив'язана до літаків типу МіГ-21 ще з початку проголошення незалежності 1992 року, та формування власних повітряних сил. Тоді Хорватія підготувала персонал для обслуговування та експлуатації саме цих літаків.



Колишній головнокомандувач Повітряними силами Хорватії Владо Багарич


Хорватія має найбільше боргів серед колишніх югославських республік. Журнал Globus пише, що через це і навіть незважаючи на дуже погану ситуацію із літаками хорватських ВПС, Загреб  не наважується придбати сучасні винищувачі.

Колишній головнокомандувач Повітряними силами Хорватії каже, що п'ять років тому він намагався переконати міністерство оборони перейти на американські винищувачі типу Phantom, які Німеччина пропонувала Хорватії. Але ця пропозиція не отримала підтримки.

Генерал Багарич також заявив, що він попереджав найвищих посадових осіб держави, що вибір де ремонтувати літаки російського виробництва МіГ-21, які вже зняті з виробництва ще у 1967 році, є обмеженим і якщо Хорватія найближчим часом їх не поміняє на сучасніші західного виробництва, то їй і далі доведеться співпрацювати з Україною, Румунією, або Ізраїлем.

Хорватський портал Defender, який спеціалізується на темах безпеки та оборони, оприлюднив порівнювання двох досить подібних контрактів про закупівлю та ремонт винищувачів МіГ-21 - з румунською фірмою Aerostar, яка мала контракт з Хорватією з 2002 року, та з «Укрспецекспортом», який Хорватія 2013 року уклала з Україною.

Різниця між контрактами в тому, що Хорватія у 2002 році купила в Румунії чотири фронтових винищувачів та ремонтувала ще вісім літаків МіГ-21.

Defender пише, що порівнювальний аналіз двох контрактів отримали з джерел Повітряних сил Хорватії, де нібито обурені, що їх звинувачують у корупції, про що писали хорватські ЗМІ.
Сайт порівнює контракти і роботу «Укрспецекспорт» і румунської фірми Aerostar.

З порівняння контрактів видно, що Україна у 2013 році виграла закупівлю та ремонт літаків МіГ-21 під час відкритого тендеру, в якому також брала участь і Румунія. На тендері українська ціна була нижчою від румунської на 33% або 13,5 млн євро. Водночас у 2002 році, коли Румунія отримала замовлення на ремонт і продаж винищувачів, такого тендеру не було.

З-поміж іншого, «Укрспецекспорт» надав довший строк гарантії та забезпечив технічне обслуговування літаків спеціально навченим персоналом на весь період гарантії.
Літаки, які Україна продала Хорватії походять з Алжиру. Походження МіГ-21, які Румунія продала Хорватії за контрактом 2002 року невідоме.



Хорватські журналісти стверджують, що половина українських МіГ-21 не можуть піднятись у небо

І румунський Aerostar, і український «Укрспецекспорт» запізнювалися з доставкою літаків, але українська сторона, на відміну від румунської, компенсувала  збитки розміром 400 тис. євро.
Хорватський портал Defender також пише, що джерела у слідстві вказують, що, «Укрспецекспорт» не «обманув» Хорватію, а труднощі довкола ремонту вирішувалися у взаємних консультаціях, ще на початку ремонту в Одесі.

Хорватський журналіст: бiльшість лiтакiв не можна використовувати

Попри це, деякi хорватськi оглядачi і далі застерiгають, що «Укрспецекспорт» не якiсно виконав обов'язки з контракту. Журналiст газети Večernji list Давор Iванкович, який займається питаннями безпеки, вважає, що звертає на себе увагу той факт, що після українського ремонту бiльшість лiтакiв Повітряних сил Хорватії не можна використовувати.

«Зараз із 12 лiтакiв, п'ять не можна використовувати через те, що їм незаконно перебили серійні номери. Ще чотири не можна через їх не функціональність, хоча літаки мають гарантію від «Укрспецекспорту», - сказав хорватський журналiст.

Давор Iванкович каже, що саме транспортування лiтакiв з України у Хорватію вантажівками, а не повiтрям, вже тодi викликав підозри у їх надійності. Пiзнiше стало вiдомо, що лiтаки не могли здiйснювати два-три польоти поспіль. «Постiйно ламалися рiзнi частини лiтакiв, в тому числi i двигуни пiд час польотiв», - каже хорватський журналiст.

Iванкович вважає, що румунський Aerostar все ж таки краще виконав контракт з 2002 року. Літаки менше ламалися i впродовж десятирічного гарантійного терміну потребували менше ремонту.

Журналіст додає, що тодішня міністр оборони Хорватії Желька Антунович брала участь у випробуваннi лiтакiв пiсля румунського ремонту 2003 року, що фактично було не можливо після українського.

Росія також зацікавлена

Оглядач з питань безпеки Давор Iванкович вважає, що у хорватському медіапросторі  останнi два мiсяці вiдбуваєтся справжнє змагання мiж двома конкурентами - українським «Укрспецекспортом» та румунським Aerostar. Зокрема представники румунської сторони у хорватських ЗМІ активно подавали iнформацiю та документи про те, що ремонт в Одесi не можна якiсно зробити i що цей завод втратив потужність і здатність якісно ремонтувати літаки.

Хорватський журналiст каже, що лiтаки типу МiГ-21 також бiльше не можна ремонтувати в Хорватiї та Сербiї, як це раніше було у колишнiй Югославiї i що хорватському мiнiстерству оборони й надалi доведеться шукати зарубіжні компанії для ремонту МіГ-21.

Тема потреби модернізації військової техніку, дедалі більше обговорюють у колишніх югославських республіках - як у тих що вступили до НАТО, так і в тих що цього не зробили.
Сербія планує купити в Росії фронтові винищувачі та систему протиповітряної оборони.



Через відсутність коштів Хорватія не може собі дозволити купити нові літаки і експлуатує старі МіГ-21

Так само, в інтерв'ю для газети Jutarnji list, газета яка перша оприлюднила інформацію в якій звинуватила українську сторону у поганому ремонті літаків, посол Російської Федерації в Республіці Хорватії Анвар Азімов на початку лютого цього року сказав, що він планує зустрітися з новопризначеним міністром оборони Хорватії Йосипом Булєвичем і запропонувати йому співпрацю в галузі військової техніки.

«Фактом є те що близько 60% вашої (хорватської - ред.) військової інфраструктури - радянського виробництва. Звичайно, розумію, що неможливо відновити співробітництво у військово-технічній галузі, оскільки Хорватія є членом НАТО. Все ж таки, ми (Росія - ред.) би могли експортувати у Хорватію дуже сучасні літаки за низькими цінами, а також замінити ваші старі та зношені літаки типу МіГ-21. Але мені зрозуміло, що цього не дозволять», - сказав в інтерв'ю хорватській газеті російський посол у Загребі.



Посол України у Хорватії Олександр Левченко

Тим часом, посол України у Хорватії Олександр Левченко вважає, що у повідомленнях у ЗМІ про поганий ремонт хорватських літаків є російський слід.

В одному з інтерв’ю Левченко заявив, що «Москва, яка веде війну проти України, намагається дискредитувати українського продавця озброєнь «Укрспецекспорт» в Хорватії, Боснії й Герцеговині і Македонії».

Журналіст ZAXID.NET скерував до Посольства Російської Федерації в Республіці Хорватії запит із питанням про те, чи запропонувала Росія Хорватії співпрацю у військово-технійчній галузі, зокрема з приводу літаків МіГ-21. Але у Посольстві РФ в Хорватії заявили, що посол Анвар Азімов не хоче коментувати жодне із поставлених запитань.

У лютому 2015 року Росія вимагала від уряду в Сараєво не постачати боєприпаси в Україну, через що у відставку подав міністр зовнішньої торгівлі Боснії і Герцеговини.
Тоді проблема експорту боєприпасів набула міжнародного характеру, коли в питання торгівлі між Боснією і Герцеговиною та Україною втрутилася Російська Федерація.

Офіційний представник МЗС Росії Олександр Лукашевичзвернувся на початку 2015 року до боснійської влади і засудив постачання боєприпасів в Україну. Росія тоді закликала Сараєво відмовитися від торгівлі з Києвом, нагадуючи, що «зброю буде використано київськими силовиками для продовження обстрілу населених пунктів і для вбивства мирних громадян» на південному сході України.

Укроборонсервіс, Одеський авіаційний завод, Хорватія, Традиционно не надежный партнер - РФ, МіГ-21, Укроборонпром

Previous post Next post
Up