Модернізований Л-39 - “літаюча парта” для сучасних пілотів

Dec 16, 2015 18:36



Необхідність модернізації цього літака назрівала давно. Створений в кінці 60-х та в 1972 році прийнятий на озброєння як основний навчальний літак ВПС армій країн Варшавського договору, вже більше півстоліття Л-39 залишається незмінним у своїй базовій конфігурації. «Надійний», «простий в управлінні», «перевірений часом», - ці, та десяток інших схвальних епітетів, проте, не можуть приховати головну його ваду: літак застарів. Перш за все, морально. В роки, коли цей навчально-бойовий літак приймався на озброєння, після завершення навчання на Л-39 льотчики освоювали винищувачі другого (МіГ-21 різних модифікацій) та третього (МіГ-23 та Су-17 різних модифікацій) поколінь. За існуючою на той час методикою навчання льотчиків можливостей Альбатроса, як назвали свій Л-39 виробники з Чехословаччини, вистачало для якісного навчання та безболісного переходу на основний тип літака.

Проте з надходженням у війська бойових літаків четвертого покоління стало зрозуміло, що Л-39 потрібна заміна. Вже наприкінці 80-х керівництво ВПС Радянського Союзу планувало прийняття на озброєння нового навчально-бойового літака, котрий би забезпечував підготовку пілотів літаків четвертого покоління - МіГ-29 та Су-27. З ряду причин тоді цим планам не вдалося отримати путівку в життя. Проте це не означає, що відпала потреба в новому навчально-бойовому комплексі. На рубежі століть Росія, найбільший в світі на сьогодні експлуатант Л-39, прийняла рішення випускати новий навчально-бойовий літак Як-130. Основна концепція створення цього літака, що відповідає сучасним світовими тенденціям, - кабіна «літаючої парти» має бути максимально наближена за розташуванням основних приладів та органів керування до кабіни бойового літака, на який пересяде той, хто навчається. Льотчику не потрібно засвоювати новий алгоритм управління літаком, змінювати зони підвищеної уваги в польоті та при виконанні бойових завдань. Літаки подібної конфігурації та призначення пропонують на світовому ринку озброєнь не лише Росія з літаками Як-130 та МіГ-АТ, а й Республіка Корея (KAI T-50 Golden Eagle), Італія (Aermacchi M-346) та Китай (Hongdu L-15). Здавалося, час Альбатросів проходить…

Повітряним Силам Збройних Сил України новий навчально-тренувальний літак для навчання курсантів та вдосконалення навиків пілотування стройових льотчиків теж необхідний. Проте «списувати» існуючий парк Л-39, багато з яких при проведенні необхідних відновлювальних робіт ще можуть довго служити «навчальною партою», у командування не піднімалася рука, хоча невідповідність існуючої бойової машини вимогам сьогодення було видно, що називається «неозброєним оком». Варіант розв’язання дилеми запропонували авіаремонтники з Одеси: літак потрібно модернізувати, «підтягнувши» до рівня сучасних вимог.

В першу чергу звернули увагу на двигун. Надійний АІ-25ТЛ за авторського супроводу державного підприємства «Івченко-Прогрес» модернізовано в профіль АІ-25ТЛШ. Теоретичні розробки з модернізації двигуна були виконані конструкторами Державного підприємства «Івченко-Прогрес». До цієї роботи залучалися спеціалісти кількох українських підприємств. Результат такої співпраці - на оновленому двигуні встановлений паливний насос та паливний регулятор серії Ш, зі збільшеною подачею палива на максимальному режимі, що дозволило отримати підвищення тяги двигуна. Удосконалення конструкції регулятора дозволило вдвічі скоротити час прийомистості на малих і середніх висотах. До того ж, час прийомистість модернізованого двигуна регулюється в залежності від висоти і швидкості польоту.

Серед «новинок», що відрізняють модифікований двигун, - додатковий приймач повного тиску повітря на вході в двигун. Він забезпечує роботу пневмо-механічного агрегату програмного регулювання кута установки регульованого вхідного направляючого апарату компресора високого тиску. Цей регулятор змінив двопозиційний гідромеханічний. Це дозволило разом з новим приводом лопаток регульованого вхідного направляючого апарату компресора високого тиску реалізуєвати плавну зміну кута встановлення лопаток в залежності від режиму роботи двигуна, що підвищило запаси газодинамічної стійкості двигуна. Спеціалісти Одеського ВАТ «Елемент» теж внесли свою лепту в оновлення двигуна. Замість існуючого регулятора температури ними запропоновано більш надійний і точний електронний блок.

Встановлені на АІ-25ТЛШ нові та удосконалені системи та агрегати дозволили збільшити на 9% тягу літака на малих і середніх висотах і скоротити вдвічі час прийомистості двигуна - до 5-й - 6-й секунд, що суттєво поліпшує льотно-технічні та маневрені характеристики Л-39.

Для забезпеченняпереучування курсантів в найкоротші терміни для подальшого управління бойовою машиною на третьому етапі підготовки на літак встановлюється бортовий тренажерний комплекс, який максимально наближає інформаційно-керуюче поле кабіни екіпажу до існуючих і модернізованих літаків типу МіГ-29 і Су-27. Це також дозволяє використовувати Л-39 для навчально-бойової підготовки льотчиків у стройових частинах, в тому числі в режимі симулятора.

Бортовий тренажерний комплекс БТК-39, розроблений одеситами разом з київським КП СПБ «Арсенал» забезпечує вирішення навчальних завдань, пов'язаних як з навчанням техніки пілотування і літаководіння, так і ведення всеракурсного повітряного бою і націлювання авіаційних ударів по наземних і повітряних цілях вдень і вночі, в будь-яких метеорологічних умовах і з повною імітацією застосування всіх існуючих засобів авіаційного ураження.

До складу бортового тренажерного комплексу модернізованого Л-39 входять:

- Бортовий обчислювальний комплекс;
- Процесор вирішення бойових завдань;
- Індикатор на лобовому склі передньої кабіни;
- Багатофункціональні кольорові індикатори МФІ з розширеними можливостями в передній і задній кабінах пілотів;
- Супутникова навігаційна система;
- Система повітряних сигналів;
- Система відеореєстрації для запису інформації з ІЛС і МФІ в передній кабіні;
- Ручки керування літаком і двигуном, допрацьовані за принципом «Хотас»;
- Імітатори органів управління авіаційними засобами ураження;
- Процесор обробки реальних польотних даних;
- Система введення-передачі даних.

В ході доопрацювання літака типу Л-39 встановлюється сучасний бортовий реєстратор польотної інформації «БУР-4-1» Київського ВАТ «Науково-технічний комплекс Електронприлад», з розширеним переліком реєстрованих параметрів, що збільшує достовірність одержуваної інформації про стан систем і дій льотного складу в польоті.

Вартість одного льотної години при введенні в навчальний процес модернізованого Л-39 зменшується приблизно в три рази в порівнянні з підготовкою на літаку типу Су-27 і в два з половиною рази при підготовці на літаку МіГ-29.

Для авіаційного полку має на озброєнні винищувачі Су-27 або МіГ-29 при використанні в бойовій підготовці модернізованого літака Л-39 з бортовим тренажерним комплексом, економія коштів за 1 рік складе:

- Для винищувального полку на літаках типу МіГ-29 - 8,6 млн. дол. США;
- Для винищувального полку на літаках типу Су-27 - 12,8 млн. дол. США.

Спеціалісти та українські високопосадовці, котрі уважно оглянули літак під час авіасалону відзначили, що оновлений літак значно більше відповідає сучасним підходам до навчання військового льотчика та дозволяє готувати їх набагато ефективніше, у порівнянні з літаками базової версії.

Київелектроприлад, Мотор Січ, Проект-2015, КП ЦКБ Арсенал, ПС, ЗСУ, Одеський авіаційний завод, АІ-25ТЛШ, Л-39М1

Previous post Next post
Up