Martino Segono.

Jan 13, 2019 12:59



Кажется, что в разборе казуса с "азапами-пикинерами" наконец уперся в свой потолок.

В 1480-м, в связи с событиями около Отранто, епископ Мартино Сегон написал записку для папы Сикста IV.

Насколько понял - ее ввел в современный научный оборот итальянский историк Agostino Pertusi, который этот документ опубликовал и исследовал (сужу по обрывкам, которые смог выловить из Google Books). Публикация в Istituto storico italiano per il Medio Evo. 1980. Потом вышла книга - Martino Segono di Novo Brdo, vescovo di Dulcigno. Un umanista serbo-dalmata del tardo Quattrocento. Vita e opere. 1981. Возможно, что есть и более ранние работы - I primi studi in Occidente sull'origine e la potenza dei Turchi // Studi Veneziani XII. 1970.

Пара выловленных из Google Books фрагментов:

Reliquum est quod de peditibus aliqua significem, qui in tres distinguuntur ordines: alii enim Ianizari dicti, peculiares Turci pedites

...

Asapi vero dicti ex secundo ordine peditum sunt, laevis armaturae milites, quos antiqui velites appellabant, e contra perferunt pileum rubrum paulo reflexum, scutum, ensem longioremque hastam ad confodiendos in praelio equos

И трехчастная организация пехоты оттоманов, и азапы с длинными гастами, закалывающие лошадей в битве.

Еще нашелся перевод на черногорский, но я не знаю - какого он рода и насколько точный.

2. [O turskom vojnom uređenju]

A o moći njegovog carstva i veličini, bolje bi bilo da se ćuti. Označeno je naime, od Bosfora Kimerijom i rijekom Don na zapadu sve do jadranske pučine, i od obala Kilikije i Lidije, koje su preko planine Taura. Završava se na sjeveru rijekom Han i planinama Norika. Ostavljam da opišu geografi koliko stvarno kraljevstava, kako prebogatih pokrajina, kakvih i kolikih preslavnih gradova ubraja se u tako dugo prostranstvo zemalja.

Uistinu malo o uređenju neprijateljske vojske ispričaću na korist hrišćanske republike.
Postoje kod njih mnogi i različiti rodovi vojnika, ali prvi su konjanici, njihovim jezikom nazvani Timarnici, što znači plaćenici. Drže, naime, kao platu imanja, sela, tvrđave i tome slično. Od njih svaki samo za hrabrost i zasluge stiče počasti i nagrade. Oni pomažu svome vojskovođi ili sandžaku njihove pokrajine. Smatra se da ih ima osamdeset hiljada, podijeljenih u dvije vojske u ratu i u miru, pod vođstvom i nadzorom dvojice paša, jednog u Anadoliji, drugog u Rumeliji.

Postoji i drugi red konjanika nazvanih akindžije, tj. smrtonosni. Oni osim toga ratuju bez nagrade, prate logor, u boju uvijek idu ispred vojske, i sve, kao i Numiđani pustoše ognjem i mačem. Od plijena koji ugrabe peti dio daju caru. Na broju ih je preko 60.000

Postoje još i drugi redovi konjanika: karipi, spahioglani, soluftari.

Zbog izuzetne hrabrosti kojom su obdareni karipi se smatraju konjaničkim redom, to su vojnici samo za vojnu službu i opsluživanje starješine, izabrani među svim vrstama smnrtnika, a najviše među Skitima i Persijancima. Bore se kad god Turčin očekuje značajniji okršaj sa neprijateljima. Ima ih oko 800. Nijesu mnogobrojni, ali su zadivljujuće snage onih koji se zovu jos i Besli. Njih je 59.

Spahioglani, pak, ili spahije i soluftari, nazivaju se kraljevski dječaci, zato što su od mladih godina odgajani u saraju, carskoj palati, odakle kad odrastu i sebi uzmu za žene naložnice ili đevojke koje Turci najvećim mirazom opremaju, sa platom izlaze iz palate. Oni vrše službu poslanika, i u vojsci drže desno i lijevo krilo samoga starješine, a odatle preuzimaju službe u pokrajinskoj upravi i druga zvanja. Ima ih oko 1300.

Preostaje da nesto naznačim i o pješacima, koji se dijele u tri reda: ostali, naime, janičari, posebni su turski pješaci. Ovi se još kao đeca iz pojedinih kuća po zapovijesti starješine biraju među svim narodima, koji su pod njegovom vlašću, i prvo ih obučavaju u vojnoj diciplini učitelji koji zbog njih upravljaju javnom školom, a kasnije se odlukom svakome propisuje vojna plata. Oblače se u kratku haljinu i sa bijelom kapom podignutom u vis, oružje su mač, štit, luk. Njihov zadatak je utvrđivanje logora, napadanje na gradove, i drugo što teže dopadne u vojsci. Njih je više od 12 000 na broju.
Azapi se nazivaju pješaci drugoga reda, lako naoružani vojnici, koje su stariji nazvali čarkašima, a nosili su malo savijenu crvenu kapu, štit, mač i duže koplje da bi probadali konje u boju. Njihovo pozivanje u vojsku moglo je da bude veće, a ponekad i manje, prema tome kako je zahtijevala ratna opasnost. Najmanje njih 40 000 po opštoj odluci bilo je u vojnoj službi. Njihova plata priticala je samo zajedno sa ratom: kad bi se on završio, prestajala je.

Najzad, posljednjim redom smatra se sva ostala gomila, koja slijedi vojsku dijelom svojevoljno, dijelom po naredbi zpovjednika, kao što su konjušari Sarahori, koji se prosto nazivaju pljačkašima, kuvari, kovači, drvodjelje, kopači i drugi obični vojnici. Neki od njih služe za potrebe boraca, drugi pripremaju prolaz vojne kolone kroz teška i strma mjesta, izgrađuju mostove preko rijeka i podove od dasaka za ratne sprave, nadstrješnice, pleter i drugo pogodno za napadanje. Većina njih su hrišćani. Pored toga bilo je zakupaca, zanatlija, mjenjača, dželata i bankara, i njihovo beskrajno mnoštvo stalno je bilo u logorima sa svima koji su vodili ljudski život.

Htio sam na ovo malo da posjetim, da nas ne zadesi, ako prezremo strašnog i premoćnog neprijatelja, propast, koja se dogodila prije malo godina svim prekomorskim saveznicima koji su dopustili da muhamedanski narod osvoji tada nenaoružanu i potpuno nespremnu Evropu, zato što su se uzdali u svoje snage, a dijelom bili među sobom nesložni, i sada se pružaju sve do granica Italije, ne bez velike štete i sramote za hrišćansko ime.

Возможно, что есть и более ранние тексты подобного рода - но сильно сомневаюсь, что смогу их найти.

P.S. Књижевност Црне Горе од XII до XIX виjека. Писци средњовjековног латинитета. 1996.







Текст в книге датирован 1481-5 годами. В части точности сведений - Сегон начинает "спотыкаться" уже на структуре и численности войск капы-кулу, по которым, обычно, европейцы обладали наиболее полной и точной информацией.

Previous post Next post
Up