Таємниці надкушеного яблука. Частина 1: Містичний Джобс Таємниці надкушеного яблука. Частина 2: КонспірологияУ завершальній частині нашої трилогії ми дозволимо собі поміркувати про найзагадковіший аспект містичної сторони компанії Apple - окультній символіці, яка оточує її. Звичайно ж, ця сфера має одну особливість: навіть якщо в деяких образах, створюваних компаній, простежується очевидний зв'язок з окультизмом, то навряд хто-небудь з Apple відкрито в цьому признається. Тому майже весь матеріал, з яким ми матимемо справу в цій частині, в основному є чутками, припущеннями і гіпотезами. Таким чином, якщо ви звикли взаємодіяти тільки з упертими фактами, то вам ми б порекомендували заощадити свій час і не витрачати його на прочитання цієї статті.
Спершу розімнемося на логотипі компанії. Як ми знаємо, на самому початку шляху на логотипі Apple був зображений Ісаак Ньютон, що сидить під деревом в очікуванні падіння того самого яблука. Проте з виходом комп'ютера Apple II у компанії з'явився інший, простіший логотип - зображення надкушеного яблука, що фарбує в барви веселки. Згодом цей символ прижився як постійний логотип компанії, з временієм лише втративши багатоколірну строкатість і ставши монохромним. Більш всього питань у конспірологов викликав другий логотип, який проіснував з 1976 по 1998 рік. В першу чергу образ надкушеного яблука явно має на увазі біблійні асоціації: адже першою людиною в історії людства, який надкусив яблуко, була Єва. Скуштувавши плід з Древа пізнання, вона зробила гріх, за який Бог вигнав її разом з Адамом з райського саду Едему. Веселка теж має безліч окультних коннотаций, які в основній своїй масі пов'язані з гріхом. Проте існує ще одна теорія, яку підказав нам один з наших читачів і про яку ми не можемо не згадати.
У 1954 році при загадкових обставинах помер учений і винахідник Алан Тюрінг (Alan Turing), який запам'ятався тим, що в 1947 році перший створив «автоматичний обчислювальний пристрій» і придумав теорію штучного інтелекту. На початку п'ятдесятих років з'ясувалося, що Тюрінг є гомосексуалістом, а в ті часи нетрадиційна сексуальна орієнтація була кримінальним злочином. У березні 1953 року відбувся судовий процес, на якому Тюрінг обвинуватив в мужолозтві. На вибір йому було запропоновано два вироки - або висновок у в'язниці, або придушення лібідо за допомогою ін'єкцій естрогену. Учений вибрав друге. Звичайно ж, всі ці обставини не могли не відобразитися на репутації Тюрінга: після цього гучного скандалу ученого звільнили з шифроаналітічеського бюро і Манчестерського університету. До 1954 року винахідник жив затворником, а 8 червня того ж року був знайдений мертвим у себе удома. Примітно, що поряд з трупом лежало надкушене яблуко, яке, як згодом з'ясувалося, було просочено ціанидом. Дотепер залишається невідомо, що це було: або він усвідомлено покінчив життя самогубством, або його отруїли, або він випадково уприснув в яблуко небезпечну хімічну речовину (як потім признавалася мати Тюрінга, він часто недбало поводився з хімікатами).
В зв'язку з цим наявність у Apple логотипу у вигляді надкушеного яблука можна розглядати як те, що пихатий Джобс таким чином хотів продемонструвати, що перехоплює у померлого генія естафетну паличку винаходів і інновацій. Зрештою все так і вийшло: мабуть, мало хто за останні десятиліття зміг зробити такий значний внесок у розвиток технологій як Стів Джобс і його компанія. Проте, припущення про зв'язок між смертю Тюрінга і логотипом Apple як і раніше так і залишається припущенням. Сюди ж деякі спостерігачі намагаються приплести і веселкову палітру логотипу: мов, використовування в символі компанії кольорів прапора геїв є відсиланням до гомосексуальності Тьюрігна. Проте достатньо нашвидку заглянути у Вікипедію, щоб побачити, що прапор цей був створений в 1978 році, тобто на два роки пізніше, ніж строкате буйство фарб було відображене в логотипі компанії.
Багато схиблених на пошуку всесвітніх змов люди відчайдушно намагаються приписати Apple близькість до різних таємних суспільств, які нібито здійснюють закулісне управління цим світом. Перш ніж це аналізувати, спершу було б логічне спробувати довести сам факт існування таких суспільств або їх відсутності. Але сайт у нас має декілька іншу спрямованість, тому ми цим займатися не будемо. Відзначимо лише, що американський масон, наприклад, діє абсолютно відкрито і з недавнього часу навіть почало пускати у Велику ложу Нью-Йорка простих відвідувачів. Проте, якщо у Apple і є зв'язки з подібними організаціями, то вони особливо не афішуються. Принаймні, американські корпорації, що мають яке-небудь відношення до кланів Рокфеллеров або Ротшильдов, люблять посилати один одному різні таємні знаки, незрозумілі простим смертних. Відносно Apple конспірологам вдалося знайти лише один такий знак, який може викликати хоч якийсь інтерес. Йдеться про логотип App Store, який по своїй структурі і вигляду нагадує емблему тих же самих масонів:
А тим часом, розмова про це пішла невипадково. Річ у тому, що навіть згадана Вікипедія відкрито повідомляє, що співзасновник компанії Apple Стів Возняк відкрито признається у тому, що є активним членом масонської ложі. Вступив він в цю організацію в 1980 році вслід за своєю дружиною Еліс, яка приблизно в той же час стала членом «Ордена східної зірки» - однієї з небагатьох лож, в які приймали жінок. Возняк заявив, що достатньо швидко доріс до третього ступеня присвячення, оскільки відрізнявся високим ступенем старанності і старанності. Проте, як і решта представників «братства вольних каменярів», подробиць про свою діяльність як масон він повідомляти не став. Цікаво, що через декілька місяців після присвячення в орден Віз потрапляє в авіакатастрофу, в результаті якої на якийсь час втрачає пам'ять.
До речі, із Стівом Возняком пов'язана ще одна цікава історія, пов'язана з окультним символізмом. Відомо, що саме йому належала ідея продавати комп'ютер Apple I за ціною 666,66 долари. Відповідаючи на питання про мотивацію такого рішення, він говорив, що вибрав таку суму тільки тому, що йому завжди подобалася послідовність однакових цифр. При цьому він заявляє, що тоді навіть не був обізнаний про те, що 666 є «числом звіра». Проте, представляється дивним, що начитана 21-річна молода людина могла про це не знати.
До речі, завершуючи тему масонів, не можемо не відзначити, що в своїй приналежності до них відкрито признавався і Ісаак Ньютон, з якого ми почали статтю. При цьому увага компанії Apple до його особи не обмежувалася тільки появою ученого на першому логотипі компанії. Прихильники Apple пам'ятають, що в кінці восьмидесятих почав розроблятися кишеньковий комп'ютер Newton, який поступив в продаж на початку дев'яностих.
Проте, як рахують деякі конспірологи і релігійні фанатики, Apple все ж таки полягає в зв'язках з окультними і богоборчеськімі організаціями, але вплив на масову свідомість надає не демонстрацією якихось прихованих послань, а маркетинговим позиціонуванням нового рівня. Багатьом з нас вже доводилося чути і читати про те, що Apple все частіше сприймається як своєрідна релігія. Ми пам'ятаємо безліч обкладинок журналів і просто зображень в інтернеті, де Стів Джобс підноситься в образі то Мойсея, то Мухаммеда, то Христа, то самого Господа Бога. Часто це виглядає як іронія, але надмірно часта поява глави компанії у вигляді верховного божества якоїсь релігії деколи наводить на роздуми про умисне нав'язування такого сприйняття.
У озвученому нами документальному фільмі телекомпанії BBC «Секрети супербрендів» розказується, що в результаті проведених досліджень мозку людину було встановлено, що при просуванні своїх товарів Apple апелює до тих ділянок людського мозку, які відповідають за сприйняття релігії. Прихильник компанії, який бачить перед собою зображення її продуктів, реагує на них в точності так само, як глибоко віруюча людина - на ікони і інші предмети культу.
Та і самі топ-менеджери Apple, здається, спеціально підливають масла в цей вогонь, періодично озвучуючи неоднозначні вислови. Наприклад, під час презентації iPad Стів Джобс на весь світ процитував статтю Wall Street Journal:
«Востаннє навколо плоскої таблички було стільки галасу, коли на ній були написані заповіді»
А в ході прем'єри новітнього iPhone 4S Тім Кук привів як цитата відгук одного з журналістів на ноутбук MacBook Air:
«Після довгих років надій і шукань я, нарешті, знайшов нірвану в цьому ноутбуку»
Питається: і як після цього не малювати Джобса в образі Мойсея або Кука у вигляді Будди? Проте на цьому все не обмежується. Досвід, порівнянний з релігійним, можна відчути і при відвідинах магазинів Apple. У вищезазначеному фільмі було відмічено, що магазини Apple Store часто дуже нагадують церкви. Дерев'яні столи з продукцією компанії виглядають практично один в один як вівтарі в католицьких храмах, а якщо підійматися на другий поверх по знаменитих скляних сходинках, виникає відчуття, ніби то ти підіймаєшся по сходах в небо. Мабуть, має рацію був Рон Хаббард, який сказав: «Якщо хочеш стати багатою людиною, потрібно придумати свою релігію». І якщо вірити прихильникам теорії змов, то задача ідеологічного відділу Apple полягає в тому, щоб допомогти проекціям товарів і образу головного лідера витіснити з наших мізків релігію, щоб знайти для неї заміну в світському світі. Єдине, що конспірологи не пояснюють, це те, як далі існуватиме і діятиме ця релігія, якщо її головний пророк і бог помер.
Цю статтю я б також хотів закінчити діськлеймером: якщо в своєму матеріалі ми посилаємося на чиїсь доводи і припущення, це не означає, що редакція AppleInsider.ru повністю з ними згодна. Весь цей цикл статі є лише спробою скомпілювати всі загадки і таємниці, які пов'язані з компанією Apple. І звичайно ж, ми не можемо ручатися за достовірність жодної з приведених в ній гіпотез.