Sep 21, 2008 12:14
Дуже цікава лекція Дмитра Горбачова "Гопашно-шароварна культура як джерело світового авангарду", видана ЛНУ імені Франка у "Смолоскипі".
Про народні витоки нашого авангарду початку минулого століття. Вербівку дворянки Олександри Екстер, сільські витоки Малевича й Богомазова... "Від картин Малевича, де на білому тлі розкидано чітко окреслені візерунки-заливки, віє духом народної космогонії. Хіба що стабільний порядок селянського орнаментального "древа життя" тут драматизовано, динамізовано, збуджено в дусі карколомного ХХ століття".
І ось дуже цікаве спостереження: "У народі його абстракції сприймали саме як орнаментальні малюнки-мальовки: за шкіцами Малевича майстрині села Вербівка на Київщині робили вишивки для шаликів і подушок. Робили також і сумочки, і килими - і все це успішно продавали в Полтаві, Києві, Москві, Берліні. Зауважте, в 1916 році за ескізами Малевича та його послідовників-абстракціоністів селяни спокійно робили вишивки, не обурюючись, - тому що для них таке мистецтво близьке. А от у місті Малевича зустріли вороже, тому що містянин зі своїм інтелектом дошукується сюжету".
А ще - цікаві спостереження про вплив бароко на футуристів: здавалось би, хто б подумав... А ще - ніби потвердження наших спостережень влітку у Великих Сорочинцях: "Особливості гоголівського світосприймання закорінені в бароковому малярстві, а передусім в іконах Сорочинського іконостасу, під якими хрестили Гоголя, тож фарби сорочинських ікон напрочуд подібні до гоголівських"...
читане