Пифагор неоднократно заповедовал отказ от употребления бобов и даже (по легенде) погиб, но не пересек бобовое поле во время побега.
Каких только объяснений не давали этому запрету! Например, нынешние мыслители объявляют Пифагора жертвою фавизма
http://en.wikipedia.org/wiki/Glucose-6-phosphate_dehydrogenase_deficiency Другая теория, древняя и куда более остроумная, утверждает, что это неявный запрет на участие в демократической политике (греки пользовались бобами при голосованиях). Впрочем, зачем тогда Пифагор погиб, отказавшись пересекать бобовое поле, и просил вола не есть бобов? Аристотель предложил целых четыре интерпретации запрета. Одна из них весьма интересна:
...Beans are like the gates of Hades, [the stems] alone [of all plants] being without joints ...their unsegmented hollow stem, conceived, according to Aristotle, as [privy parts or] “gates of Hades” through which souls migrate back from the underworld to new life in the sunlight. Once beans are so classified, the primary concern for believers in reincarnation would not be about what beans might do to us, but rather about what we might do to them, or to the souls of the departed in them. If proscription of beans stems from reverence for life or “philanthropy,” it would be consistent and rational to protect them not only from human consumption but from being trampled; hence the interdiction of walking through the fields. Similarly, it would be logical to prevent domestic animals who share in our mode of life from defiling themselves with a like impiety; hence the story of Pythagoras keeping an ox from eating beans ...A frequently cited, and undoubtedly the most striking, explanation of the prohibition is that “eating beans is the same as eating the heads of one’s parents.” As no sound prudential reasoning could lead one to classify bean eating as a species of cannibalism, it is clear that this conclusion must instead rest on peculiar moral and religious scruples, in the manner of other ancient proscriptions of beans.
http://www.niu.edu/~jdye/Beans.html По мысли Аристотеля, бобы (= fava beans) примечательны тем, что из всех съедобных растений имеют полый стебель без сочленений. У двудольных сердцевина используется для хранения запаса питательных веществ. Когда рост очень быстрый, фотосинтез не поспевает, и растение расходует этот запас; получается полый стебель (сочленения лишь у однодольных трав), см.
http://aob.oxfordjournals.org/content/75/6/587 Прочел сегодня у Майкла Поллена:
...a young bean plant, [was] shot in the lab over two days, one frame every ten minutes. A metal pole on a dolly stands a couple of feet away. The bean plant is “looking” for something to climb. I always assumed that the bean plants simply grow this way or that, until they eventually bump into something suitable to climb. But Mancuso’s video seems to show that this bean plant “knows” exactly where the metal pole is long before it makes contact with it. Mancuso speculates that the plant could be employing a form of echolocation.
https://www.cell.com/trends/plant-science/abstract/S1360-1385(12)00054-4There is some evidence that plants make low clicking sounds as their cells elongate; it’s possible that they can sense the reflection of those sound waves bouncing off the metal pole. The bean plant wastes no time or energy “looking”-that is, growing-anywhere but in the direction of the pole. And it is striving (there is no other word for it) to get there: reaching, stretching, throwing itself over and over like a fly rod, extending itself a few more inches with every cast, as it attempts to wrap its curling tip around the pole.
http://www.newyorker.com/reporting/2013/12/23/131223fa_fact_pollan?currentPage=allвидео здесь
http://www.newyorker.com/online/blogs/elements/2013/12/video-do-bean-plants-show-intelligence.htmlЭто стоит посмотреть! И это
http://www.ted.com/talks/stefano_mancuso_the_roots_of_plant_intelligence.html Интересно, что если Манкузо прав, то это объяснило бы полый стебель без сочленений (резонатор). Еще подумал: если говорить об интеллекте растений, то их (как и животных) можно ранкировать по нему. Что если бобы на самом верху этой пирамиды, как мы - наверху нашей собственной? Разве их топтание и употребление в пищу не было бы той самой дорогой в ад, про которую говорил Аристотель?