Небывалый подвиг в истории авиации совершил 1 мая 1983 года в небе над пустыней Негев израильский летчик-истребитель майор Зиви Недиви - он смог посадить сверхзвуковой реактивный самолет ...с одним крылом
( Read more... )
Случай не просто известный, а широко известный, но все равно пост хороший, полезно вспоминать иногда и неспециалистам о таких случаях, и о таких людях.
On 1 May 1983, during an Israeli Air Force training dogfight, an F-15D collided with a Douglas A-4 Skyhawk. Unknown to pilot Zivi Nedivi and his copilot, the right wing of the Eagle was sheared off roughly two feet (60 cm) from the fuselage. The A-4 disintegrated and its pilot ejected and parachuted to safety, while the F-15 nosed down and entered a violent roll. Zivi decided to attempt recovery and engaged afterburner to increase speed, allowing him to regain control of the aircraft. The pilot was able to prevent stalling and maintain control because of the lift generated by the large horizontal surface area of the fuselage, the stabilators, and remaining wing areas. The F-15 landed at twice the normal speed to maintain the necessary descent and its tailhook was torn off during the landing. Zivi managed to bring his F-15 to a complete stop approximately 20 ft (6 m) from the end of the runway. He was later quoted as saying "It's highly likely that if I would have seen it clearly, I would have ejected..."; the fuel leak
( ... )
Он в ролике рассказывает что пока не сел, не знал даже что у него крыла нет. А на его решение не покидать машину скорее всего повлияло ещё и качество катапульт в то время на F-15. выход из офиса при их помощи далеко не всегда проходил штатно. Видимо поняв что аэроплан ещё как то летит, решил ещё посидеть внутри (какой нормальный пилот любит прыгать с парашютом?).
в СССР примерно тогда же был похожий случай с Н.Ф.Садовниковым на испытаниях Т-10С - тоже потеря консоли крыла и благополучная посадка. правда случай упомянутый вами произошел со строевым летчиком, а не с испытателем, так что честь ему и хвала.
Comments 12
(The comment has been removed)
Спасибо, Шаон!
Reply
Недиви был один (вроде бы F-15D духместный)?
Reply
Reply
On 1 May 1983, during an Israeli Air Force training dogfight, an F-15D collided with a Douglas A-4 Skyhawk. Unknown to pilot Zivi Nedivi and his copilot, the right wing of the Eagle was sheared off roughly two feet (60 cm) from the fuselage. The A-4 disintegrated and its pilot ejected and parachuted to safety, while the F-15 nosed down and entered a violent roll. Zivi decided to attempt recovery and engaged afterburner to increase speed, allowing him to regain control of the aircraft. The pilot was able to prevent stalling and maintain control because of the lift generated by the large horizontal surface area of the fuselage, the stabilators, and remaining wing areas. The F-15 landed at twice the normal speed to maintain the necessary descent and its tailhook was torn off during the landing. Zivi managed to bring his F-15 to a complete stop approximately 20 ft (6 m) from the end of the runway. He was later quoted as saying "It's highly likely that if I would have seen it clearly, I would have ejected..."; the fuel leak ( ... )
Reply
Reply
А на его решение не покидать машину скорее всего повлияло ещё и качество катапульт в то время на F-15. выход из офиса при их помощи далеко не всегда проходил штатно. Видимо поняв что аэроплан ещё как то летит, решил ещё посидеть внутри (какой нормальный пилот любит прыгать с парашютом?).
Reply
правда случай упомянутый вами произошел со строевым летчиком, а не с испытателем, так что честь ему и хвала.
Reply
Reply
Leave a comment