Русская повесть о Дракуле - это произведение самостоятельное русское, записки очевидца, видевшего детей Дракулы и слышавшего в Буде о событиях недавнего прошлого из уст очевидцев. Автор русской повести не пользовался каким-либо западным источником.
Влад III Цепеш. Прозвище "Дракула" унаследовал от отца, кавалера ордена Дракона.
В 1481 году Стефан Великий, господарь молдавский, победил и умертвил Бесараба на Рымнике и вместо него посадил на престол Валахии Влада Монаха, сына Влада Цепеша. Это событие было известно автору русской повести; он упоминает о Владе Монахе, но смешивает его с Раду Красивым, которого Стефан Великий разбил в 1472 году и взял его супругу для того, чтоб посадить на престол вместе с Бесарабом. Далее, автор русской повести говорит, что Стефан, «ныне на мутьянской земли (т.е. в Валахии) воеводствует». Эти слова окончательно заставляют отнести авторство повести к 1481-1482 годам, когда в Валахии княжил Влад Монах, сын Цепеша,под протекцией Стефана Великого. А так как в это время в Буде был дьяк Федор Курицын, посланный к Матвею Корвину царем Иоанном Васильевичем III, то очевидно, что это и есть возможный автор русской повести.
Сказание о Дракуле, мутьяньском воеводе греческия
веры, влажским языком Дракула, а русским языком
дьявол по житию его зломудрому.
О посольстве турского царя. Приидоша к нему послы от турьскаго царя и поклонишася ему по своему обычаю, шапок с глав не снимая. Он же воспроси их: «Что ради так чините, к великому государю приидостеи велику мне срамоту принесосте?» Они же реша: «Таков обычай в нашей земли держит». Он же рече: «Яз не хощу закона вашего разорити, наипаче хощу утвердите». И повеле им шапки гвоздями во главы прибита и рече: «Скажите государю вашему: он навык от вас срамоту терпети, а мы не навыкохом, да не посылает своего обычая и ко иным государем».
О приходе турскаго царя. О послех тех царь вельми возъяреся и поиде войском на Дракулу. Дракула же собра войско, елико имея, и рече войску: «Аще хто хощет смерть помышляти, той не ходи со мною». Инапад на турскаго царя нощию и множество турок побил. И не возможе с малыми людми против великих стояти, назад возвратися, и которые с ним з бою пришли, нача их разсмотряти: которой бяше ранен спреди, тому велию честь воздаваше, а который созади ранен, и тех на кол повеле посадити. А царь турьский возвратися посрамлен.
О после царя турского. Царь же турьский посла к нему посла, да ему дасть дань. Дракула же почти посла, и показа ему все свое имение, и рече:«Не токмо хощу царю давати дань, но и со всем войском своим и со всею казною своею хощу к нему идти на службу и сколко могу, толко ему и послужю. И ты возвести царю, как пойду к нему, да не велит царь по всей земли своей моим людем никоего зла учинити, а яз хочю по тебе идти».
О приходе Дракулине. Царь же слышав от посла своего, что Дракулахощет ему служити, и велми радостен бысть, бе бо тогда ратуяся с восточными странами. Скоро посла по всей земли своей и по градом рече:«Да куды Дракула пойдет по моей земли да никто же ему зла учинит, но честь бы ему велию воздавали».
О пленении Турьской земли. Дракула же поиде со всем своим войском, приставы же царевы идяху с ним честь ему велию воздаяху. Он же по земли той идее 5 дней, и возвратися вспять, и нача пленити грады исела, и овых посече, овых на кол посажаше, а иных сожигаше, и до сущих младенцев, и остави всю землю пусту, и много людей пленных всвою землю приводе.
О приставех царевых. Приставов же царевых тех почтив, отпустив, рече: «Поведайте царю вашему, яко сами видесте; сколко могох, столки и послужил есми, такова им есть сила. И будет ему моя служба годна, ияз ему ещо послужю».
О укреплении и о грозе Дракулине. Толико грозен бысь Дракула восвоей земли, ненавидя злато человека, разбою, и татбы, и всякие неправды. Аще священник, или боярин, или простый человек, и аще кто имного богатьства имый, не может бо искупится от смерти.
О кладязи. На никоем месте пустое учинен бяше кладях хладень исладок, и к тому источнику мнози от путей приходящее многих стран людие питии ото источника того. Дракула же учини чару залу дивну ипостави на источнике том. И аще кто пияше, и пока поставляйте чару натом же месте, и никто же взятии не смеяше.
О женах. Аще которая жена от мужа прелюбы творит, он же велящее у ней выризати срам и привязати ею среде торгу нагу, такоже и вдовам и девицам, кои девьства своего не сохраниша, а иным сесца отрезывати и кожю содирати повелеваше.
О злонравии. Таков же бе обычай Дракуле: егда ему отколе посол прихожаше, от царя, или князя, или от короля, и не умеяше против кознем его отвещати, то тех на кол сажаше, глаголя: «Не яз повинен твоей смерти, ни ты на мя рцы что зло, ни государь твой; и ведый тя малоумьна и неучена, посла ко мне, великому государю, то государь твой убил тя есть;аще сам дерзнул еси не научився, то сам убил еси собя». И повелеваше ихна кол всажати и к государем их речи отписываше, с прочими.
О кралевском после. Некогда же от Югорского краля прииде к нему посол Матияша, влах родом, великих человек. Дракула же повеле емусести с собою на обеде среди трупия мертвых, и пред ним лежащее кол велик, позлащен. Дракула же, вопроси посла: «Что ради сей кол аз учиних так?» Посол же убоявся и рече: «Тако, государь, мнит ми ся: Никий великий человек согрешит пред тобою, хощеши ему честную смерть воздати паче инех». Дракула же рече ему: «Право рек еси; ты еси великогогосударя кралевский посол, тебе учинен кол сей». Посол же отвеща ему:«Яж, государь, достойная смерти аз содеях буду, твори еже хощеши. Праведны ибо судия от бога поставлен: не ты ми смерть учиниш, но азсам есм себе». Дракула же рассмеявся рече ему: «Аще б еси не тако отвещал, воистину бы еси был на коле сем». И почтив его вельми, иодарив, и отпустив, глаголя ему: «Ты по правде ходи на посольство, апрочий да не дерзнут, а иные неумные будут, како им с великими государи говорити?».
О трапезе Дракулине. Егда же обедаше Дракула под трупием мертвых человек, идее на колье всажены множество около трапезы его. И послы откуды придут, туго же ядяху с ним; Дракула же посреде ихседяше. Слуга же его столник пред ним стояше, смрада онаго не могий терпети, и заткнув нос главу поклонився на землю. Дракула же его воспросив: «Что тако чиниш?». Он же рече: «Государь, смразу оного не могу терпети!». Дракула же повеле его на кол посадити выше всех, глаголя:«Там несть смрада, и не дойдет тебе, понеже высоко есть!».
О нищих. Единою же пусти свое веление по всей своей земли: «Ащекто стар, и увечен, или слеп, или хром, и всяким недугом одержим, да придут к нему, и сотворю всех безначальны». И собрашася к нему отвсех стран множество нищих, всякими недуги одержими, чающее от него великие милости. Он же учини им храмины вели и повеле им тудати ясти и питии доволно; они же ядше возвеселишася. Дракула же рече им: «Хощете, да сотворю вас безпечалны, и ничим же будете нужны?». Они же вси рекоша: «Хощем, государь». Он же повеле храмины огнем запалити и сожже их ту. И рече к боярам: «Весте ли, что сотворих: первие, да не стужают людем, второе, свободих их от печали, да не стужают к тому, да никто от них постражет».
О мнисех латынских. Единою же приидоша два мниха латынские земли милостыни ради. Он же повеле их развести разно, и пока им на колех посаженых множество людей безчисленно, и вопроси единаго: «Добро ли яз тако сотворих?». Мних же глаголя: «Ни, государь, зло чиниш еси без милости, подобает государю милостиву бытии, а те, их же на кольев сажены, мученицы суть». И призва другаго мниха и вопроси его такоже.Он же отвещав: «Ты еси, государь, от бога поставлен еси лихо творящих казнити, а добро творящих жаловати, а сии по делом своим воприяли».Дракула призва перваго мниха и рече ему: «Почто еси из монастыря ходиши по великим государем, не умея с ними говорити? И аз хощу тя по твоим словесем мучеником учинити». И повеле его на кол посадити. А второму старцу повеле дати воем дукад злата и повеле его с честию проводити.
О купцы. Некогда прииде купец от Югорские страны, идеже Дракула во граде. И по его заповеди постави пред полатою возы свои, а сам заснув у полаты.
О тати. И прииде тать и украде с воза сто шестьдесят дукад злата. Купец же прииде ко Дракуле, поведа ему о погублении злата. Дракула же глагола ему: «Пойди в сию нощ обряшеши злата». И повеле татя сыскивати, рече: «Аще не обрящете татя, то весь град погублю». А сам своим повеле на воз гостю свое злато втаи положити и приложите единой златник. Купец же обреете златники, и сочте дважды и трижды, обреташе единой златник, и шед поведа Дракуле, рече: «Государю, обретох злато, и есть единой златник лишней, а не мой». Тогда Дракула рече: «Иди с миром; аще бы еси не поведал, то бы тя велел на кол посадити». И тот час и татя, сыскав, привели, и повеле его Дракула на кол посадити.
О сихорании. Егда же единою идущу ему путем и узре на некоем человеку срачицу раздранну и худу, и возпроси его: «Имееш ли у собя жену?». Он же отвещав рече: «Имею, государю мой». И глагола ему Дракула: «Поидеви в дом твой». И пришед, виде жену его младу и здраву сущу, и глагола мужеви: «Имееши ли лен?». Он же рече: «Много, государь, есть лену». И показа ему. Дракула же рече жене его: «Почтоты леность имаши к мужю своему? Муж твой должен орати и сеяти и тебе кормити. А вы должни мужем своим одежду светлу и лепу имети ичинити, а ты с срачицы не хощеши нарядити, а здрава суща телом. Ащеб в том пред тобою муж виноват, аз бы его велел на кол посадити». И повеле ей руки отсещи, а трупие на кол посадити.
О мастерех. Повеле призвати мастеров, и повеле им учинити бочкижелезные, и всыпа в них злато, и положиша злато в бочки и ввергоша вреку на сохранение. А мастеров поселе посещи, да никто же уведает сокровеннаго злата.
О войне югорьского краля. Некогда же краль югорьский прииде наДракула со многим войском; а Дракула поиде против его вьстречю и бишася крепко, и ухватиша Дракула жива. И посади его в темницу, ибысть в темницы 12 лет, а на Мутьянскую землю землю посади иного воеводу. Дракула же, седя в темницы, не оста злато своего обычая, но мыши ловяше и спицы орбастривая, да их посажаше, аки на кол, и птицы покупая и казни, овех на кол посажаше, а инеем главы отсекая, а у иных перье ощипывая, пущаше. И научися в темницы шити, тем кормяшеся.
О отпущении ис темницы. Егда же краль Матияш изведе его ис темницы и повеле Дракуле двор дати, но еще у краля на очех не бывал, случися некоему злодею прибегнут на его двор. Гонящий же притек за ним на двор Дракулин. И Дракула же взя меч и отсече главу приставу, держащаго зложея, а злодея отпустил; прочий же пристави бежаша. И поведаша кралю своему. Крал же посла к нему воспросити: «Что ради тако чиниши?». Он же рече: «Яз никоего зла не учиних, он сам себе убил: не ходи разбойнически на великаго государя двор; аз бы злодея и сам выдал или от смерти просил». Краль же подивися со всеми сердцу его.
О умертвии мутъяньского воеводы. Умершу же воеводу мутьяньскому краль же посла к воеводе мутьяньскому; краль же посла к Дракуле, да аще хощет бытии на Мутьянской земли воеводою, яко же и первие, да оставит греческую веру да примет латыньскую; аще не восхощет, то в темницы умрет. Дракула же обещася сотворити волю кралеву и отпаде православна, возлюби тму. Увы, не возможе темничные тягости понести, уголовися на безконечное мучение: прия латынскую веру. Краль же даст ему сестру свою в жену и посла на Мутьяньскую землю, и родишася у него два сына. И поживе десять лет и преставися в прелести.
О смерти. Конец же ему бяше: приидоша на него турки и начаша пленити землю его. Он же, Дракула, ударися на них своим войском, и побегоша турки. Дракулино же войско множество турков ссекоша. Дракула же въеха на гору в радости, нача дивитись о пагубе турской. И некто, исторнуся из его полка, мнящее его турчанина, и удари его копием. Он же видев, яко от своих убиен, и ту уби своих 5 мужей храбрых, его же, Дракулу, копии мнози избодоша. И тако скончася.
По Кирилло-Белозерскому списку 1486 года