Звукозаписувальні компанії США ополчилися проти радіо

Jul 23, 2007 17:25

НОВІ СТАВКИ РОЯЛТІ ЗА ТРАНСЛЯЦІЮ МУЗИКИ ЗМУСЯТЬ ІНТЕРНЕТ-РАДІОСТАНЦІЇ ПРИПИНИТИ МОВЛЕННЯ

Співавтор - Надія Баловсяк

День 15-го липня мав стати датою апокаліпсису для інтернет-радіостанцій Сполучених Штатів. Саме цього дня для них набували чинності нові ставки роялті за трансляцію музичних творів, прийняті у березні урядовим агентством з авторських прав Copyright Royalty Board (CRB).

Немалих зусиль, аби пролобіювати в Конгресі США підвищених ставок, доклала організація SoundExchange, очолювана Джоном Симсоном, «стріляним» фахівцем з юридичних питань шоу-бізнесу. SoundExchange представляє інтереси значної кількості звукозаписувальних лейблів та виконавців, будучи уповноваженою ними збирати роялті за трансляцію їхньої музики. Організація давно домагалася «чесних» ставок авторської винагороди. Її стараннями CRB зобов’язала інтернет-радіостанції сплачувати $500 за кожну потокову передачу твору, себто за кожного користувача, який його прослухав. Якщо врахувати, що, наприклад, інтернет-радіостанція Pandora має понад 7 млн. зареєстрованих слухачів, можна собі уявити колосальні суми відрахувань, що мали б текти до SoundExchange. До того ж, виплати за новою ставкою треба було б здійснити не тільки за поточний, але і за минулий, 2006 рік. Такі суми означали б для радіостанцій, особливо маленьких, закриття. Їхні власники спробували звернутися з апеляцією, проте чиновники відмовилися скасувати нові ставки У знак протесту 26 червня інтернет-радіостанції провели «день мовчання», але й це результату не принесло.

Проте справа набула широкого розголосу, і 12 червня, напередодні «апокаліпсису», на Капітолійському пагорбі таки вдалося влаштувати зустріч представників SoundExchange, звукозаписувальних компаній та інтернет-мовників. На цій зустрічі було домовлено продовжити переговори щодо нових ставок роялті і відкласти на цей час дію ставок CRB. SoundExchange також погодилася на «оптовий» збір за трансляцію музики - $50 тис. з радіостанції на рік.

Фахівці вважають, що рішення про нові розміри роялті викликано бажанням рекордингових компаній компенсувати свої збитки від остаточного переміщення основного обороту аудіопродукції в Інтернет, де вона стає здобиччю піратів. Тим більше, що в боротьбі з ними вони поки що зазнають глобальної поразки, а продажі компакт-дисків падають. Представники станції Yahoo! Music говорять, що лейбли зможуть добре заробляти на процентах з прибутків інтернет-радіостанцій, але для цього треба трохи почекати. Поки, наприклад, широкого розповсюдження набуде технологія WiMAX, завдяки якій веб-радіо зможуть слухати автомобілісти.

Проте звукозаписувальні компанії чекати не збираються і ведуть свій наступ на радіо й далі. Наступною їх жертвою має стати звичайне «наземне» радіо. Це вже не якесь там зародкове інтернет-мовлення, що ледве нашкрябує на рекламі десяток-другий мільйонів доларів у рік, а потужна індустрія, щорічні прибутки якої в США складають близько $20 млрд. Нещодавно глава Американської асоціації фірм звукозапису (RIAA) Мітч Бейнуол заявив, що звичайні радіостанції повинні платити ліцензійні відрахування виконавцям, так само, як це роблять власники супутникового та онлайнового радіо. За його словами, радіо грабує індустрію звукозапису так само, як обмін музичними файлами, оскільки за трансляцію музики ніяких грошей виконавцям не виплачується. З середини червня RIAA приєдналася до консорціуму musicFIRST, який домагатиметься від Конгресу США зобов’язати AM та FM-станції сплачувати роялті за музику, що звучить у їхніх програмах. Досі радіостанції США таких виплат не здійснювали.

Радійники, природно, зовсім не зраділи, що звукозаписувальна індустрія стала бачити в них ворога. Тим більше, що прибутки їхні останнім часом перестали зростати. «70 років тому Конгрес визнав, що лейбли мають суттєвий зиск від того, що їхня музика безплатно звучить у радіоефірі, - говорить Енді Левін, представник асоціації Clear Channel Communications. - Вони мали б платити нам за те, що ми крутимо їхню музику. Шкода, що це протизаконно».

Куточок Жанни Корейко

Previous post Next post
Up