Feb 22, 2008 21:51
Stuff's been going better recently. This week, though, I've been wondering if I really want to know all the stuff I have to know to do what I'm doing. The second-year MA students are comping soon and this is crazy review time for them. It's not that I don't think I can do it, or that I'll do it well when it's my turn... I just... am not sure anymore if it's what I want. I do want to know a bunch about some things... lots of things, really, I just don't know if I want to know everything about the following and be required to spit it back at random. Incidentally, this isn't even a complete or recently updated list. Some of this stuff I've read and I love, and some I can't wait to read. Others... I don't know. And this is just now... the basics... the piddly work. I'm rethinking again, dammit.
I. MIDDLE AGES AND EARLY RENAISSANCE
Prose
Anon. Calila e Dimna. Ed. M.J. Lacarra. Madrid: Castalia.
Alfonso X, el Sabio. Prosa histórica, ed. B. Brancaforte [Madrid: Cátedra], pp. 45-58, 84-100, 103-04, 235-60.
Don Juan Manuel. El conde Lucanor. Ed R. Ayerbe-Chaux [Madrid: Alhambra] or J.M. Blecua [Madrid: Castalia]. General Prologue, Exs. I-II, VII, XI, XVIII, XX, XXVII, XXXII, L.
Garci Rodríguez de Montalvo. Amadís de Gaula. Ed. J.M. Cacho
Blecua [Madrid: Cátedra] (Bk. I, chs 1-10).
Diego de San Pedro. Cárcel de Amor. Ed. Whinnom [Madrid:
Castalia], or Ed. Carmen Parrilla [Barcelona: Editorial Crítica].
Fernando de Rojas. Celestina. Ed. M. Marciales [Champagne,
Urbana:UIP] or D.S. Severin [Madrid: Cátedra].
Drama
"Auto de los reyes magos." "Representación del nacimiento de
nuestro señor." In Teatro medieval castellano. Ed R.Surtz [Madrid: Taurus].
Verse
Anon. Kharjas. Ed. J.M. Solá-Solé. [Madrid: Taurus]. Selections.
Anon. Romancero. Ed. Michelle Débax [1-11, 26-32, 85-91, 112-125,
130-143] (Madrid: Alhambra, 1982) or Ed. Paloma Díaz-Mas (Barcelona: Crítica, 1994). The latter edition includes performance versions of the texts on an accompanying compact disc recording.
Anon. Poema de Mio Cid. Ed. Alberto Montaner [Barcelona:
Bilblioteca Clásica, Editorial Crítica]. Or Colin Smith (Madrid: Cátedra).
Gonzalo de Berceo. Milagros de Nstra. Señora. Ed. Gerli [Madrid:
Cátedra] or Dutton [London: Támesis].
Arcipreste de Hita. Libro de buen amor. Ed. G.B. Gybbon-
Monnypenny [Madrid: Castalia].
Poesía cancioneril castellana. Ed. Gerli (Madrid: Akal, 1994)
[Intro.and sections on Baena, Macías, Villasandino, Imperial, Rodríguez del Padrón, Mena, Montoro, Gómez Manrique, López de Mendoza (Marqués de Santillana), Carvajal, Florencia Pinar, San Pedro, Quirós, Cartagena, and Coplas de la panadera].
Jorge Manrique."Coplas que fizo a la muerte de su padre." In Obras. Ed. Vicente Beltrán (Barcelona: Ediciones B,1989).
Juan de Mena. Laberinto de Fortuna. Ed. Maxim Kerkhoff (Madrid:
Castalia, 1995) or Miguel Angel Pérez Priego (Madrid: Editora Nacional).
II. GOLDEN AGE
Prose
Lazarillo de Tormes.
Antonio de Guevara, Menosprecio de corte y alabanza de aldea (capítulos 6, 7, 8).
El Abencerraje.
Jorge de Montemayor, Diana.
Mateo Alemán, Guzmán de Alfarache (caps. I-VIII).
Miguel de Cervantes, Don Quijote y "El celoso extremeño".
Francisco de Quevedo, El buscón.
Santa Teresa, Vida (Prólogo, capítulos I-IV, XX).
Drama
Lope de Rueda, Las aceitunas.
Cervantes, El retablo de las maravillas.
Lope de Vega, Fuenteovejuna, El castigo sin venganza, El caballero de Olmedo.
Tirso de Molina, El burlador de Sevilla.
Juan Ruiz de Alarcón, La verdad sospechosa.
Pedro Calderón de la Barca, La vida es sueño, El médico de su honra, El gran teatro del mundo (auto).
Poetry
Selecciones en Elias L. Rivers, Renaissance and Baroque Poetry in Spain (Garcilaso de la Vega, Fray Luis de León, San Juan de la Cruz, Lope de Vega, Luis de Góngora y Quevedo).
III. ENLIGHTENMENT TO ROMANTICISM
Prose
B. J. Feijoo, Teatro crítico universal ("La voz del pueblo").
Ignacio Luzán, La poética (Libro I, "De la imitación", "Del fin de la poesía"; Libro III, "De las tres unidades", "De los defectos más comunes de nuestras comedias").
Padre Isla, Fray Gerundio de Campazas ("Prólogo con morrión", Libro I, caps. IV-V).
José Cadalso, Cartas marruecas.
Gaspar Melchor de Jovellanos, "Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos".
Mariano José de Larra, Artículos ("Vuelva Vd. Mañana", "El día de difuntos de 1836", "Nochebuena de 1836").
Gustavo Adolfo Bécquer, Leyendas ("Los ojos verdes").
Drama
Leandro Fernández de Moratín, El sí de las niñas.
Duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino.
José Zorrilla, Don Juan Tenorio.
Poetry
The poems by Iriarte, Meléndez and Quintana in Poesía del siglo XVIII. Ed.
J.H.R. Polt. 3rd. ed. Madrid: Castalia, 1986. (Or 4th. ed. There are no changes for these poets.)
José de Espronceda, El estudiante de Salamanca, "La canción del pirata".
Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas.
IV. REALISM AND GENERATION OF 1898
Prose
Fernán Caballero, La gaviota.
Juan Valera, Pepita Jiménez.
Benito Pérez Galdós, Fortunata y Jacinta (ed. Cátedra).
Emilia Pardo Bazán, Los pazos de Ulloa.
Leopoldo Alas, La Regenta (ed. de Gonzalo Sobejano en Castalia).
Ramón María del Valle-Inclán, Sonata de otoño.
José Martínez Ruiz, Doña Inés.
Pío Baroja, Camino de perfección.
Miguel de Unamuno, Niebla; San Manuel Bueno, mártir.
Drama
Manuel Tamayo y Baus, Un drama nuevo.
Joaquín Dicenta, Juan José.
José Echegaray, El gran galeoto.
Poetry
Antonio Machado, "Recuerdo infantil", "Orillas del Duero" (which starts "Se ha asomado..."), "Yo voy soñando caminos", "Era una mañana y abril sonreía", "Es una tarde cenicienta y mustia", "A orillas del Duero", "Campos de Soria", "Señor, ya me arrancaste", "A José María Palacio".
Salvador Rueda, selection of poetry: "La sandía" and "La cigarra" from Fuente de salud; "El pavo real" and "El cisne" from La procesión de la naturaleza; "La canción del poeta" and "La torre de las rimas" from Lenguas de fuego.
(These poems can be found in several editions of Rueda's poems.
*Please ensure* that the texts you locate come from the correct
collections, as referenced above. Rather like Machado, Rueda on
occasions used the same title more than once for different poems that
appear in different collections.)
V. CONTEMPORARY SPANISH LITERATURE
Prose
José Ortega y Gasset, La deshumanización del arte.
Camilo José Cela, La familia de Pascual Duarte.
Rafael Sánchez Ferlosio, El Jarama.
Luis Martín Santos, Tiempo de silencio.
Carmen Martín Gaite, Entre visillos.
Eduardo Mendoza, La verdad sobre el caso Savolta.
Carmen Riera, Cuestión de amor propio.
Drama
Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba.
Antonio Buero Vallejo, Historia de una escalera; Las meninas.
Valle-Inclán, Luces de bohemia.
Poetry
Juan Ramón Jiménez, Jardines lejanos: "Hay un oro dulce y triste"; Baladas de primavera: "Mañana de la luz"; Diario de un poeta recien casado: "Soledad", "No sé"; Eternidades: "Intelijencia, dime", "Vino, primero, pura"; Animal de fondo: "La transparencia, Dios, la transparencia".
Pedro Salinas, Seguro azar: "Far West"; La voz a ti debida: "Qué alegría vivir", "Para vivir no quiero".
Vicente Aleixandre, Espadas como labios: "El vals"; La destrucción o el amor: "Ven siempre, ven", "Cobra"; Poemas de la consumación: "Como Moisés es el viejo"; Diálogos del conocimiento: "Sonido de la guerra".
Federico García Lorca, Romancero gitano: "Romance de la luna, luna", "Preciosa y el aire", "Romance de la guardia civil española"; Poeta en Nueva York: "Aurora", "Oda al rey de Harlem".
Jorge Guillén, Cántico: "Más allá", "Beato sillón", "Perfección", "El aparecido".
Rafael Alberti, Marinero en tierra: "El mar. La mar", "Pirata de mar y cielo"; Sobre los ángeles: "Paraíso perdido", "Tres recuerdos del cielo", "Invitación al arpa"; El poeta en la calle: "Romance de los campesinos de Zorita".
Luis Cernuda, Los placeres prohibidos: "Si el hombre pudiera decir"; Las nubes: "Impresión de destierro".
Miguel Hernández, El rayo que no cesa: "Me tiraste un limón", "Por una senda van los hortelanos", "Elegía a Ramón Sijé"; "Nanas de la cebolla".
Blas de Otero, Ángel fieramente humano: "Hombre", "Lástima"; Pido la paz y la palabra: "A la inmensa mayoría".
Gabriel Celaya: "La póesía es un arma cargada de futuro".
José Angel Valente, Poemas a Lázaro: "La llamada".
Guillermo Carnero, Dibujo de la muerte: "Capricho en Aranjuez".
VI. SPANISH AMERICAN: COLONIAL TO 1800
Prose
Cristóbal Colón, "Carta del segundo viaje"; "Carta del tercer viaje".
Hernán Cortés, Cartas de relación (1 and 2).
Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las Indias.
Inca Garcilaso, Comentarios reales, pt. I, bks. 1-3.
Sor Juana Inés de la Cruz, "Respuesta a Sor Filotea".
Sor Francisca del Castillo, Vida: chs. 1-17, 25.
Poetry
Bernardo de Balbuena, La grandeza mexicana.
Juan del Valle y Caviedes, "A una dama que por serlo paró en la Caridad (romance)"; "Pregunta que hacen alguaciles y escribanos sobre la peste de los perros (romance)"; "Remedio para lo caballeresco (soneto)"; "Para labrarse fortuna en los palacios (soneto)".
Sor Juana Inés de la Cruz, "En que expresa los efectos del amor divino"; "Procura desmentir los elogios que a un retrato de la poetisa"; "Verde embeleso"; "Jocoso, a la Rosa".
Drama
Pedro de Peralta Barnuevo, El mercurio galante (baile).
Santiago Pita, El príncipe jardinero y fingido Cloridano.
VII. SPANISH AMERICAN: ROMANTICISM, REALISM, AND MODERNISM
Prose
Esteban Echeverría, El matadero.
Domingo F. Sarmiento, Facundo.
Jorge Isaacs, María.
Ricardo Palma, Tradiciones peruanas.
Cirilo Villaverde, Cecilia Valdés.
Mariano Azuela, Los de abajo.
Ricardo Güiraldes, Don Segundo Sombra.
Rómulo Gallegos, Doña Bárbara.
José Eustacio Rivera, La vorágine.
Poetry
Andrés Bello, "Silva a la agricultura de la zona tórrida".
Esteban Echeverría, "La cautiva".
José Hernández, Martín Fierro.
Rubén Darío, "Autumnal", "Venus", "Era un aire suave", "Coloquio de los centauros", "El reino interior", "Yo soy aquel", "Canción de otoño en primavera", "A Roosevelt", "Lo fatal".
José Martí, Ismaelillo: "Dedicatoria" y "Príncipe enano"; Versos libres: "Amor de ciudad grande"; Versos sencillos: I ("Yo soy un hombre sincero"), IX ("Quiero, a la sombra de un ala"), X ("El alma trémula y sola"), XLIII ("Mucho, señora, daría"); Flores de destierro: "Dos patrias".
VIII. SPANISH AMERICAN: MODERN PERIOD
Prose
Jorge Luis Borges, Ficciones.
Julio Cortázar, "El perseguidor", "Axolotl", "Las babas del diablo", "Cartas de Mamá", "Los venenos", "Autopista del sur", "Continuidad de los parques".
Miguel Angel Asturias, El señor Presidente.
Alejo Carpentier, Los pasos perdidos; "Lo real maravilloso americano" (prefacio a El reino de este mundo).
Juan Rulfo, from El llano en llamas the following stories: "Luvina", "No oyes ladrar los perros", "Es que somos muy pobres," "Macario", "Diles que no me maten", and "Talpa."
Mario Vargas Llosa, La tía Julia y el escribidor.
Carlos Fuentes, La muerte de Artemio Cruz.
Gabriel García Márquez, Cien años de soledad.
Isabel Allende, La casa de los espíritus.
Rosario Ferré, "La bella durmiente", "Cuando las mujeres quieren a los hombres".
Poetry
Alfonsina Storni, "Tú me quieres blanca", "Peso ancestral", "Moderna", "Bien pudiera ser".
Gabriela Mistral, "El niño solo", "Piececitos", "Los sonetos de la muerte", "Tres árboles", "La otra".
Pablo Neruda, 20 poemas de amor: 5, "Para que tu me oigas", "La cancion desesperada"; Residencias: "Barcarola", "Walking around"; Canto General: "Alturas de Macchu Picchu" V, VI, IIX.
Cesar Vallejo, Los heraldos negros: "Los heraldos negros" ; Poemas humanos: "Los nueve mónstruos"; España, aparta de mi este cáliz: "Masa".
Nicolás Guillén, "El abuelo", "No sé por qué piensas tú", "La canción del bongó".
Drama
Rodolfo Usigli, El gesticulador.
Essay
Octavio Paz, El laberinto de la soledad: "Máscaras mexicanas", "Los hijos de la Malinche".