"Колымские рассказы" на фарси, 2015-2023

Aug 27, 2019 09:41

В 2015-2016 годах (не ручаюсь за точность дат, возможно, 2014-2015, поскольку мусульманское летоисчисление не совпадает с грегорианским календарем, в скобках - год хиджры) в Иране крохотным для восьмидесятимиллионной страны тиражом вышел двухтомник Варлама Шаламова, включающий сборники "Колымские рассказы" и "Левый берег".





قصه های کولیما "Колымские рассказы", изд. انتشارات مروارید Pearl Publishing, 2015 (1394), 312 стр.

Переводчик: نازلی اصغرزاده Назли Асгарзаде
Тираж 1100 экз.



ساحل چپ  "Левый берег", изд. انتشارات مروارید Pearl Publishing, 2016 (1395), 306 стр.

Переводчик: نازلی اصغرزاده Назли Асгарзаде
Тираж 550 экз.




Анонс на сайте издательства:

وارلام شالاموف نویسنده‌ی کتاب در سال ۱۹۳۷ توسط حکومت شوروی دستگیر و به منطقه‌ی کولیما در شمال شرقی سیبری فرستاده شد. او نزدیک به دو دهه از زندگی‌اش را در این منطقه سپری کرد. و پس ازآن حدود دوازده سال از زندگی‌اش را صرف نگارش قصه‌های کولیما کرد.
قصه‌های کولیما اثر ادبی شگفت و بی‌نظیر قرن بیستم است. این کتاب مجموعه‌ایست از تجارب مخوف و باورنکردنی زندگی در اردوگاه‌های کار اجباری شوروی که توسط نگاه تیزبین یکی از محکومان نقل می‌شود و به‌صورت داستان‌هایی پراکنده تمامی زیروبم‌های دردها و امیدهای این زندگی را بیان می‌کند.



Анонс на сайте издательства.

وارلام شالاموف نویسنده ی کتاب در سال ۱۹۳۷ توسط حکومت شوروی دستگیر و به منطقه ی کولیما در شمال شرقی سیبری فرستاده شد. او نزدیک به دو دهه از زندگی اش را در این منطقه سپری کرد. و پس ازآن حدود دوازده سال از زندگی اش را صرف نگارش قصه های کولیما کرد. قصه های کولیما اثر ادبی شگفت و بی نظیر قرن بیستم است. این کتاب مجموعه ایست از تجارب مخوف و باورنکردنی زندگی در اردوگاه های کار اجباری شوروی که توسط نگاه تیزبین یکی از محکومان نقل می شود و به صورت داستان هایی پراکنده تمامی زیروبم های دردها و امیدهای این زندگی را بیان می کند. وارلام شالاموف در مجلد ساحل چپ از قصه های کولیما بیشتر به شرح خاطرات خود از دوران اشتغال به کار پرستاری در بیمارستان های اردوگاه های کار اجباری در کرانه ی چپ رود کولیما می پردازد. ناگفته نماند که نویسنده بعد از گذر از دوران بلندمدت کار پرمشقت و طاقت فرسا در معادن مخوف استخراج طلا و ذغال سنگ به یاری انسان نوع دوستی موفق می شود بعد از طی دوره ی پرستاری در بیمارستان های اردوگاه مشغول به کار شود.

*

Сборник "Воскрешение лиственницы" на фарси в переводе Назлы Асгарзаде, выпущенный тегеранским издательством Morvarid Publications в 2023 году.





262 стр. رستاخيز درخت كاج ,مرواريد

Анонс на сайте книжного магазина:

معرفی کتاب رستاخیز درخت کاج اثر وارلام شالاموف
رستاخیز درخت کاج چهارمین کتاب از مجموعه «قصه های کولیما» به معنای راستین درخت کاج سخن میگوید؛ درختی که در همه ذرات وجودش اسرار هولناک بی شماری پنهان شده است از نگاه نویسنده، زندگی سیصد ساله این درخت نماد جاودانگی و تحول و بیداری آدمی است در راه نیل به فردای بهتر،نوع دوستی و عشق و انسان و خاطره میلیونها قربانی که در یخبندان های ابدی کولیما خفته اند.

переводы, Варлам Шаламов, "Колымские рассказы", Азия

Previous post Next post
Up