У Памука каждая книга похожа и непохожа на другую. Прочёл Имя мне - Красный (Benim Adım Kırmızı), и здесь то же описание турецких реалий, любимого автору Стамбула. Правда, в отличие от остальных прочтённых мною книг, на этот раз автор погружает читателя в Средневековье, а точнее, в конец XVI века - период наивысшего могущества Османской Империи. Это очень не похоже на его книги про XX век, в которых Турция предстаёт проблемной страной, разрывающейся между Западом и Востоком.
Но Памук не был бы Памуком, если бы не ввёл противоречия и в реальность XVI века. В основе сюжета позиция художников-миниатюристов, которые разрываются между европейскими методами и пуристами-мусульманами, осуждающими изображения людей в принципе. На этом фоне развивается детективная история в стиле Имени розы с леденящими душу диалогами убийцы и его жертвы, как в романе Снег. Причём автор использует необычный приём с изложением каждой следующей главы от лица другого персонажа: последний раз такое видел у Лермонтова.
Но при всех изменениях в стиле и антураже читатель видит те же противоречия. Автор как будто говорит: «Не пытайтесь уйти в прошлое в поисках Золотого века, его не было!» Во все эпохи человек остаётся один на один с вопросами времени, и каждый должен решать их самостоятельно. Кара из романа не смог предотвратить закат искусства миниатюры, но он добился победы в своей собственной жизни. А это тоже многого стóит!
Each book by Pamuk is at the same time similar and different to another one. I’ve read My Name Is Red (Benim Adım Kırmızı) and found there the same description of Turkish realities and the writer’s favorite Istanbul. But contrary to the other books I had red, this time it is the Middle Ages where the writer puts the reader, to be more precise, the end of the 16th century, the period of the utmost power of the Ottoman Empire. This isn’t like his other books where you find Turkey a problem country torn between the West and the East.
Pamuk would have ceased to be himself, should he have failed to implement contradictions into the 16th century as well. The plot is focused on the miniature painters torn between the European technique and the Muslim purists who used to totally denounce pictures of people. That’s the background for a detective story in The Name of The Rose’s style with breathtaking dialogues between a killer and his victim, like in Snow novel. The writer also uses an unusual way of stating each chapter on behalf of a different character: last time I saw such thing, it was by Lermontov.
But all these changes in style or the background are not sufficient to keep the reader unaware of the same contradictions. The writer seems to tell you: “Never search for the Golden Age in the past, it has never existed!” An individual is left alone against the issues of the time, regardless of the era, and everybody needs to find his or her own solution. Kara from the novel was unable to prevent the decline in the art of miniature, but he succeeded in his own life. And it means a lot already!