Įrašas su komentarais perkeltas į
http://rokiskis.popo.lt/2010/05/12/ekonomine-dinamika/ Neretas šiuolaikinis ekonomistas teigia, kad seni ekonomikos dėsniai neveikia, tuo tarpu nauji - neišaiškinti, tad realiai nieko neįmanoma prognozuoti, viskas panašu į chaosą. Išties, tokiame požiūryje yra labai daug subjektyvios (stebėtojiškos) tiesos, tačiau
(
Read more... )
Gamta jau prieš milijardus metų žinojo kaip reiks spręsti smulkmeniškas problemas (pvz. šią žmogaus ek. veiklos problemą).
Gamtai žmogaus ekonominė veikla smulkmena, nu, pačiam žmogui tai gal ir kolosas...:), bet...
Jamam hidrodinamiką ir joje unitazo vandens reguliavimo mechanizmą. Jame dalyvauja dvi susisiekiančios sistemos: vandentiekio sistema ir unitazo bakelio sistema. Jų automatika taip sureguliuota, kad prie jokių aplinkybių iš bakelio negali išbėgti daugiau vandens nei yra visame vandentiekyje. Ta prasme bakelis niekaip negali „peržengti“ vandentiekio galimybių (slėgiu, vandens kiekiu ir t.t.)...
Šią dvigubą savireguliaciją pervedus į ekonominius procesus reikštų, kad „duetinės“ sistemos antroj dalį niekada niekaip negali būti didesnio ekonominio nuosmukio, nei tas kuris galimas pirminėje dalyje...
Telieka mažmožis, visą laiką stengtis būti „bakelio“ vietoje (niekada neturėti minuso...:) )...
Nors dabar tokie laikai, nors Gamta mus ir prikišamai moko (murkdo mus „kaip šuniuko snukutį į pieną“, bet mes dar neišmokome lakti...:) ) to...
Na, ir tokios sistemos privalumas tas, kad antrinėj daly galėtų būti valdžioje šimtakart a la šustauskai, kubiliai, paksai..., bet jie niekaip negalėtų suveikti ekonominio nuosmukio...:), tai prie gan stabilaus pirminės sistemos atskaitos taško...
Reply
Reply
Blūdą parašėte... visos „duetinės“ sistemos (su vandentiekiu) kontekste...:)
maždaug yra uždavinys: iš taško a į tašką b išvyko traukinys... o atsakyme pradėti išvedžioti, kad maždaug už kiliometro nuo taško a sužvengs arklys...:)
arba: tėvai (vandentiekis) turi dukrą (bakelis), kuriai gimusį kūdikį (naujas posistemis) vėl patalpinsi ( tai vėl padarys x sistema) į motiną... ir kas? ...mirs kūdikis ir motina, bet tėvai (vandentiekis) egzistuos kaip egzistavę...
...ne remiuos klasikine dvigubos savireguliacijos sistema...
...šiaip sveikas protas pataria pasirinkti kokią nors stabilesnę realią atkarpą (kad ir ekonomikoje) ir tada „žaisti“ sistemoje kur ji atlieka „vandentiekio“ stabilumo funkciją... t.y. ji yra garantas, kad niekada negali būti ekonominio nuosmukio zemiau pasirinkto stabilumo... bla bla bla....
Reply
Taip, mes galim daryti prielaidas, kad tuo ir tuo atveju bus taip ir anaip, problema tik ta, kad matome, kad bendros teorijos, leidžiančios prognozuoti visus atvejus, neturim. Faktiškai gaunasi taip, kad kiekvienam konkrečiam atvejui turime generuoti konkrečią teoriją, kuri gal pasiteisins, o gal ir ne.
Pašaliniai faktoriai, įskaitant ir tokius, kai bevažiuojant traukiniui, bėgiai nukeliauja bbž kur - pakankamai dažni ir įtakingi, kad bandymai sukurti bendrą teoriją liktų neveiksmingais.
Grįžtant prie unitazų - yra toks įdomus fizikinis reiškinys, kumuliacija. Kai, atsiprašant, šiki, ir šūdas įkrenta į unitazą, visad apsitaško šikna. Esmė ta, kad šūdui įkritus į vandenį, vandenyje susidaro laikina duobė, kuri traukiasi, o paskui judančio vandens kinetinę energiją perduoda į viršų. Nedidelis kiekis vandens išmetamas priešinga kryptimi, nei nukritęs šūdas, tačiau su greičiu, kuris yra gerokai didesnis už šūdo įkritimo į vandenį greitį. Todėl net jei šūdas kris į vandenį iš gan didelio, pvz., metro aukščio, šikna visvien apsitaškys. Žiauru, ne? Bet tai tik realus unitazas, tuo tarpu ekonominiame, kiek galim pastebėti, kartais vanduo tėkštelį į subinę, dar net nepradėjus šikti - pvz., todėl, kad vandenį nuleido aukštu aukščiau gyvenantis kaimynas. Arba netgi todėl, kad vandenį nuleido kažkas, gyvenantis už dviejų kvartalų :-)
Kažkada berods rašiau apie ekonomikos modelį, kur laivas plaukia jūroje - jūra neprognozuojama, tačiau valdant laivą, yra šansai nuplaukti ir užsidirbti. Taip, laivas gali būti toji prognozuojama atkarpa. Problema ta, kad neprognozuojama iš esmės yra jūra, t.y., visuma. Ir laivo apskaičiavimo galimybės toli gražu negarantuoja, kad laivas įvykdys uždavinius, tuo tarpu bendros laivybos teorijos sukurti nepavyksta.
Reply
(The comment has been removed)
Reply
(The comment has been removed)
Reply
Reply
Reply
Žinoma ant svieto yra aibė sistemų ir jos turi aibes sąveikų, bet juk toje begalėje sistemų ir sąveikų galima išskirti ir tos ar kitos sistemos autonomiškumo kiekį/ribas kitų sistemų atžvilgiu...
Na, ir nereikia piršti potekstės, kad jei kažkas blogėja tai yra dvigubos savireguliacijos kaltė...:) ...drįstu teigti, kad pats nesate matęs to mechanizmo (ekonominėje plotmėje) matematinio modelio grožio...:) ...gal tada kitokią nuomonę turėtumėte...
Reply
O dėl modelių grožio - vat kai pasimato tas nuostabus modelio grožis, tai yra labai rimtas praktinis požymis, kad šitai neatitinka realybės. Nes realybė labai negraži. Rutulys atrodo idealiai, tačiau jis visiškai nepanašus į traukinį.
Fizikai čia galėtų priminti juokus apie tai, kad viena arklio galia - tai ta, kurią sferinis 1 kilogramo svorio ir vieno metro skersmens arklys sukuria vakuume. Tai yra modelio grožis.
BTW, vadinamoji savireguliacija turi vieną fundamentalią skylę - ji paremta idėja, kad vyksta slopinimas. Problema ta, kad ekonominiai procesai paremti visai priešinga idėja - kad vyksta stiprinimas. Aišku, galim kalbėti apie ribas, kai tam tikrame diapazone vyksta slopinimas, o tam tikrame - stiprinimas, tačiau tada susiduriame (vėl, po galais) su banginėmis funkcijomis. O tada vėl prasideda visokie cirkai, su kuriais nesinori turėti nieko bendra.
Reply
Visa gyvybės evoliucija pagal jus yra vien slopinimas...:) ...ohh...:)
...lyg tais, po dar kelių apsikeitimų nuomonėmis pradėsiu tikėti, kad ir žmogaus kūno (kaip sistemos) ribas sudėtinga atskirti nuo jį supančios aplinkos...:)
Reply
Reply
Leave a comment