Один з лідерів київських скінхедів-націоналістів є дипломованим магістром філософії, аспірантом, без п'яти хвилин кандидатом наук. Я давно звик до таких поєднань, і вважаю, що літературний світ Віктора Пєлєвіна, де поети-декаденти стають червоними комісарами, а чеченські рекетири цитують суфійські коани - то лише бліде відображення об'єктивної реальності (якщо така існує, звісно).
Так ось, одного разу ми з цим філософом сиділи в кафе "Здоровенькі були" і розважали за Сократа. Не за московського антифашиста Олександра Сутугу на прізвисько "Сократ", що нині сидить в Бутирській тюрмі, а за давньогрецького філософа-сифілітика, якого за рішенням афінського суду напоїли отрутою.
- ...Знаєш, а вірно його грохнули... - сказав, з рештою, молодий філософ про колегу, - ...Його маєвтика - це ж зброя для суспільного самогубства.
Маєвтика - це такий способ діалогу, при якому один задає питання типу - "Як вважаєш, що таке держава?", або "Що таке сім'я?". Інший йому відповідає, як він розуміє ці поняття, на зразок - "суспільна структура", "об'єднані кровними зв'язками люди". Перший не заспокоюється і продовжує тиснути - "А що таке кровні зв'язки"?.. - "Тілесна та духовна спорідненість" - "А що таке дух?" І так продовжується, доки перший не психує, або не доходить до основ всього.
Сократ придумав та використовував маєвтику, бо передбачав, що таким чином він допомагає народитися істині (звідки і назва методу - "повивання"). Нічого не кажучи від себе, лише примушуючи людину блукати манівцями її власних уявлень про предмети, він гадав, що таким чином підштовхує задуматися над суттю цих предметів і переосмислити їх. Але насправді з цього допиту ніяка істина народитися не могла.
Топлячи людину в словах, Сократ лише заводив її у логічний глухий кут. "Дух" - це три літери, за якими у кожної людини свої асоціації. Адже слова - то лише більш-менш загальнозрозумілі назви, якими люди користуються, аби було зручно у спілкуванні оперувати певними поняттями. Самі ж поняття сприймаються індивідуально, і здебільше інтуїтивно. Розуміння простих понять типу "відро" або "човен" у всіх, загалом, збігається, а от зі складними відбувається завал.
Що таке "Бог"? А "Батьківщина"? "Кохання"? "Ворог"?.. Чи є у людській мові такі звуки і букви, які, вишикувавшись певним порядком, передали б всю глибину і багатогранність цих пластів дійсності, всі суб'єктивні погляди на них?.. Як казав пєлєвінський Сірруф: "Откровення будь-якої ширини та глибини неминуче впруться в слова. А слова неминуче впруться у себе".
Коли ж людина, яку примусили плутатися у недовершеності людського словника, хотіла зіграти у таку ж гру з самим Сократом, він її обламував, говорячи, що всередині є порожнім, і знає лише те, що нічого не знає. Бе-бе-бе.
Але вбили його не за цю звичку мотати нерви.
Я давно помітив, що коли докопуватись до людини з безкінечними "чому?", рано чи пізно вона впирається у тему смерті.
- Чому ти ходиш на роботу?
- Бо маю заробляти, аби прогодуватися.
- Чому тобі треба годуватися?
- Бо інакше я помру з голоду.
- Чому ти пишеш картину?
- Бо бажаю зафіксувати прекрасне.
- Чому ти хочеш зафіксувати прекрасне?
- Так воно буде існувати навіть після моєї смерті.
Смерть - це, мабуть, єдине поняття, у якому не приходиться сумніватися. До нього не липне слово "чому". Чому помираємо?.. Бо помираємо. Так заведено, і край.
Своєю надокучливою маєвтикою Сократ зіштовхував нестійку молодь у прірву сумнівів. Чому я маю любити батьків? Що таке Батьківщина? Нащо мені кохання? Чому я маю народжувати дітей?.. Чому я маю бути добрим? Чому від мене вимагається вчиняти справедливо? Чому я маю терпіти? Чому я маю боротися?..
Сократ був раціоналістом, і вважав, що люди мають буди хорошими, бо так правильно, і вигідно для всіх. Чому треба творити добро? - Бо якщо всі будуть робити добро, всім буде добре. Чому треба вчиняти справедливо? - Бо в суспільстві, де всі вчиняють справедливо, всім добре. Чому люди натомість творять зло? - Бо не знають, що творити добро - це добре. Знання - це добро. Мудрість рівня Пауло Коельйо.
Ми, з висоти ХХ сторіччя, вже знаємо, що будь-які спроби побудувати гранично раціональне, справедливе суспільство чомусь завжди закінчується ГУЛАГом та економічним колапсом. А давні греки цього ще не знали, тому впадали у розпач, - Учителю! Я йшов додому, задумавшись над вашими словами, випадково перечепився через кішку і дав їй зі злості копняка!.. Чому я так вчинив? - ...Мабуть, погано вивчив мій урок.
Отак, підриваючи основи, на яких трималося суспільство, Сократ натомість, по суті, не давав жодної альтернативи. "Я пустий - бе-бе-бе - нічого не знаю - бе-бе-бе". Кожен психотерапевт в курсі, що, докопуючись до першопричин розладу у психіці пацієнта, не можна азартно ламати бар'єри у його свідомості. Захисні механізми пошкоджена психіка виробляє роками, і зірвавши цю броню, залишивши нещасного голим перед агресивним світом, можна чекати швидких трагічних результатів. Тим більше цього не можна робити з молоддю, яка в усі часи схильна до нігелізму.
Але вбили Сократа не за деструктивну ідеологічну діяльність.
Сократ розважався тим, що ходив від одного визнаного мудреця до іншого, і доводив їх до сказу своїми бесідами. Він чіплявся до слів, підловлював на дрібних протиріччях, у своїй нахрапистій манері заявляв, що мудріший за всіх, бо ніхто нічого не знає, але йому, Сократу, принаймні вистачає мудрості це за собою визнати, - і насолоджувався загальним баттхертом. Його учні, тобто молоді люди із заможних родин, у яких було достатньо часу, аби подорожувати з ним, переймали його методи, верталися потім додому і виносили мозок своїм батькам. З рештою, афінянам терпець урвався, місцеві олігархи скооперувалися, звернулися до суду, аби той забанив троля на два метри під землю.
І в останньому слові на своє виправдання він не полишив манери читати всім присутнім мораль та називати себе наймудрішим, достойним найвищих державних почестей, -
почитайте лишень його промову, записану Платоном. Чесне слово, хочеться прибити самозакоханного старого упиря.
Втім, він все життя чув якісь голоси. Не виключено, що був просто йобнутим.